صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیون دلاری در ایمن‌سازی چاه‌های پارس جنوبی

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس گفت: در پروژه ایمن‌سازی چاه‌های میدان مشترک پارس جنوبی، افزون بر بومی‌سازی یکی از قطعات پرکاربرد تحریمی، صرفه‌جویی حدود ۲۰۰ میلیون دلاری رقم خورد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت نفت و گاز پارس، عباس روحی با اشاره به سهم قابل توجه و راهبردی میدان مشترک پارس جنوبی در تأمین سبد انرژی کشور گفت: با توجه به لزوم بهره‌برداری ایمن و پایدار گاز از این میدان مشترک، پروژه ایمن‌سازی چاه‌های گازی پارس جنوبی در دستور کار مدیریت مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفته است.

وی با تأکید بر نقش حائز اهمیت شیرهای ایمنی درون‌چاهی در کنترل از راه دور در شرایط اضطراری و مهار فوران احتمالی چاه‌ها بیان کرد: عملیات تعمیر و نصب شیرهای ایمنی درون‌چاهی، به همت تیم‌های عملیاتی مدیریت مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس از پارسال آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت مساعدبودن شرایط آب و هوایی، تا چند ماه آینده به پایان برسد.

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس به بومی‌سازی این تجهیز تحریمی از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و توضیح داد: طی قراردادی با یکی از شرکت‌های داخلی، نوعی از شیر ایمنی درون‌چاهی که در میدان مشترک پارس جنوبی استفاده می‌شود، به روش مهندسی معکوس بومی‌سازی شده و تاکنون ۲۳ قطعه آن خریداری شده و در حال نصب است.

روحی مقدارصرفه‌جویی ارزی در این پروژه را حدود ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در صورت تأمین‌نشدن این قطعه کاربردی که به روش مهندسی معکوس ساخته شده است، تعمیر چاه‌ها با استفاده از دکل حفاری اجتناب‌ناپذیر بود که در این صورت، هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار به کشور تحمیل می‌شد.

وی نکته قابل توجه و تقدیر در انجام عملیات ایمن‌سازی چاه‌ها را شرایط جغرافیایی سخت منطقه دانست و گفت: همچنین این عملیات با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش شبانه‌روزی تیم‌های عملیاتی این مدیریت، بدون نیاز به حضور دکل، با کمترین هزینه و حداقل زمان ممکن انجام می‌شود.

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس افزود: پارسال با راندن ۱۳ عدد شیر ایمنی ثانویه درون‌چاهی، ۱۳ حلقه چاه در موقعیت‌های مختلف سکوهای گازی میدان مشترک پارس جنوبی ایمن‌سازی شدند و این عملیات از مرداد امسال نیز از سر گرفته شده است.

عباس روحی گفت: در آخرین اقدام تیم عملیاتی مدیریت مهندسی نفت و گاز با به‌کارگیری بخش‌های خدمات سیم‌رانی، ساخت شیر ایمنی ثانویه درون‌چاهی، شناور پشتیبانی و سرویس ایمنی، در موقعیت چاه شماره ۱۰ سکوی SPD10 از فاز ۹ پارس جنوبی مستقر و طبق رویه‌های جاری، عملیات تعمیر شیرهای درون‌چاهی پس از راه‌اندازی سرویس H2S و ایمن‌سازی محیط آغاز شد.

وی توضیح داد: در ادامه تجهیزات سیم‌رانی روی چاه نصب و طی چند مرحله مداخله (Intervention)، ابتدا شیر ایمنی اولیه درون چاه در حالت قفل - باز قرار گرفت و سپس طی دو مرحله عملیات راندن ابزار سوراخکاری، پانچ مخزن روغن شیر ایمنی اولیه انجام شد و پس از اطمینان از آماده‌سازی محل نصب و تست عملکرد شیر ایمنی ثانویه، در آخرین مرحله از عملیات ایمن‌سازی، شیر ایمنی درون‌چاهی قابل بازیافت در چاه نصب شد.

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس انجام این عملیات را نمونه‌ای بارز از توانمندی‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه نیروهای داخلی در مدیریت و ایمن‌سازی چاه‌های میدان پارس جنوبی برشمرد که نشان از تعهد بالا به ایمنی و بهره‌وری در سخت‌ترین شرایط کاری دارد.

کد خبر 645692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =