۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
  • کد خبر: 646131
درآمدهای نفت و گاز روسیه افزایش می‌یابد

وزارت امور اقتصادی روسیه پیش‌بینی خود از درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز در سال ۲۰۲۴ را افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت اقتصاد روسیه پیش‌بینی‌های سال ۲۰۲۴ خود درباره درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز را نسبت به برآوردهای پیشین ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار افزایش داد، بر این اساس مجموع درآمدهای این کشور امسال به ۲۳۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

سندی که به دست خبرگزاری رویترز رسیده است نشان داد صادرات نفت خام روسیه از ۲۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۳ به ۲۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تن (۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه) می‌رسد.

وزارت امور اقتصادی روسیه همچنین انتظار دارد میانگین قیمت نفت صادراتی روسیه امسال به ۷۰ دلار برای هر بشکه برسد که نسبت به برآورد پیشین، ۵ دلار افزایش نشان می‌دهد، این رقم نسبت به ۶۴ دلار و ۵۰ سنت برای هر بشکه در سال ۲۰۲۳ و بالاتر از سقف قیمتی ۶۰ دلاری، افزایش یافته است.

قیمت گاز طبیعی نیز برای فروش در اروپا و چین افزایش یافت.

روسیه از زمان آغاز تنش‌های مسکو - کی‌یف توانسته است تجارت خود را از اروپا به‌سمت بازارهای آسیایی به‌ویژه چین و هند منحرف کند.

بازنگری‌ها سرانجام به معنای درآمدهای نفت و گاز بالاتر برای روسیه است.

 درآمد نزدیک به ۲۴۰ میلیارد دلار از محل صادرات نفت و گاز در سال جاری میلادی نشان‌دهنده افزایش ۱۳ میلیارد دلاری نسبت به سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

این رقم برای سال ۲۰۲۵، ۲۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است، درحالی‌که در برآورد پیشین، ۲۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز پنجشنبه (۱۵ شهریور) در یک مجمع اقتصادی در خاور دور روسیه گفت: اقتصاد جهانی بدون نفت و گاز روسیه شکست خواهد خورد.

وی افزود: مسکو قصد دارد به انتقال گاز از مسیر خاک اوکراین به اتحادیه اروپا ادامه دهد، اما روسیه نمی‌تواند کی‌یف را به حفظ قرارداد ترانزیت که امسال منقضی می‌شود، مجبور کند.

روسیه انتظار دارد تولید گاز تا سال ۲۰۳۰ سالانه افزایش یابد، اما این وزارتخانه انتظارها برای تولید نفت و حجم کلی صادرات انرژی را کاهش داد.

براساس تازه‌ترین برآوردها، تولید نفت روسیه از ۵۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۳ به ۵۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۴ می‌رسد که نسبت به برآورد پیشین یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تن کاهش نشان می‌دهد.

به گفته وزارت اقتصاد، چشم‌انداز تولید نفت روسیه در سال ۲۰۲۵ کاهش یافته و پیش‌بینی برای تولید نفت این کشور در سال آینده میلادی با ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کاهش، ۵۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن اعلام شده است.

کد خبر 646131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =