رسیدن به رشد اقتصادی ۸درصدی در گرو رفع ناترازی انرژی، برق و بانک‌هاست

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید تلاش کنیم ناترازی انرژی را حل کنیم تا بتوانیم گام‌های بعدی را برداریم، گفت: تا زمانی که ناترازی در انرژی، برق و بانک‌ها وجود دارد، نباید انتظار داشت که به رشد اقتصادی هشت‌درصد برسیم.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، مسعود پزشکیان شامگاه شنبه (دهم شهریور) در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه گندم‌کاران، پرستاران، معلمان و بازنشستگان مشکل دارند و ناترازی‌هایی در حوزه‌های برق، انرژی و محیط‌زیست داریم و این موضوع کاملاً روشن است و نیاز به شرح ندارد، گفت: با مسئولان سابق نشست گذاشتیم و وضع موجود را از آن‌ها سؤال کردیم، اطلاعاتی که به ما ارائه کردند آن چیزی است که مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهم گذشته را نقد کنم، هرچه بوده همین است که الان می‌بینیم، افزود: اعتقاد دارم باید دست‌به‌دست هم دهیم و با وفاق و نگاه به چشم‌انداز به جلو برویم. اقتضای این هدف آن است که نخبگان و سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را ببینیم و اجازه دهیم توانمندی خود را بروز دهند. تلاش خواهیم کرد براساس رویکرد وفاق ملی و با شاخص‌هایی که تدوین خواهد شد، کاری کنیم که معاونان وزیران و دستگاه‌های اجرایی، همچنین در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، مدیران براساس شایستگی منصوب شوند، نه براساس وابستگی حزبی، گروهی و جناحی.

رئیس‌جمهوری توسعه تعاملات خارجی با مبنا قرار دادن چارچوب‌های برنامه هفتم توسعه را از راهکارهای دولت برای مهار تورم اعلام کرد و گفت: وزیر اقتصاد در مجلس برنامه‌ها را ارائه کرد. برنامه هفتم باید مبنا باشد و اگر به اصلاح نیاز دارد، باید انجام شود. ما باید اختلافات داخلی، مشکلات با همسایه‌ها و دنیا را حل کنیم. به‌هرحال، اقتصاد به مسائل خارجی ارتباط دارد.

پزشکیان ضمن تشریح مسئولیت‌ها و وظایف وزارتخانه در دولت چهاردهم برای تحقق سند چشم‌انداز توسعه کشور تصریح کرد: در دولت همه وزراتخانه‌ها مکلف به اجرا و زمان‌بندی اجرای قوانین و برنامه‌ها به سهم و مسئولیت خود هستند و اگر جایی هم امکان اجرا وجود ندارد، باید هر وزارتخانه توضیح دهد چرا. یک ابزار نظارتی هم درست خواهیم کرد که این روند به‌درستی طی شود. این مسیری است که در هر استان به مسئولان استانی نیز ابلاغ می‌شود. ما اکنون در همین مسیر و برای اجرایی‌کردن همین روند در حال حرکت هستیم.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم ناترازی انرژی را حل کنیم تا بعداً بتوانیم گام‌های بعدی را برداریم، تأکید کرد: تا زمانی که ناترازی در انرژی، برق و بانک‌ها وجود دارد، نباید انتظار داشت که به رشد اقتصادی ۸درصد برسیم، اصلاً امکان ندارد. آنچه کارشناسان و اقتصاددانان می‌گویند این است که برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸درصدی، به ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. افزایش سرمایه در داخل کشور با افزایش بهره‌وری ممکن می‌شود، اما کل پولی که در کشور داریم، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نیست؛ یعنی اگر همه پول‌هایی را که موجود است جمع کنیم، تازه ۱۰۰ میلیارد دلار می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم، ازاین‌رو حداقل به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم تا به رشد اقتصادی ۸درصدی برسیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ایران برای یک دسته و یک گروه و یک جناح نیست، تصریح کرد: باید این امکان را فراهم کنیم تا همه ایرانیان چه داخل و چه خارج بدون ترس و واهمه بیایند، نه آنکه احساس کنند اگر بیایند فردا یکی برای آن‌ها پرونده درست کند، او را بگیرد و در رسانه‌ای برایش حرف‌هایی درآورد. این چیزی است که باید برای آن هماهنگ شویم تا یک‌ صدا از ما و قوه قضاییه و مجلس و با ولایت مقام معظم رهبری از کشور صادر شود. ما باید این کار را انجام دهیم و برای هماهنگی این امر تلاش می‌کنیم.

پزشکیان با تأکید بر اینکه سفرهای استانی را آغاز خواهیم کرد، گفت: در این زمینه دو مسئله داریم: به‌عنوان دولت بودجه را به مجلس می‌بریم و مجلس آن را تصویب می‌کند. بنده به‌عنوان رئیس‌جمهوری به استانی می‌روم و وعده می‌دهم کاری را انجام دهم، اما پول آن کجاست؟ نتیجه این است که ۳۰ تا ۴۰ هزار پروژه کلنگ‌ خورده و میلیاردها سرمایه بر زمین مانده، اما قابل بهره‌برداری نیست و شاید هنگامی به بهره‌برداری برسد که از حیز انتفاع خارج شده است. اینکه باید بین مردم باشیم، شکی در آن نیست، اما آیا باید وعده‌هایی بدهیم که پولی برای آن نداریم؟ از ابتدا گفتم که وعده‌ای نمی‌دهم که نتوانم عمل کنم.

کد خبر 646016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =