کار حرفه‌ای پیشکش، دست‌کم ادب و اخلاق را رعایت کنید

وزارت نفت با توجه به انتشار گزارشی با عنوان «تخفیف نفتی از تعداد انگشتان دست من کمتر است؛ جواد اوجی چند انگشت دارد؟» از سوی پایگاه خبری تجارت‌نیوز که حاوی پاره‌ای مطالب خلاف واقع است، توضیحاتی به‌منظور تنویر افکار مخاطبان آن رسانه منتشر کرد.

به گزارش شانا، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پی انتشار گزارشی در پایگاه خبری تجارت‌نیوز با عنوان «تخفیف نفتی از تعداد انگشتان دست من کمتر است؛ جواد اوجی چند انگشت دارد؟» در تاریخ (سه‌شنبه ۱۲ تیر) که حاوی پاره‌ای مطالب خلاف واقع است، توضیحاتی به‌منظور تنویر افکار مخاطبان آن رسانه به شرح زیر ارائه کرد:

۱. ابتدا باعث تأسف و انزجار است که یک رسانه داخلی با زیرپاگذاشتن اخلاق حرفه‌ای و ادب اجتماعی و بیانی سخیف نسبت به یکی از پرتلاش‌ترین وزرای دولت شهید رئیسی این‌گونه اجحاف کرده و دستاوردهای ملی صنعت نفت را که حاصل تلاش شبانه‌روزی هزاران نفر از مدیران و کارکنان خدوم وزارت نفت و گره‌گشای مشکل‌های کشور در سال‌های اخیر است، به سخره می‌گیرد و سپس در پشت نام رسانه رسمی، به اذهان و افکار عمومی اخبار و اطلاعات دروغ و خلاف واقع ارسال می‌کند. هرچند انتظار رفتار حرفه‌ای و تخصصی از رسانه‌ای مانند تجارت‌نیوز شاید کمی زیاد باشد، اما حداقل انتظار است که یک رسانه ادب و اخلاق را در حرفه خود رعایت کند.

۲. ورود در بازارهای تازه در شرایط تحریم و کارشکنی‌های بین‌المللی جزو دشوارترین فعالیت‌های اقتصادی است. وزارت نفت به لطف دیپلماسی انرژی مؤثر و بهره‌مندی از تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مؤثر بازاریابی نفت خام، موفق شده در بازارهای متنوعی حضور یابد. این موضوع فارغ از حجم نفت تحویلی و ارزش اقتصادی آن از این حیث که نفت ایران را در بازارهای تازه وارد می‌کند واجد اهمیت است، اما متأسفانه نویسنده گزارش تجارت‌نیوز که به نظر می‌رسد حتی با الفبای بازار نفت آشنا نیست، این تنوع در بازار را به حجم و ارزش محموله‌های فروخته‌شده تنزل داده و با نگاه خودتحقیری، آن را دستاوردی ناچیز برای کشور می‌داند.

۳. شوربختانه تجارت‌نیوز به‌قدری در فهم مفاهیم بین‌المللی ازجمله تحریم ناتوان است که ناگزیر از توضیح برخی واضحات هستیم. جهت اطلاع نویسنده گزارش که نوشته است «چرا وزارت نفت اقدامی برای رفع تحریم نکرده است»، می‌گوییم مگر وزارت نفت تحریم‌ها را علیه خود وضع کرده که بتواند آن را برطرف کند. وزارت نفت کجا به اعمال ۸۰۰ تحریم تازه افتخار کرده که آن را به این وزارتخانه نسبت می‌دهید؟ مگر بارها از زبان مسئولان وزارت نفت نشنیده‌اید که تحریم‌های ظالمانه و یک‌طرفه نظام استکبار نماد بارز دشمنی با منافع ملی یکایک ایرانیان است. اخیراً نیز برخی آقایان معتقدند افزایش صادرات نفت ایران در دولت شهید رئیسی ناشی از لطف آمریکا و به‌اصطلاح «شل‌گرفتن» این کشور در تحریم‌های نفتی ایران بوده است، درحالی‌که به استناد آمار و گزارش‌های رسمی، دولت بایدن در سه سال اخیر چند صد مورد تحریم تازه افزون بر تحریم‌های قبلی وضع کرد و طبق گزارش رسمی وزارت خارجه آمریکا در نشست سؤال از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه در کنگره این کشور، آمریکا ظرف سه سال اخیر دست‌کم ۵۰ فروند از کشتی‌های نفتکش حامل نفت ایران را با هدف ضربه اقتصادی به ایران توقیف کرده است، بنابراین این ادعا که آمریکایی‌ها در دوره بایدن با اجرانکردن تحریم‌ها سبب افزایش صادرات نفت ایران بودند عاری از واقعیت و حتی مضحک است، زیرا نه با مستندهای آماری همخوانی دارد و نه با واقعیت‌های میدانی.

۴. بررسی متن گزارش پایگاه خبری تجارت‌نیوز نشان می‌دهد اساساً نویسنده گزارش کوچک‌ترین درکی از سازوکارهای بازاریابی نفت خام و فاکتورهای مهم برای کسب و حفظ بازار ندارد و از همین رو موضوع تخفیف نفتی را چنان بیان کرده است که گویی ایران تنها کشور نفتی است که به مشتریان خود تخفیف می‌دهد، درحالی‌که سایر کشورهای عمده صادرکننده نفت از این ابزار در بازارهای مختلف خود به تناوب بهره برده و برای حفظ سهم بازار خود گاه تخفیف‌های سنگین می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران نیز در چارچوب سازوکارها و دستورعمل معین از این ابزار برای انعطاف‌پذیری و کسب و حفظ سهم بازار بهره می‌برد و خوشبختانه با تدابیر و تصمیم‌های دقیق، در مقایسه با میزان تخفیف‌های دولت قبل به‌مراتب ارقام کمتری در نظر گرفته و حتی در پاییز گذشته با اتخاذ برنامه عملیاتی منسجم سبب شد میزان این تخفیف‌ها در برخی بازارها به حداقل ممکن برسد.

۵. این حجم از ندانستن در قالب یک گزارش رسانه‌ای باعث شگفتی است. در گزارش پایگاه خبری تجارت‌نیوز موضوع ارزان‌فروشی گاز ترش در قرارداد کرسنت به تخفیف نفتی ارتباط داده شده است. برای اطلاع باید بگوییم موضوع قرارداد کرسنت یک قرارداد ۲۵ ساله فروش گاز با خط لوله است و اساساً ماهیت این قرارداد با قراردادهای فروش نفت خام کاملاً متفاوت است و ارائه تخفیف در یک تک‌محموله و در یک فصل خاص سال با قرارداد فروش گاز ترش که حداقل برای یک دوره ۲۵ ساله تعریف می‌شود، بسیار بسیار متفاوت است و از اساس موضوع قیمت گاز ارتباط معنایی با بحث قیمت نفت خام ندارد و این مقایسه از اساس نادرست است.

۶. باعث تأسف مضاعف است که یک رسانه اقتصادی که قاعدتاً باید با مقدمات حساب و کتاب آشنا باشد، در گزارش خود این‌گونه رطب و یابس به هم ببافد و براساس آمار منابع ثانویه از حجم صادرات نفت سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ با مقایسه درآمد ۳۵ میلیارد دلاری فروش نفت در سال ۲۰۲۳ به میانگین قیمت نفت صادراتی برسد و سپس براساس مابه‌التفاوت آن با قیمت میانگین نفت در سال ۲۰۲۳ کشف خود را این‌گونه عنوان کند که ایران در سال ۲۰۲۳ محموله‌های خود را حداقل با ۲۲ دلار تخفیف نفتی فروخته است.

نویسنده به‌قدری ناآگاه یا سیاست‌زده و بی‌انصاف بوده است که آمار فروش نفت در سال ۲۰۲۴ را مبنای محاسبه قیمت در سال ۲۰۲۳ قرار داده است. در عرف رسانه‌های حرفه‌ای، این دیگر اشتباه و بی‌اطلاعی محسوب نمی‌شود، بلکه تحریف عمدی واقعیت و ارائه اطلاعات غلط برای به اشتباه انداختن مخاطب محسوب می‌شود.

وزارت نفت ضمن تکذیب این محاسبات، موضوع تخفیف ۲۲ دلاری را کاملاً غلط می‌داند و به‌دلیل تأثیر این مغلطه در تشویش اذهان عمومی و انتشار یک مطلب کذب که با توهین به وزیر نفت همراه است، حق پیگرد قانونی استیفای حقوق عمومی و صیانت از تلاش کارکنان خدوم صنعت نفت نزد مراجع قضایی را محفوظ می‌داند.

کد خبر 643963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =