تأمین امنیت انرژی منطقه با امضای توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران

وزیر نفت با اشاره به امضای توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران گفت: با این توافق‌نامه افزون بر جهش قابل توجه سهم ایران در تجارت گازی جهان، امنیت انرژی منطقه و کشورهای همسایه به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

به گزارش شانا، جواد اوجی در گفت‌وگوی تلفنی با بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک سیما، توضیح داد: با تلاش دیپلماسی انرژی در دولت شهید رئیسی، تأکیدهای مقام معظم رهبری و پیگیری‌های شهید امیرعبداللهیان عزیز، قرارداد انتقال گاز روسیه به ایران به ثمر نشست و این قرارداد اوج اقتدار دیپلماسی انرژی بود که در حضور سرپرست ریاست‌جمهوری، بین شرکت‌های ملی گاز ایران و گازپروم روسیه امضا شد و دستاوردهای بزرگی برای هر دو کشور خواهد داشت.

وی مهم‌ترین دستاورد این توافق‌نامه را جهش بزرگ در سهم ایران از تجارت گازی جهان دانست و بیان کرد: ایران و روسیه ۶۰درصد ذخایر گازی منطقه را به خود اختصاص داده‌اند، در حوزه نفت بیش از ۶ میدان نفتی کشور از سوی شرکت‌های روس به بهره‌برداری رسیده و تولید روزانه بیش از ۲۵۰ هزار بشکه نفت، از عایدی این قراردادهای توسعه میدان‌های نفتی با کشور روسیه است.

وزیر نفت تأکید کرد: در بخش صادرات محصولات پتروشیمی و کاتالیست‌ها، دانش‌بنیان‌ها و تجهیزات، گام‌های همکاری مؤثری نیز با شرکت‌های روس برداشته شده است.

اوجی با اشاره به اینکه با زیرساخت و خطوط لوله انتقال گاز موجود، ظرفیت انتقال روزانه یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور وجود دارد، تصریح کرد: با این قرارداد، افزون بر تأمین امنیت انرژی ایران و کشورهای همسایه، منافع اقتصادی بزرگی برای هر دو کشور حاصل خواهد شد.

کد خبر 643495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =