ایجاد انقلاب صنعتی برای ایران و روسیه با امضای توافق‌نامه انتقال گاز

وزیر نفت گفت: همکاری ایران و روسیه در قالب توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران، افزون بر افزایش جهشی سهم ایران در تجارت جهانی گاز، سبب تبدیل ایران به قطب گازی منطقه خواهد شد.

به گزارش شانا به‌نقل از رادیو اقتصاد، جواد اوجی با گرامیداشت یاد رئیس‌جمهوری شهید و همراهانش، بیان کرد: ایران و روسیه بیش از ۶۰درصد ذخایر گازی جهان را دارند. ایران با بیش از ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر قابل برداشت، رتبه دوم جهان و روسیه با نزدیک به ۴۰ تریلیون، رتبه نخست ذخایر گازی جهان را دارد.

وی با اشاره به نقش اثرگذار ایران در میان کشورهای صادرکننده و تولیدکننده گاز، افزود: شهید رئیسی از شهریور ۱۴۰۰ در سفرهایش به روسیه و ملاقات‌های چندباره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه در مسکو، عشق‌آباد و تهران، همواره بر ظرفیت موجود برای همکاری در زمینه انتقال گاز روسیه به ایران تأکید داشت.

وزیر نفت تأکید کرد: گام نخست بزرگ و مؤثر همکاری با روسیه، توسعه میدان‌های نفتی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های روس بود و اکنون به‌منظور توسعه هفت میدان نفتی کشور، در دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت آن‌ها، قرارداد امضا و عملیاتی شده است. در قالب این قراردادها، روزانه ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه از مجموع روزانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید کشور، از محل عملیاتی‌شدن قراردادها با شرکت‌های روس بوده است.

به گفته اوجی، در دوران فعالیت دولت شهید رئیسی در زمینه انتقال گاز با دولتمردان روس هم مذاکراتی سازنده انجام و دیپلماسی انرژی فعال شد و جدا از مشارکت در توسعه میدان‌های نفتی و ساخت تجهیزات ازجمله پمپ‌های درون‌چاهی (به‌عنوان گام دوم)، موضوع انتقال گاز روسیه به ایران، سومین محور همکاری دو طرف بود که با اراده هر دو رئیس‌جمهوری نشست‌های مختلف کارشناسی در دو کشور و بین شرکت‌های ملی گاز ایران و گازپروم برگزار شد که سرانجام روز چهارشنبه (ششم تیر) به امضای توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران انجامید.

وی با ابراز امیدواری برای تبدیل هرچه سریع‌تر این توافق‌نامه به قرارداد تصریح کرد: اجرایی‌شدن این قراداد، سبب جهش قابل توجه ایران در حوزه تجارت جهانی گاز می‌شود و سهم تجارت گاز جمهوری اسلامی با این قرارداد افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌های کشور در صنعت گاز که ۴۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال شبکه سراسری گاز، بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع شهری و روستایی و ۹۲ ایستگاه تقویت فشار در کشور در اختیار داریم، با توجه به جغرافیای ایران می‌توانیم شاهد ترانزیت گازی ایران باشیم و افزون بر روسیه، کشورهای همسایه نیز از این قرارداد منتفع خواهند شد.

اوجی تأکید کرد: با عملیاتی‌شدن این قرارداد، افزون بر افزایش سهم تجارت گازی ایران، جمهوری اسلامی به‌عنوان قطب گازی در دنیا و منطقه شناخته خواهد شد و منافع اقتصادی بسیاری برای دو کشور، در زمینه ناترازی، توسعه صنایع و افزایش صادرات به کشورهای همسایه و جهش اقتصادی دارد.

وی گفت: به‌جرئت می‌گویم این همکاری دوجانبه انقلابی صنعتی برای کشور به‌ شمار می‌رود که آخرین دستاورد دیپلماسی انرژی شهید رئیسی است.

وزیر نفت افزود: انتقال فناوری گاز به شرکت‌های توانمند ایرانی و صدور خدمات فنی - مهندسی، در قالب این توافق محقق خواهد شد.

اوجی با اشاره به اینکه در آغاز دولت سیزدهم ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد ما بوده‌اند، اما امروز این عدد به ۷۰۰ رسیده است، اعلام کرد: وزارت نفت در سه سال گذشته رتبه نخست استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و ساخت بار اول را میان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به‌ دست آورده است.

کد خبر 643494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =