مخازن ذخیره‌سازی نفت‌ خام در پایانه جاسک به بهره‌برداری رسید

مخازن ذخیره‌سازی نفت‌ خام در پایانه جاسک در استان هرمزگان با سرمایه‌گذاری ۶۰۴ میلیون یورو با دستور سرپرست ریاست جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا، مخازن ذخیره‌سازی نفت‌ خام در پایانه جاسک در استان هرمزگان امروز (دوشنبه، چهارم تیر) با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی دیگر از مسئولان به‌صورت ویدئوکنفرانسی به بهره‌برداری رسید.

قرارداد سرمایه‌گذاری در پروژه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در پایانه جاسک به‌ روش BOT و با هدف ساخت مخازن ذخیره‌سازی با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت، از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت با سرمایه‌گذار و پیمانکار مشارکت شرکت پترو امید آسیا و گروه سرمایه‌گذاری امید (بانک سپه) امضا شد.

سرمایه‌گذاری انجام‌شده در مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در پایانه جاسک ۶۰۴ میلیون یورو بوده و تاکنون ساخت کامل ۸ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۴ میلیون بشکه نفت خام در مرحله نفت‌گیری، ساخت کامل ۴ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۲ میلیون بشکه نفت خام در مرحله هیدروتست، ساخت ۸ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۴ میلیون بشکه نفت خام در مرحله ساخت، ساخت و راه‌اندازی نیروگاه برق ۱۴ مگاواتی با نصب ۱۰ دستگاه دیزل ژنراتور در این پروژه انجام شده است.

از مزیت‌های این طرح‌ می‌توان به اشتغال هزار و ۲۰۰ نفر بومی و تأمین بخش اعظم کالا از داخل کشور اشاره کرد، همچنین یکی از مزیت‌های کلیدی این طرح، سرمایه‌گذاری نظام بانکی (بانک سپه) در یکی از طرح‌های راهبردی صنعت نفت است.

این طرح ذخیره‌سازی نفت خام برای نخستین بار در سواحل مکران و بندر جاسک اجرا شده که زمینه‌سافزون بر ذخیره‌سازی و امکان صادرات نفت‌ خام می‌توان با ساخت پتروپالایشگاه‌های آتی در این منطقه، خوراک پایدار زنجیره ارزش افزوده صنعت نفت و پتروپالایش را تأمین کرد، همچنین امکان ارائه سرویس‌های متنوع به کشتی‌های بین‌المللی عبوری از این منطقه وجود خواهد داشت.

اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی نفت‌ خام برای کشور موجب خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها می‌شود. به بیان دیگر، در شرایط تحریم که فروش نفت ایران کاهش یافته بود، برای جلوگیری از توقف تولید نفت، به‌ویژه در میدان‌های مشترک کشور، به‌ناچار کشتی‌های نفتکش به ازای ۵۲ هزار دلار در هر روز، با هدف ذخیره‌سازی نفت خام اجاره می‌شد، ازاین‌رو با تکمیل این طرح راهبردی، امکان صرفه‌جویی حدود ۹۵ میلیون دلار در سال مهیا خواهد شد.

کد خبر 643367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =