امضای توافق‌نامه گازی بین ایران و روسیه، نشان‌دهنده دیپلماسی فعال دولت شهید رئیسی است

نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی، امضای توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران را اقدامی اساسی برای افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی دانست که اوج اقتدار و قدرت دیپلماسی دولت شهید رئیسی را ثابت کرد.

به گزارش شانا به‌نقل از خبرگزاری برنا، مدتی بود که اخباری مبنی بر اینکه ترکیه اقدام‌هایی برای احداث خط اصلی ترانزیت گاز به اروپا و کشورهای منطقه انجام داده است، منتشر می‌شد، اما دیپلماسی فعال در وزارت نفت دولت شهید رئیسی این افتخار را برای ایران ثبت کرد.

براساس این گزارش، جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم، دراین‌باره اعلام کرد: با مذاکراتی که در سه‌ ماه گذشته با شرکت گازپروم روسیه انجام شده است، توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران نهایی و امضا شد که با این اقدام ایران به قطب گازی منطقه تبدیل می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران و روسیه دارای بیش از ۶۰درصد ذخایر گازی منطقه هستند و این اقدام بزرگی بود که محقق شد، تصریح کرد: بی‌شک این مسئله در موازنه انرژی در منطقه تحولات مثبتی را رقم خواهد زد، ضمن اینکه ایران با داشتن زیرساخت‌ها و خطوط انتقال گاز سراسری، به‌طور کامل آماده دریافت این مقدار گاز خواهد بود.

مزایای تبدیل ایران به قطب گازی

امضای توافق‌نامه راهبردی انتقال گاز روسیه به ایران به‌عنوان آخرین یادگار شهید رئیسی در حوزه دیپلماسی انرژی مزایای متعددی برای دو کشور خواهد داشت. این قرارداد، مهم‌ترین قرارداد انتقال و تجارت گاز قرن در منطقه غرب آسیاست و موازنه انرژی در منطقه را تغییر خواهد داد، همچنین انقلاب بزرگی در بخش انرژی و صنایع منطقه ایجاد می‌شود. 

با توجه به قرارگرفتن اغلب ذخایر گاز ایران در جنوب کشور، این توافق به تأمین امنیت انرژی مناطق شمالی کشور کمک شایانی خواهد کرد. بر این اساس، ایران می‌تواند گاز را از روسیه دریافت و به ترکیه، عراق، پاکستان، ارمنستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس صادر کند، همچنین ناترازی انرژی در کشور برطرف می‌شود.

نظر مدیرعامل گازپروم درباره توافق گازی با ایران

الکسی میلر، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه و رئیس شرکت گازپروم، درباره این توافق‌نامه گفت: امضای توافق‌نامه صدور گاز روسیه به ایران اقدامی بسیار مهم  است که در آینده نتایج بسیار چشمگیری در منطقه خواهد داشت.

وی افزود: رؤسای جمهوری دو کشور فعالانه پیگیر امضای این توافق‌نامه بودند تا در سریع‌ترین زمان ممکن عملیاتی و اجرایی شود.

خنثی‌سازی بسیاری از تحریم‌ها با دیپلماسی فعال انرژی در دولت سیزدهم

شهباز حسن‌پور، نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی، درباره توافق گازی ایران و روسیه بیان کرد: عملکرد دولت سیزدهم در زمینه فروش نفت و گاز کشور و دیپلماسی انرژی بسیار قابل توجه بوده و آثار و برکات فراوانی داشته است که برخی از آن‌ها در سال‌های آینده نمایان می‌شود.

وی افزود: اعمال و اجرای سیاست‌های صحیح و دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم سبب خنثی‌سازی بسیاری از تحریم‌ها و افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی شد.

نماینده کرمان در مجلس با بیان اینکه دیپلماسی فعال انرژی و افزایش مراودات با کشورهای همسایه مزیت‌های فراوانی برای کشور دارد، تصریح کرد: در حدود سه سال فعالیت دولت سیزدهم گام‌هایی اساسی برای تبدیل‌شدن به قطب گازی منطقه برداشته شده که جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در منطقه تقویت کرده است؛ این موضوع‌ اوج اقتدار و قدرت دیپلماسی دولت شهید رئیسی را ثابت کرد.

حسن‌پور گفت: اکنون می‌توانیم با تکیه بر دیپلماسی فعال انرژی، زمینه را برای افزایش مبادلات گازی با کشورهای همسایه ایجاد کنیم که به ما در تبدیل‌شدن به قطب ترانزیت گاز منطقه کمک خواهد کرد.

کد خبر 643653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =