درخشش مدال‌های تکواندو در ویترین نفت

ورزشکاران تکواندوکار تیم‌های پارس جنوبی و زاگرس جنوبی با درخشش در مسابقات المپیک پاریس ۲۰۲۴ خوش درخشیدند و توانستند یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز کسب کنند.

به گزارش شانا به‌نقل از هفته‌نامه مشعل، این روزها افزون بر اینکه مردم جهان درگیر روزهای گرم تابستانی هستند، روزهای داغ المپیک در پاریس را نیز دنبال می‌کردند. درگذشته، ورزشکاران بسیاری از سراسر جهان با حضور در دهکده المپیک در رشته‌های مختلف ورزشی با یکدیگر به رقابت پرداخته و مدال‌های مختلفی هم به دست آورده‌اند. جمهوری اسلامی ایران نیز با دریافت ۴۰ سهمیه در رشته‌های مختلف ورزشی توانست در این دوره از المپیک که در پاریس برگزار شد، حضور یابد. ترکیب کاروان ایران برای حضور در بازی‌های المپیک با ۴۰ سهمیه شامل ۲۹ سهمیه آقایان و ۱۱ سهمیه بانوان، نهایی شد. این سهمیه‌ها در ۱۴ رشته کشتی آزاد، کشتی فرنگی، تیراندازی، وزنه‌برداری، تکواندو، شمشیربازی، قایقرانی، ژیمناستیک، تنیس روی‌میز، دوچرخه‌سواری، تیروکمان، سنگ‌نوردی، شنا و دوومیدانی به نام ورزش ایران ثبت شد، هرچند این حضور در روزهای نخست، موفقیت چندانی را برای نمایندگان کشورمان به همراه نداشت، اما با ورود تیم‌های کشتی و تکواندو کم کم کاروان ایران رنگ مدال را به خود دید.

در میان نفراتی که موفق به کسب مدال در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شده‌اند، ورزشکارانی حضور دارند که می‌توان آنها را فرزندان صنعت نفت ایران دانست. در واقع از میان ۴۰ سهمیه‌ای که ورزشکاران ایرانی در المپیک ۲۰۲۴ به دست آورده‌اند، پنج سهمیه برای ورزشکارانی است که از تیم‌های نفتی و در لیگ‌های حرفه‌ای فعالیت دارند. ورزشکارانی که توانسته‌اند نخستین مدال‌ها را برای کاروان ایران در المپیک پاریس به دست آورند، اما نکته جالبی که از میان همین نمایندگان ورزش نفت در کاروان المپیک ایران وجود دارد، این است که مدال‌های کسب‌شده، به طور قابل توجه در رشته تکواندو بوده، به‌ویژه در بخش بانوان که این مدال‌ها برای نخستین بار نصیب ورزش ایران در سطح المپیک شد و کسب این افتخار، نشان‌دهنده توجه به توسعه ورزش بانوان در صنعت نفت طی چند سال اخیر است.

البته هادی افشار، رئیس امور ورزش و تربیت بدنی شرکت ملی نفت ایران که خود از قهرمانان ملی ورزش تکواندو در سطح جهان است و مدال‌های مختلفی را در سطح بین‌المللی کسب کرده، نقش مهمی در توسعه این رشته ورزشی در صنعت نفت ایران داشته است و با برنامه‌ریزی‌های مناسب در این حوزه، شرایطی را به وجود آورده تا تیم‌های زاگرس جنوبی و پارس جنوبی در لیگ برتر تکواندو در دو رشته آقایان و بانوان مقام‌های قهرمانی به‌دست آورند. افشار، کسب یک مدال طلا، ۲ نقره و یک برنز با سرمربیگری مجید افلاکی از همکاران شرکت ملی نفت را که حاصل توجه ویژه نفت به رشته‌های المپیکی با حضور تیم‌های پارس جنوبی و زاگرس جنوبی است، به جامعه ورزش صنعت نفت تبریک گفت و از حمایت‌های شورای ورزش شرکت ملی نفت و وزارت نفت قدردانی کرد.

مهران برخورداری، آرین سلیمی، ناهید کیانی و مبینا نعمت‌زاده، چهار ورزشکار تکواندوکاری هستند که در تیم‌های نفتی مشغول به فعالیت بوده و به‌عنوان نماینده ایران در المپیک، موفق به کسب مدال در رنگ‌های مختلف شدند. در همین ارتباط، مهران برخورداری در وزن ٨٠- کیلوگرم در مسابقات تکواندو المپیک پاریس مدال نقره، آرین سلیمی در وزن ۸۰+ کیلوگرم مدال خوش رنگ طلا، ناهید کیانی در وزن ۵۷- کیلوگرم مدال نقره و مبینا نعمت زاده در وزن ۴۹- کیلوگرم مدال برنز را دریافت کردند. بی‌شک هریک از این قهرمانان ملی در طول رقابت‌های خود، با حریفان قدری مواجه بودند که سعی داریم در این گزارش، تصویری کوچک از موفقیت آنان را برای علاقه‌مندان به ورزش ترسیم کنیم.

پسر خستگی‌ناپذیر تکواندو

مهران برخورداری، تکواندوکار نفتی است که در تیم زاگرس جنوبی مبارزه می‌کند. این ورزشکار توانست در وزن ٨٠- کیلوگرم سهمیه حضور در المپیک پاریس را به‌دست آورد. وی به‌عنوان نماینده سنگین وزن تیم ملی مردان ایران، در مبارزه فینال المپیک ۲۰۲۴ پاریس مقابل فیراس کاتوس از تونس قرار گرفت که در پایان، با قبول شکست ۲ بر صفر مقابل حریف خود، به‌عنوان نایب قهرمانی دست یافت. برخورداری در نخستین مبارزه خود در این دوره از المپیک مقابل جسوربک جیسونوف ازبکستانی رفت. او در ابتدای مسابقه ۶ بر یک از حریف خود عقب بود که در ثانیه‌های آخر توانست پنج امتیاز بگیرد و پیروز از میدان خارج شود.

او در مرحله یک چهارم نهایی نیز با نتیجه ۲ بر یک از سد سیمونه آلسیو، تکواندوکار قدرتمند ایتالیایی عبور کرد و به نیمه‌نهایی رسید. برخورداری در حالی این مبارزه را برد که تا دو ثانیه مانده به پایان مبارزه، از حریف خود عقب بود، اما با کسب ۲ امتیاز لحظه آخری، به پیروزی رسید. او در سومین مبارزه خود از این رقابت‌ها، به مصاف سئو گنوو رفت که در پایان یک مبارزه نفس‌گیر، با نتیجه ۲ بر یک حریف خود را شکست داد و فینالیست شد و با این پیروزی پس از ۱۲ سال، تکواندوی مردان ایران را به فینال مسابقات المپیک رساند. آخرین فینالیست تکواندوی ایران در بازی‌های المپیک، محمد باقری‌معتمد در المپیک ۲۰۱۲ لندن بود که توانست در آن مسابقات به مدال نقره دست یابد.

مهران برخورداری متولد سال ۱۳۷۹ در شهر قزوین است. او بعد از دریافت مدال نقره تکواندو در این دوره از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، در گفت وگویی اعلام کرد: این روز را می‌توانم سخت‌ترین روز دوران ورزشی‌ام بدانم؛ چون مسابقاتی که پشت سر گذاشتم، از هر نظر برای من سخت و سنگین بود و همان مسابقه اول، حکم فینال را برایم داشت، اما سرانجام توانستم مدال نقره این دوره از مسابقات را کسب کنم.

یکی از نکات جالبی که درباره این ورزشکار وجود دارد، این است که هم تیمی‌های او می‌گویند، مهران برخورداری از تمرین کردن خسته نمی‌شود و هادی ساعی، رئیس فدراسیون تکواندو کشور نیز درباره خستگی‌ناپذیری این ورزشکار به شوخی گفته است که مهران قبل از تمرین‌ها، آهن می‌خورد تا خسته نشود.

درخشش مدال‌های تکواندو در ویترین نفت

ناهیدِ درخشان ایران در المپیک پاریس

ناهید کیانی، تکواندوکار ایرانی که در تیم پارس جنوبی ایران حضور دارد، با سه پیروزی متوالی به فینال وزن ۵۷- کیلوگرم تکواندو زنان المپیک پاریس راه یافت و موفق به کسب مدال نقره در تاریخ تکواندو بانوان کشور شد. او در سیزدهمین روز از برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ در نخستین دیدار خود به مصاف تکواندکاری از از بلغارستان رفت و توانست این ورزشکار را شکست دهد. او در مرحله یک چهارم نهایی در برابر چایما تومی از تونس رفت و این مبارزه را طی سه راند با نتیجه دو بر یک به نفع خود به پایان رساند. پیروزی‌های این ورزشکار به همین جا ختم نشد، او در نیمه‌نهایی به مصاف آئون لیتینیا از لبنان رفت و با شکست این حریف، به فینال راه پیدا کرد. ناهید کیانی در بازی فینال خود برابر کیم یوجین از کره جنوبی قرار گرفت و در راند اول ۵ بر یک، نتیجه را واگذار کرد و در راند دوم هم ۹ بر صفر مغلوب حریف خود شد و در نهایت به مدال نقره دست یافت. کیانی با این مدال نقره، به پرافتخارترین بانوی ورزشکار ایران در تاریخ المپیک تبدیل شد.

اما از ناهید کیانی چه می دانیم: او زاده ۱۰ مرداد ۱۳۷۷ در شهر اصفهان است که تا به امروز توانسته در رقابت‌های جهانی با موفقیت حضور پیدا کند و در کارنامه کاری‌اش،   یک مدال طلای مسابقات جهانی تکواندو و یک مدال نقره المپیک را جای دهد. او را می‌توان نخستین بانوی ایرانی دانست که موفق به کسب مدال طلای مسابقات جهانی تکواندو در تاریخ تکواندو ایران شده است. همچنین برای نخستین بار در تاریخ تکواندو بانوان ایران موفق شد در رنکینگ جهانی در رتبه نخست جهان قرار بگیرد. او تاکنون تجربه حضور در دو المپیک ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ را داشته و با کسب مدال نقره در المپیک ۲۰۲۴ پرافتخارترین ورزشکار زن ایرانی در بازی‌های المپیک محسوب می‌شود. او تکواندو را از ۸ سالگی به همراه خواهرش مهتاب کیانی آغاز کرد و هم‌اکنون در تیم پارس جنوبی صنعت نفت ایران مبارزه می‌کند و سال گذشته توانست به همراه این تیم، مقام قهرمانی لیگ برتر تکواندو بانوان کشور را به دست آورد.

کیانی در بخشی از صحبت‌های خود بعد از دریافت مدال نقره تکواندو المپیک پاریس گفت: از این اتفاق خیلی خوشحالم و خوشحالی‌ام بیشتر از این است که توانستم مردم ایران را خوشحال کنم. هدفم گرفتن مدال طلا بود، اما حریفم بهتر از من کار کرد و توانست قهرمان شود. خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاد و امیدوارم چنین موفقیت‌هایی ادامه‌دار باشد. این مدال را به مردم ایران تقدیم می‌کنم. ما مدت زمان زیادی را در اردوها بودیم و سختی زیادی کشیدیم. در این لحظه فقط می‌خواهم مردمم بخندند و لبخند خودشان را با من به اشتراک بگذارند.

درخشش مدال‌های تکواندو در ویترین نفت

آرین و شکست طلسم ۱۶ ساله

اما مرد طلایی این روزهای تکواندوی ایران، آرین سلیمی ۲۱ ساله از کرمانشاه است، قهرمانی که توانست بعد از گذشت ۱۶ سال، طلسم دریافت مدال طلای المپیک در رشته تکواندو را بشکند. او با حضور مقتدرانه خود، نه تنها پیروز از میدان مسابقات خارج شد، بلکه تماشای مبارزاتی جذاب و نفس‌گیر را به هواداران خود هدیه داد. آرین جوان سنگین وزن کشورمان در نخستین دیدار خود به مصاف نیکیتا رافالوویچ از ازبکستان رفت و موفق شد با نمایش مبارزه‌ای دیدنی و یک‌طرفه، حریف قدرتمند خود را با نتیجه ۲ بر صفر شکست دهد و راهی دور بعد شود. این مبارز، راند اول را ۸ بر ۲ و راند دوم را ۵ بر صفر به نفع خود به پایان رساند تا مقتدرانه به مرحله دوم صعود کند. او در دومین مبارزه خود مقابل حریفی از مکزیک به پیروزی رسید و راهی مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات شد. آرین در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل کارلوس سانسورس مکزیکی روی شیاپ چانگ رفت که در پایان، با نتیجه ۲ بر یک حریف خود را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. این قهرمان جوان در مصاف با حریف مکزیکی خود، راند اول را با نتیجه ۲ بر ۲ به حریف خود واگذار کرد؛ اما در راند دوم با نتیجه ۶ بر ۴ و در راند سوم با نتیجه ۱۲ بر صفر نتیجه را به نفع خود تمام کرد و پیروز از مسابقه خارج شد و به مرحله نیمه‌نهایی رفت. او در مبارزه نیمه‌نهایی در مصاف با ایوان شاپینا از کرواسی، با حساب ۲ بر یک حریف قدرتمند خود را شکست داد و راهی مسابقه فینال شد.

آرین سلیمی، اما در فینال نیز همانند مسابقات قبلی در برابر تکواندوکار بریتانیایی خوش درخشید و موفق به کسب مدال طلای این دوره از مسابقات تکواندو المپیک ۲۰۲۴ پاریس شد. او در این دیدار، مقابل کانینگهام از بریتانیا که رنک چهار جهان را در اختیار دارد، قرار گرفت و با نتیجه ۲ بر یک حریف خود را شکست داد تا مدال طلای این رقابت ها را به‌دست آورد. راند یک این مسابقه ۶ بر ۳ به نفع رقیب انگلیسی به پایان رسید، اما آرین از پا ننشست و در راند دوم با نتیجه ۹ بر یک و در راند سوم با نتیجه ۶ بر یک رقیب خود را مغلوب کرد تا طلای درخشان تکواندو را مقتدرانه به گردن خود بیاویزد. ملی پوش ۲۱ ساله تکواندوی ایران با کسب این مدال طلا، پس از ۱۶ سال طلسم شکنی کرد و تکواندوی ایران را به طلای المپیک رساند. آخرین طلای تکواندوی ایران در المپیک را هادی ساعی، در المپیک ۲۰۰۸ پکن به‌دست آورده بود.

آرین سلیمی که متولد سال ۱۳۸۲ در کرمانشاه است، تکواندو را با تیم زاگرس جنوبی در لیگ برتر ادامه می‌دهد. او بعد از دریافت مدال طلا گفت: این مدال را به خانواده خودم و بعد هم به خانواده مرحوم پیام زاهدی که یکی از دوستان خوبم بود و همیشه صدایش زدم و به من کمک کرده، تقدیم می‌کنم. خدا را شاکرم که این اتفاق افتاد. از کادر فنی و استاد افلاکی که مثل پدرم بود، استاد ایمان زاده، دکتر یوسفی، استاد ساعی، دکتر رحیمی، استاد وحید و پژمان ناصری که مربیان پایه‌ام بودند و همه عزیزانی که از آغاز کارم تاکنون کوچک‌ترین کمکی کردند، ممنون هستم و زحماتشان برای من ارزشمند است. این دستبند هم که به همراه دارم، یادگاری از پیام عزیز است.

آرین در طول مبارزات خود دچار مصدومیت از ناحیه انگشت دست چپ شد که درباره این مصدومیت گفت: قبل از آغاز مبارزه نهایی، مسکن استفاده کردم، با این حال درد ناحیه دستم زیاد بود، اما سعی کردم بدون توجه به آن، مبارزه کنم. از میان مبارزاتی که داشتم، رویارویی با نماینده مراکش از همه سخت تر بود، چرا که بی‌رحمانه ضربه می‌زد. از ماه‌ها پیش عکس پس زمینه گوشی‌ام را مدال طلای المپیک گذاشته بودم و توکلم به خدا بود و مطمئنم که خدا برای من این مدال را خواست.

اما اینها، تنها ورزشکاران حاضر در تیم‌های نفتی نبودند که به عنوان نماینده ایران در المپیک ۲۰۲۴ فرانسه حضور داشتند، بلکه این جمع پرافتخار سرزمینمان را مجید افلاکی به عنوان سرمربی تیم ملی تکواندو همراهی می کرد، سرمربی که از همکاران و ورزشکاران شرکت ملی نفت ایران است.

درخشش مدال‌های تکواندو در ویترین نفت

مبینا و تنبیه ورزشکار بی‌اخلاق با فن عقرب

مبینا نعمت‌زاده از دیگر ورزشکاران نفت ایران در تیم پارس جنوبی است که توانست در وزن  ۴۹- کیلوگرم، سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به دست آورد و مدال برنز این وزن را از آنِ خود کند. نعمت‌زاده ۱۹ ساله در نخستین مسابقات خود در برابر ورزشکارانی از لسوتو و اسپانیا به پیروزی دست یافت و در نیمه نهایی برابر حریفی از چین شکست خورد تا برای دریافت مدال برنز مقابل دنیا ابوطالب از عربستان قرار بگیرد. او توانست این بازی را با پیروزی در دو راند به نفع خود به پایان برساند و مدال برنز این وزن از تکواندوی بانوان المپیک ۲۰۲۴ را برای ایران به ارمغان آورد. لازم به یادآوری است که تکواندوکار عربستانی، برنز قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۲ و طلای آسیا در سال ۲۰۲۴ را در کارنامه‌اش دارد. نکته جالب، رویارویی مبینا نعمت‌زاده برابر ورزشکار عربستانی این بود که نماینده عربستان، قبل از رویارویی با نعمت‌زاده دور از چشم داور، دست به حرکات غیراخلاقی مقابل مبینا زد که او نیز در طول برگزاری مسابقه با اجرای فن عقرب این ورزشکار بی اخلاق عربستانی را گیج و سرانجام مغلوب کرد.

نعمت‌زاده که متولد سال ۱۳۸۴ در تهران است، بعد از دریافت مدال برنز تکواندو المپیک ۲۰۲۴ پاریس گفت: طی دو سال گذشته، تلاش کردم بتوانم در این رقابت‌ها سربلند باشم. به همین دلیل کمتر توانستم برای دانشگاه مطالعه کنم. امیدوارم مسئولان شرایطی را فراهم کنند تا بتوانم در دانشگاه و رشته‌ای که تمایل دارم، تحصیل کنم. همین درخواست سبب شد تا دانشگاه‌های بسیاری از مبینا نعمت‌زاده برای ادامه تحصیل دعوت کنند. به‌عنوان مثال، سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران با تبریک به این مدال‌آور کشورمان اعلام کرد: «در پی درخواست خانم نعمت‌زاده برای پذیرش بدون کنکور، دانشگاه تهران از پذیرش این فرزند متعهد و اخلاق‌مدار ایران استقبال می‌کند. بررسی لازم از نظر مقررات آموزشی وزارت علوم برای پذیرش بدون کنکور مدال‌آوران انجام شده است و قوانین، اجازه پذیرش بدون کنکور این افتخار تکواندوی ایران را می‌دهد.» امیدواریم این ورزشکار جوان کشورمان بتواند در رشته‌ای که به آن علاقه‌مند است، ادامه تحصیل دهد.

درخشش مدال‌های تکواندو در ویترین نفت

تبریک‌ها

پیروزی و مدال‌آوری هریک از ورزشکاران جوان کشورمان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، با واکنش‌های مثبت بسیاری همراه بود. به‌عنوان مثال زهرا پزشکیان، دختر رئیس‌جمهوری کشورمان بلافاصله بعد از دریافت نخستین مدال نقره المپیک در رشته تکواندوی بانوان از سوی ناهید کیانی، با این ورزشکار تماس تصویری گرفت تا این پیروزی شیرین را به او تبریک بگوید. بعد از دریافت مدال نقره تکواندو از سوی این ورزشکار، رئیس‌جمهوری کشورمان طی پیامی ناهید کیانی را دختر خود خطاب کرد و گفت: «دختر عزیزم ناهید کیانی، تلاشت در المپیک قابل ستایش است. تو برای ورزش زنان ایران، تاریخ جدیدی نوشتی. کسب نقره ارزشمند المپیک را به تو و به همه مردم ایران تبریک می گویم.» مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان بلافاصله بعد از مدال‌آوری هریک از تکواندوکاران کشورمان پیام تبریک خود را به آنان رساند.

پزشکیان در پیامی که برای آرین سلیمی منتشر کرده، خطاب به این ورزشکار جوان گفته است: «پسر عزیزمان، آرین سلیمی طلای مقتدرانه‌ات خستگی را از تنمان بیرون کرد. جوان اول ایران در المپیک، با یک مدال خوشرنگ، دل مردم را به دست آوردی. همیشه سرافراز باشی.»

درخشش مدال‌های تکواندو در ویترین نفت

همچنین کسب مدال برنز بانوان از سوی مبینا نعمت‌زاده از چشمان رئیس‌جمهوری دور نماند و ضمن تبریک به این ورزشکار جوان در پیامی گفت: «زنان سرزمین ما، به زندگی ما رنگ می‌بخشند. دخترم، مبینا نعمت‌زاده، به تو و همه زنان و دختران ایران افتخار می‌کنم.»

در میان بازار داغ تبریک‌ها به مدال‌آوران المپیک، پیام تبریک محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از جمله پیام‌های جالب به ورزشکاران بود. قالیباف با پیروزی آرین سلیمی و کسب مدال طلا از سوی این ورزشکار، او را شیربچه کرمانشاه خطاب کرد و گفت: «آرین عزیز، شیربچه کرمانشاه از جان و دل برای ایران مایه گذاشت؛ جانانه مبارزه و دل ملت را شاد کرد. کسب این افتخار را به آرین سلیمی خستگی ناپذیر، مربی محترمش آقا مجید افلاکی عزیز و مدیران پرتلاش فدراسیون تکواندو، به‌ویژه قهرمان ملی آقای هادی ساعی صمیمانه تبریک می‌گویم.»

کد خبر 645554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =