مورگان استنلی پیش‌بینی رشد تقاضای نفت را کاهش داد

بانک آمریکایی مورگان استنلی پیش‌بینی برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ را براساس چشم‌انداز روند کند رشد اقتصادی در چین کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مورگان استنلی در تازه‌ترین برآوردش پیش‌بینی برای رشد تقاضای جهانی نفت برای سال ۲۰۲۴ را کاهش داد که بخش عمده آن‌ به‌دلیل روند کند رشد اقتصادی چین، افزایش مصرف گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) در خودروهای سنگین و استفاده از خودروهای برقی در این کشور آسیایی بوده است.

این بانک آمریکایی پیش‌بینی برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی را از روزانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رساند.

مورگان استنلی پیش‌بینی‌های خود برای چشم‌انداز قیمت نفت خام برنت را به‌طور میانگین کاهش داد و برای سه ماه چهارم سال ۲۰۲۴، ۸۰ دلار برای هر بشکه اعلام کرد، درحالی‌که این رقم در برآورد پیشین ۸۵ دلار به ازای هر بشکه بود.

نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز جمعه (دوم شهریور) در سطوح ۷۸ دلار به ازای هر بشکه و نفت نفت خام دبلیوتی‌آی بالای ۷۴ دلار برای هر بشکه  معامله شدند.

تحلیلگران مورگان استنلی در یادداشتی اعلام کردند که تغییر مسیر چین به مصرف ال‌ان‌جی در خودروهای سنگین، رشد تقاضای روزانه نفت چین را ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه کاهش داده است، درحالی‌که مصرف بنزین به‌دلیل تردید خودروهای برقی حدود ۱۰۰ لیتر در روز کاهش یافته است.

افزون‌براین، روند رشد ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی که سبب افزایش گاز مایع (ال‌پی‌جی)، اتان و نفتا می‌شود، به‌دلیل حاشیه‌های اندک صنایع پتروشیمی کند شده است.

این یادداشت با برآوردهای هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درباره رشد تقاضای نفت برای سال جاری میلادی و ۲۰۲۵ همسویی دارد و به تضعیف تقاضا در این کشور آسیایی اشاره دارد.

مورگان استنلی گفت: اکنون بازارهای جهانی نفت خام اندکی از تعادل فاصله گرفته است و ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت طی چهار هفته گذشته حدود روزانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است، روندی که انتظار می‌رود تا پایان سه ماه سوم هم ادامه یابد.

بااین‌حال، با توجه به کاهش تقاضا پس از تابستان و افزایش عرضه اوپک و غیراوپک از سه ماه چهارم، ما تعادل کمتری را پیش‌بینی می‌کنیم، تا جایی که در سال ۲۰۲۵ به مازاد تبدیل می‌شود.

این بانک گفت که در کوتاه‌مدت، قیمت برنت پیش از عوامل بنیادی بازار کاهش یافته است و اضافه کرد که انتظار دارد قیمت برنت در این زمان در سال آینده حدود ۷۵ دلار در هر بشکه باشد.

کد خبر 645745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =