۲ بار مُهر تأیید مجلس انقلابی بر عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم/ صنعت نفت مانند اسب زین‌شده و آماده جهش، تحویل دولت بعد می‌شود

رشد بالای اقتصادی بخش نفت در کشور و افزایش تولید و صادرات نفت در کنار توجه به سرمایه انسانی، ازجمله دستاوردهای مهم وزارت نفت در سه سال اخیر بوده که نتایج مطلوبی برای کشور در پی داشته است. آن‌گونه‌ که گزارش و گفته‌های چندباره نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد، عملکرد این وزارتخانه و تأثیر آن در به دست آوردن موفقیت‌های خیره‌کننده در حوزه‌های مختلف ازجمله ارتقای رشد اقتصادی، همچنین موضوع‌های زیست‌محیطی به‌هیچ‌وجه قابل انکار نیست.

به گزارش شانا، جایگاه تولید و صادرات نفت ایران در آغاز فعالیت دولت سیزدهم، با اهداف پیش‌بینی‌شده، ازجمله برنامه‌های توسعه‌ای کشور فاصله داشت. وزارت نفت توانست با تدوین برنامه‌هایی در زمینه افزایش تولید و صادرات نفت، فاصله‌ها را تا حد بسیاری کاهش دهد.

این گزارش به بهانه تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی و به‌طور مشخص هم‌زمان با آغازبه‌کار کمیسیون انرژی مجلس، نگاهی به اهمیت و سطح همکاری‌های سازنده نمایندگان مجلس با مدیران و تصمیم‌سازان صنعت‌ نفت، از زبان برخی نمایندگان و اعضای کمیسیون انرژی مجلس دارد.

از افزایش تولید و صادرات تا گسترش دیپلماسی انرژی

رمضانعلی سنگدوینی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: وزیر نفت دولت سیزدهم در این سه سال توانست تولید و صادرات نفت را توأمان افزایش دهد، همچنین حجم میعانات گازی بدون مشتری و شناور روی آب را به صفر برساند و با استفاده از دیپلماسی انرژی فعال، موضوع پالایشگاه‌های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی را اجرایی کند.

از اعتماد به اوجی خرسندیم

وی با تأکید بر اینکه از اعتماد به اوجی پشیمان نیستیم و رأی اعتماد به وزیر نفت دولت سیزدهم، مایه خرسندی است، می‌افزاید: اعضای کمیسیون انرژی به رأی خود افتخار می‌کنند، زیرا توسعه فاز ۱۴ میدان گازی مشترک پارس جنوبی به‌دست متخصصان ایرانی، بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان، گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور و سوخت‌رسانی مستمر در سرمای سخت زمستان‌های گذشته، از اقدام‌های سازنده اوجی در طول این سه سال برای صنعت نفت و گاز کشور بوده است.

شکستن حد نصاب گازرسانی

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه می‌دهد: امروز ۹۸درصد شهرهای کشور و ۸۸درصد روستاها گازرسانی شده‌اند، رکوردی که در هیچ‌جای جهان وجود ندارد. صنعت نفت به هرجای این کشور پا گذاشته، گازرسانی به آن در اولویت بوده است. به عبارت دیگر، اگر بخواهیم در یک جمله عملکرد و چشم‌انداز این مجموعه راهبردی و پیشران اقتصادی کشور را توصیف کنیم، می‌توانیم بگوییم صنعت نفت مانند اسب‌ آماده جهش، تحویل دولت بعد می‌شود.

مدیریت بحران‌ها در وزارت نفت عالی بود

مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه اوجی یکی از بهترین وزیران کابینه است، می‌گوید: ایشان فردی متخصص در حوزه نفت و گاز است و به‌طور کلی به انجام مأموریت‌های تخصصی اهتمام ویژه‌ای دارد.

وی می‌افزاید: کارنامه وزیر نفت در میان وزیران دیگر مشخص است و کارشناسان نیز در این باره اجماع‌نظر دارند، اوجی در بخش دیپلماسی انرژی زحمت‌های بسیاری کشیده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه می‌دهد: اوجی به‌عنوان یکی از بهترین وزیران کابینه حتی یک کارت زرد از مجلس دریافت نکرد. دو نامه نمایندگان در قدردانی از عملکرد وزارت نفت، به‌مانند مُهر تأیید مجلس در کارنامه این مجموعه راهبردی است.

نخعی یادآور می‌شود: حمله‌های سایبری به سامانه هوشمند سوخت یکی از چالش‌هایی بود که می‌توانست هر سازمانی را تا مدت‌ها زمین‌گیر کند، اما خوشبختانه این چالش‌ها از سوی وزارت نفت به بهترین شکل ممکن مدیریت شد.

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و اعتماد به توان سازندگان داخلی

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس هم در این‌باره می‌گوید: افزایش تولید و صادرات نفت، مهار گازهای مشعل و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در صنایع نفت و گاز و افزایش ظرفیت پالایش در پالایشگاه‌ها، به‌دلیل اعتماد وزارت نفت به توان داخل و استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان ایرانی جامه‌ عمل پوشید.

وی می‌افزاید: تولید و صادرات نفت در این مدت افزایش یافت، دیپلماسی انرژی تقویت شد و حتی توانستیم موضوع پالایشگاه‌های فراسرزمینی را احیا کنیم و صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش نفت و گاز را افزایش دهیم.

نماینده اهواز در مجلس همچنین بیان می‌کند: وزارت نفت در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل اقدام‌های ماندگاری انجام داد و تنها در سال ۱۴۰۲، روزانه ۱۳ میلیون مترمکعب گاز مشعل را جمع‌آوری کرد؛ گازهایی که سبب آلودگی مناطق جنوبی و شهرهای نفت‌خیز می‌شد و مهار آن برای ما و مردم همجوار مناطق نفتی به آرزو تبدیل شده بود. این اقدام، طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده طی سال‌های آینده به حد نصاب قابل‌ توجهی خواهد رسید.

یوسفی می‌گوید: تولید بنزین با اعتماد به توان داخلی و تلاش وزارت نفت برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس افزایش یافت؛ این به معنای خلق ثروت و نگاه به درون و اینکه می‌توانیم مشکلات کشور را با توجه به ظرفیت نخبگان داخلی و جوانان و پیشکسوتان حل کنیم که اوجی در این کار بسیار موفق بود.

کد خبر 643929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =