پیش‌بینی اجرای ۵۰ طرح در طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از برنامه‌ریزی برای اجرای ۱۰ طرح بالادستی و ۴۰ طرح پایین‌دستی و تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در طرح توسعه این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، پیام برزگر در نشست تخصصی ارائه ظرفیت‌های طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی که در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست برگزار شد با تأکید بر اینکه آینده از آن این منطقه و فاز تازه آن است و پس از دریافت مجوزها، بدون توقف به سراغ تأمین تأسیسات و نیازهای اولیه می‌رویم، گفت: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به‌دلیل محصوربودن و تأمین نیازهای اولیه و دسترسی‌ها، یکی از بهترین مناطق ویژه است، بااین‌حال مشکلات و محدودیت‌های موجود در این منطقه را طی ۲۵ سال گذشته بررسی و شناسایی کردیم تا در طرح توسعه به این موارد توجه شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از زیرساخت‌ها و امکانات موجود در فاز یک منطقه ویژه مانند اسکله‌ها، برق و آب موجود برای فاز دوم مفید خواهد بود و زمان رسیدن به موعد بهره‌برداری‌ها را کاهش می‌دهد، افزود: به‌جای اینکه دوباره ۲۵ سال زمان برای شکل‌گیری منطقه بگذاریم، می‌توانیم در مدت کمتر از یک دهه فاز جدید را به مرحله تکمیلی برسانیم.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به مذاکرات نهایی انجام‌شده درباره مجوزهای زیست‌محیطی و تأمین زمین گفت: برای اجرای فاز جدید نمونه چند منطقه ویژه در کشورهای اروپایی ارزیابی شد تا هزینه‌های اجرایی را به حداقل برسانیم و درعین‌حال بیشترین میزان همراهی و ارتباط را با ساکنان منطقه داشته باشیم.

برزگر با اشاره به اینکه طرح توسعه منطقه ویژه بی‌شک زمینه رونق اقتصادی را برای مردم منطقه فراهم خواهد کرد، یادآور شد: یک مجموعه مشاور، نیازهای حوزه مسئولیت اجتماعی و آثار محیطی فاز دوم منطقه را بررسی می‌کند تا تأثیرات این پروژه‌های جدید بر شهر و زندگی مردم و نیازهای اجتماعی و امنیتی و محیط‌زیستی شناسایی شود.

وی با اشاره به ۱۰ طرح بالادستی و ۴۰ طرح پایین‌دستی و تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی که برای فاز جدید پیش‌بینی شده است، گفت: این بسته‌های پیشنهادی مطالعه و ارزیابی شده است و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، اما ما از پیشنهادهای شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری و توسعه نیز استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره کمک به توسعه و تکمیل نیازهای ریلی در منطقه برای شرکت‌های پتروشیمی گفت: هم‌اکنون اقدام‌هایی برای اجرای باسکول ریلی انجام و شرکت مشاور هم انتخاب شده است و به‌زودی شاهد نصب این باسکول و حل مشکل شرکت‌ها در منطقه خواهیم بود.

برزگر افزود: مذاکراتی با مجموعه راه‌آهن جنوب داشته‌ایم تا مشکلات موجود خطوط در برخی از نواحی برطرف شود، همچنین چنانچه شرکت‌ها به اتصال مجموعه خود به خطوط راه‌آهن نیاز داشته باشند، این امکان فراهم خواهد شد. بااین‌حال می‌دانم که شرکت‌ها به دلیل قیمت سوخت هم‌اکنون تمایلی به استفاده از ریل ندارند و با خودروهای سنگین این جابه‌جایی را انجام می‌دهند.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مرتبط با فاز دوم را رفع موانع و اتصال جاده بین فاز جدید و منطقه کنونی اعلام کرد و گفت: توپوگرافی این جاده انجام شده و به‌زودی مسئله تملک آن هم تمام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مهم‌ترین اولویت منطقه را تأمین مالی برای این پروژه بزرگ و جذب اعتماد سرمایه‌گذاران برشمرد و گفت: تا یک ماه آینده مجوزهای مربوط به محیط‌زیست نهایی می‌شود و می‌توانیم کار احداث دیوار و جاده‌ها و محصورکردن منطقه را آغاز کنیم.

برزگر ادامه داد: طبق قانون، فقط پس از تکمیل زیرساخت‌ها می‌توانیم همکاری با شرکت‌های سرمایه‌گذار را آغاز کنیم، بااین‌حال به نظر می‌رسد با آغازبه‌کار اجرای زیرساخت‌ها و انتقال آن‌ها از فاز اول، بتوانیم زودتر به سراغ اجرای پروژه‌های اصلی برویم. امیدواری ما این است که تا آبان ۱۴۰۴ زیرساخت‌ها به مرحله تکمیلی برسند و کارهای اجرایی بعدی آغاز شود.

طرحی برای پیشرفت و امید در ماهشهر
 
در این نشست اکبر پیربدلی، مدیر برنامه‌ریزی و مطالعات بررسی سرمایه‌گذاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، توضیحاتی تکمیلی را درباره این طرح ارائه کرد و گفت: بیش از سه سال برای این طرح مطالعات فشرده و پیگیری‌های بسیار انجام شده و امیدواریم با اجرای این طرح که به «پیشرفت و امید» معرفی شده است، توسعه بزرگی را در منطقه شاهد باشیم.

وی با اعلام اینکه فاز دوم منطقه ویژه در ۳۳۰۰ هکتار پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: تاکنون شرکت‌های پتروشیمی مختلفی همچون بندر امام، تندگویان، کارون، اروند، شیمی بافت و... برای حضور و سرمایه‌گذاری در فاز دوم اعلام آمادگی کرده‌اند و برای نمونه، مجموعه پتروشیمی اروند اعلام کرده است که ۶۰۰ هکتار از این محدوده را نیاز دارد.

در ادامه این نشست، سیدحسن سادات موسوی به‌عنوان مشاور طرح جامع و زیست‌محیطی طرح توسعه منطقه ویژه گزارشی از روند مطالعات و ارزیابی‌های زیست‌محیطی و نیازهای اجرایی طرح توسعه را ارائه کرد.

وی با اشاره به مخالفت‌ها و محدودیت‌هایی که سازمان محیط‌زیست برای این طرح داشته است، گفت: تا سال ۱۳۹۴ سازمان محیط‌زیست به‌دلیل قرارگرفتن زمین‌های طرح توسعه در کنار خور غزاله اجازه احداث نمی‌داد. در این مدت با مذاکرات و اصلاحات انجام‌شده تمام حریم‌ها و ممنوعیت‌ها برطرف شده‌اند و هم‌اکنون این طرح در محدوده ۳۳۰۰ هکتاری در جاده هندیجان به ماهشهر اجازه احداث دارد، اما این مجوزها هنوز از سوی سازمان محیط‌زیست صادر نشده است.
 
تکمیل زنجیره محصولات پتروشیمی در طرح توسعه

امیدرضا صفی‌یاری، مشاور پدافند غیرعامل طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز در این نشست ضمن اشاره به حساسیت‌های محیطی و محیط‌زیستی که در این طرح رعایت شده است، گفت: نقشه صنعت پتروشیمی منطقه با این پروژه تغییر خواهد کرد و به همین دلیل باید همه آثار اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و محیط‌زیستی آن در بلندمدت ارزیابی شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح تغییرات زیادی بر مقدار رشد جمعیت نقاط شهری و نیازهای آن‌ها خواهد داشت، گفت: منطقه ماهشهر یکی از متنوع‌ترین مناطق کشور از نظر محصولات پتروشیمی و خوراک است و طبق برآورد پروژه‌های کنونی و آینده، حداقل ۷۵ نوع محصول در این منطقه تولید خواهد شد و زنجیره‌ای از محصولات متنوع شکل می‌گیرند، به همین دلیل اجرای این طرح را باید همه‌جانبه و در بلندمدت دید.

مشاور پدافند غیرعامل طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به پروژه‌های بالادست و پارک‌های پتروشیمی که برای تکمیل زنجیره ارزش پیش‌بینی شده‌اند، گفت: در طرح توسعه جدید، برخلاف منطقه عسلویه که به زنجیره متانول می‌پردازد، برای تکمیل زنجیره الفین، کلر، آروماتیک و پروپیلن برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 646360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =