ارائه آمار و ارقام نادرست درباره تولید و صادرات نفت، اجحاف در حق دولت شهید رئیسی است

وزیر نفت ارائه آمار و ارقام نادرست درباره تولید و صادرات نفت را اجحاف در حق دولت شهید رئیسی دانست و گفت: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سال ۱۳۹۷ منفی ۱۴درصد و در سال ۱۳۹۸ منفی ۳۵درصد بوده است، درحالی‌که طی دوران فعالیت دولت سیزدهم و در سال ۱۴۰۱ این ارقام به ۱۰.۵درصد و در سال ۱۴۰۲ به ۲۰.۳درصد رسید.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ششم تیر) در نشست هیئت دولت با اشاره به پاره‌ای از سخنان مطرح‌شده در روزهای گذشته درباره تولید و صادرات نفت، بیان کرد: ارائه این آمار و ارقام نادرست از طرف دولتمردان پیشین، اجحاف در حق شهید رئیسی و دولت مردمی است.

وی افزود: میانگین تولید روزانه نفت در سال ۱۳۹۸، ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه و در سال ۱۳۹۹، ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار بشکه بوده است که اکنون و در سال ۱۴۰۳، به فضل الهی، میانگین تولید نفت را به روزانه ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسانده‌ایم. ضمن اینکه در آن سال‌ها از همین میانگین تولید روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه، بخش قابل‌ توجهی نیز در مخازن ذخیره‌سازی روی دریا و خشکی ذخیره می‌شد.

وزیر نفت گفت: درباره صادرات نیز در سال ۱۳۹۸، کل آمار صادرات نفت خام (بدون احتساب فرآورده‌ها) حدود ۱۸۰ میلیون بشکه بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۵۶۵ میلیون بشکه رسید. صادرات نفت در مقاطعی ازجمله در فروردین ۱۳۹۹ روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه بوده است.

اوجی درباره آمار معادل دلاری صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیز تصریح کرد: در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ ارزش صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور تقریباً ۱۰ میلیارد دلار بوده که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۳۶ میلیارد دلار رسیده، بر این اساس مجموع ارزش صادرات نفت خام و میعانات گازی در دو سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹  معادل ۹ ماه از سال ۱۴۰۲ است.

وی با اشاره به افزایش دو برابری صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) و رسیدن حجم آن از سالانه ۳ میلیون تن به سالانه ۶ میلیون تن افزود: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز نیز که در سال ۱۳۹۷ منفی ۱۴درصد و در سال ۱۳۹۸ منفی ۳۵درصد بود، در دولت شهید رئیسی در سال ۱۴۰۱ به ۱۰.۵درصد و در سال ۱۴۰۲ به ۲۰.۳درصد رسید.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست با قدردانی از همکاری وزیران نفت و صنعت، معدن و تجارت برای تأمین تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها گفت: با حمایت‌های وزیر نفت و تأمین منابع از محل مسئولیت‌های اجتماعی این وزارتخانه و با حمایت‌ها و پیگیری‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، گام‌های مؤثری برای تأمین و تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های کشور برداشته شده است که نتایج این نگاه وزیران نفت و صمت به علم و فناوری و حمایت از فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها، در سال‌های آینده به ثمر خواهد نشست.

محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری نیز که ریاست این نشست را به‌ عهده داشت با اشاره به گزارش‌های ارائه‌شده از سوی وزیران دولت سیزدهم ازجمله وزیر نفت بیان کرد: در این دولت در بخش‌های مختلف ازجمله بخش‌های زیربنایی کارهای بسیار بزرگی انجام شده است که باید به‌شکل مناسب به اطلاع افکار عمومی رسانده شود.

کد خبر 643475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =