پروژه بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح بالای پالایشگاه شازند به بهره‌برداری رسید

پروژه زیست‌محیطی «بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح بالای پالایشگاه امام خمینی‌(ره) شازند به روش «اسمز معکوس» با سرمایه‌گذاری ۶.۳ میلیون یورو به اضافه ۱۴۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، پروژه زیست‌محیطی «بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح بالای پالایشگاه امام خمینی‌(ره) شازند پیش‌ از ظهر امروز (چهارشنبه، ۷ شهریور) در آیینی با حضور جمعی از مدیران این واحد پالایشی و مقامات محلی استان مرکزی به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

میزان سرمایه‌گذاری این پروژه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو به‌اضافه ۱۴۰ میلیارد تومان است که در دی‌ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و هم‌اکنون به بهره‌برداری رسیده است.

پروژه تصفیه پساب‌های موجود در پالایشگاه امام خمینی‌(ره) شازند با توجه به شرایط بحران آب حاکم بر جهان و الزام استفاده از روش‌های نوین بازیابی و تصفیه جریان‌های پساب پالایشگاه به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، تأمین نیازهای پالایشگاه و کمک به حفظ محیط‌زیست، اجرایی شده است.

ظرفیت این واحد ۳۴۰ مترمکعب بر ساعت است که به تولید ۳۱۰ مترمکعب برساعت آب با کیفیت بالا منجر می‌شود. گفتنی است که پالایشگاه امام خمینی شازند نخستین پالایشگاه نفتی است که درصد بازیابی آب‌های آلوده صنعتی به واحد RO در آن بیش از ۹۰درصد است.

اهداف پروژه

صرفه‌جویی و تصفیه حدود یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر آب در سال و بازگشت آن به چرخه مصرف، کاهش حجم پساب ورودی به حوضچه‌های تبخیر و نهایتاً قطع سرریز آن‌ها به اراضی کشاورزی منطقه، استفاده مجدد از پساب و کاهش برداشت آب خام از منابع زیرزمینی و سد کمال صالح، تولید آب بدون املاح و کاهش بار وارده به سیستم فعلی (رزین‌ها) آب که گاه در شرایط اضطراری قرار می‌گیرند، از مهم‌ترین اهداف این پروژه است.

به‌طور میانگین روزانه ۲۰۰ نفر نیروی بومی منطقه برای انجام این پروژه حضور داشتند و برای حدود ۵۰ نفر نیز اشتغال دائم در دوره بهره‌برداری ایجاد شده است.

جلوگیری از نفوذ آب با املاح بالا به سفره‌های زیرزمینی

آب‌های با املاح بالا هم‌اکنون به حوضچه‌های تبخیر ارسال می‌شود و اجرای طرح موجب افزایش بهره‌وری مصرف آب، همچنین جلوگیری از نفوذ آب املاح بالا به سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

اعتماد به شرکت‌های داخلی به‌منظور طراحی و احداث این واحد و تأمین حداکثری (بیش از ۷۰درصد) تجهیزات از تولیدکنندگان داخلی، از دیگر مشخصه‌های این پروژه بوده است.

این پروژه پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی و بررسی روش‌های مختلف با استفاده از بالاترین تکنولوژی‌ موجود شامل سختی‌گیری، زلال‌سازی و فیلتراسیون‌های شنی و کربنی، غشاهای اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون اجرایی شده است که خوراک یکی از این خطوط، آب‌ خام شرکت است که به آن پساب‌های تولید خط نیز اضافه می‌شود. منبع آب خام، آب سطحی سد کمال صالح است که می‌تواند تلفیق با آب چاه نیز داشته باشد.

کد خبر 645970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =