تغییر اقلیم، چالش جدی بخش انرژی در دهه‌های آینده است

نماینده اداره کل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت موضوع تغییر اقلیم را چالش جدی پیش‌ روی بخش انرژی در دهه‌های آینده دانست.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی گاز ایران، شاهین محمدنژاد امروز (چهارشنبه، هفتم شهریور) در دومین روز از چهارمین نشست هم‌اندیشی مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد درباره جزئیات شرایط اقلیمی و توضیح روند انتشار گازهای گلخانه‌ای، بر این نکته اذعان دارد که دمای کره زمین در مقایسه با دوران پیش از انقلاب صنعتی، ۱.۱ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در این باره، توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس هدف‌گذاری شد تا با یک برنامه منسجم برای مقابله با روند تغییر اقلیم، اجازه ندهیم این روند افزایشی دما به بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد برسد.

به گفته نماینده اداره کل امور اوپک وزارت نفت، این اتفاق به‌دلیل انتشار دی‌اکسید کربن ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی رخ داده و این نکته‌ای است که باعث افزایش شدید امواج گرما، آتش‌سوزی‌های جنگلی، طوفان‌ها و بالا آمدن سطح دریا می‌شود.

محمدنژاد در ادامه افزود: به همین دلیل رهبران جهان توافق کرده‌اند به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه تاریخی پاریس، از گرم شدن کره زمین بیش از گذشته جلوگیری کنند زیرا نیک می‌دانند افزایش دما چه عواقب خطرناکی به‌دنبال دارد.

به گفته وی، این برنامه به‌طور عمده مبتنی بر مشارکت ملی کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان و شامل تعهدات آن‌ها در این زمینه برای دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ است.

نماینده اداره کل امور اوپک وزارت نفت با بیان اینکه اکنون با وجود تعهد کشورها در کنوانسیون تغییر اقلیم در سال ۱۹۹۲ مبنی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، این روند همچنان صعودی است، گفت: چین رتبه نخست را در انتشار این گازها به دست آورده، اما نکته مهم آن است که این مقدار انتشار کمتر از سهم جمعیتی این کشور در جهان است، در حالی که ایران با وجود دارا بودن یک درصد از جمعیت جهانی، سهم ۲درصدی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص داده است.

محمدنژاد توضیح داد: ۸۴درصد مصرف انرژی اولیه دنیا، به نفت، گاز و زغال‌سنگ و ۱۶درصد دیگر به بقیه انرژی‌ها اختصاص دارد، هدف ما این است که این سهم ۸۴درصدی به دو روش افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش مصرف انرژی اولیه، کاهش یابد.

وی تصریح کرد: سیاست جهانی اکنون بر پایه حمایت از توسعه منابع تجدیدپذیر و کاهش استفاده از انرژی اولیه است و ما باید سیاست انرژی کشور را حول این محور برنامه‌ریزی کنیم تا هم به تعهدهای خود در این زمینه عمل کرده و هم در رفع معضل جهانی و کمک به نسل آینده، گامی مؤثر برداشته باشیم.

کد خبر 645990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =