سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در قطب سوم صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران از سرمایه‌گذاری حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار در منطقه مکران تا امروز خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۲۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش شانا، علیرضا منیری‌ابیانه روز یکشنبه (۱۴ مرداد) در نشست تخصصی چشم‌انداز صنعت پتروشیمی که در پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران برگزار شد، با بیان اینکه برای ایجاد و گسترش مناطق توسعه‌ای صنعت پتروشیمی باید مسائل اجتماعی دیده شود، گفت: هشت پیوست فنی در ایجاد قطب سوم پتروشیمی در منطقه مکران دیده شده است و برنامه‌های گسترده‌ای را از ابتدای شکل‌گیری پروژه‌ها پیاده‌سازی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در بخش توسعه زیرساخت، همسو با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، به همان مقدار که به شیرین‌سازی آب دریا برای صنعت توجه شده، به شیرین‌سازی آب دریا برای شرب مردم منطقه نیز توجه شده است‌.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران افزود: همچنین در این منطقه، تأمین انرژی مازاد برای تزریق به شبکه برق سراسری و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز مدنظر بوده است.

منیری‌ابیانه ادامه داد: تلاش کرده‌ایم اقدام‌های شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران همسو و منطبق با محیط‌زیست و با به‌کارگیری فناوری‌های روز باشد و همه ابعاد قطب سوم پتروشیمی ایران مجوز سازمان محیط‌زیست را دارد؛ یعنی از ابتدای ایجاد و توسعه این قطب به مسائل محیط‌زیستی توجه شده است.

وی یادآور شد: ۲۰ پروژه محیط‌زیستی در مکران در حال اجرا داریم، از مدیریت کربن تا برداشت آب، که برای نخستین بار با روش میکروتونلینگ به‌صورت تونل زیر دریا انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش در این مجموعه به‌طور کامل دیده شده است، گفت: ۶ پروژه پتروشیمی و ۲۲ واحد پتروشیمی کوچک‌تر تا سطح کاربردی در این منطقه احداث خواهند شد.

منیری‌ابیانه افزود: توجه به موضوع آمایش در احداث قطب سوم پتروشیمی و اقتصاد دریامحور به‌طور ویژه انجام شده است.

وی تصریح کرد: امروز حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار سرمایه‌ در منطقه مکران در جریان است و پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به ۲۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران یادآور شد: براساس برنامه امسال، زیرساخت‌های پتروشیمی در این منطقه به بهره‌برداری می‌رسد و سال آینده دو واحد متانول عملیاتی و به موازات آن زنجیره ارزش آن کامل می‌شود.

منیری‌ابیانه ادامه داد: هم‌اکنون ۵ هزار نفر در منطقه مکران مشغول کار هستند و توسعه این قطب به اشتغال مستقیم ۲۰ هزار نفر منجر می‌شود.

وی از راه‌اندازی مرکز مهارت‌افزایی در منطقه مکران خبر داد و گفت: با آموزش مهارت به افراد بومی، در تلاشیم نیروهای بومی بیشتری در منطقه مکران به‌ کار مشغول شوند و اکنون نیز نزدیک به ۵۰درصد افراد شاغل در قطب سوم پتروشیمی ایران، بومی منطقه مکران هستند.

کد خبر 645019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =