تعمیرات اضطراری توربین گازی زوریا برای نخستین‌ بار در کشور

مدیر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی از انجام عملیات موفقیت‌آمیز تعمیرات اضطراری توربین گازی زوریا برای نخستین بار در کشور و در محل کارگاه مرکزی این پالایشگاه در کمترین زمان ممکن خبر داد.

به گزارش شانا، محمد نعمتی دراین‌باره گفت: توربین‌های صادرات گاز پالایشگاه دهم پارس جنوبی از برند زوریا و مدل MGT30/ DU80 است که با توجه به نقش حیاتی واحدهای صادرات گاز در حفظ پایداری تولید، تعمیر، نگهداری و آماده به‌کاربودن این تجهیزات، اهمیت خاصی دارند.

وی افزود: در کشور ما تاکنون تعمیرات اضطراری و اساسی این نوع توربین گازی، در هیچ پالایشگاه یا مرکزی خارج از مجموعه کارگاه‌های سازنده آن، به‌دلیل نیاز به تجهیزات کارگاهی و ابزارآلات ویژه انجام نشده است.

مدیر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: با توجه به سوابق موجود، در بهترین حالت، تعمیرات اضطراری این توربین‌ها حدود چهار ماه به طول می‌انجامد که در این زمان، عملاً دسترسی به تجهیز وجود نخواهد داشت.

نعمتی اعلام کرد: توربین هشتم پالایشگاه دهم پارس جنوبی در اردیبهشت‌ امسال به‌دلیل آسیب شدید بیرینگ‌های بخش HPC متوقف و از مدار تولید خارج شد.

وی گفت: با توجه به اضطرار عملیاتی موجود و اهمیت تولید پایدار گاز، با شبیه‌سازی کردن کارگاه سازنده مربوطه با کارگاه پالایشگاه دهم، امکانات مورد نیاز برای تعمیر اضطراری توربین فراهم شد و پس از بررسی و در نظر گرفتن ریسک‌های موجود، تعمیرات اضطراری این توربین برای نخستین‌ بار در  کشور در محل کارگاه پالایشگاه دهم با موفقیت انجام شد و این توربین پس از نصب در محل، در مدار تولید قرار گرفت.

مدیر پالایشگاه دهم پارس جنوبی بیان کرد: این کار بزرگ و حجیم، با برنامه‌ریزی دقیق و نظارت عالیه مسئولین مربوطه و با همکاری شرکت پیمانکاری دانش‌بنیان، در مدت دو ماه زودتر از زمان معمول تعمیرات این نوع توربین‌ها، انجام شد که افزون بر صرفه ریالی، افزایش قابلیت اطمینان و در دسترس بودن تجهیزات حیاتی، سبب انتقال دانش مربوطه به مجموعه پالایشگاه دهم و مجتمع گاز پارس جنوبی شد و مجموعه پالایشگاه دهم اکنون آمادگی دارد با تجهیز کارگاه، تعمیرات اساسی و اضطراری این نوع توربین‌ها را مانند دیگر توربین‌ها در محل پالایشگاه انجام دهد.

نعمتی تأکید کرد: انجام این کار بزرگ، بدون تلاش بی‌وقفه همه همکاران به‌ویژه شاغلان در واحد تعمیرات پالایشگاه دهم، همچنین مجموعه شرکت دانش بنیان پیمانکاری، با وجود سختی کار و محدود بودن امکانات کارگاه، میسر نبود که در اینجا از همه عزیزان قدردانی می‌کنم.

کد خبر 646475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =