۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
  • کد خبر: 646682
تولید نفت خام پمکس کاهش یافت

تولید نفت خام شرکت ملی نفت پمکس مکزیک در ماه اوت کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از شکست برنامه هدف شرکت پمکس مکزیک برای پایین‌ آوردن واردات سوخت، تولید نفت خام این شرکت در ماه اوت کاهش یافت.

با وجود اینکه تولید فرآورده‌های نفتی پمکس در ماه اوت افزایش یافت، واردات بنزین و گازوئیل همچنان بسیار بالاتر از تولید پمکس بود که دلیل آن، تولید ناچیز در پالایشگاه نفت جدید این شرکت در چند ماه ابتدایی فعالیت آن است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک که هفته آینده از ریاست‌جمهوری کناره‌گیری خواهد کرد، ۶ سال پیش در ابتدای دوره ریاست‌جمهوری خود متعهد شد به‌منظور پایان‌دادن به وابستگی طولانی‌مدت این کشور به واردات بنزین و گازوئیل به‌ویژه از آمریکا، صادرات نفت خام را متوقف کند و در عوض پالایش نفت را گسترش دهد.

اما براساس داده‌های پمکس که اواخر روز چهارشنبه (چهارم مهر) منتشر شد، تولید نفت خام و میعانات این شرکت در ماه اوت با حدود ۶درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال به روزانه یک میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه رسید.

تولید نفت خام پمکس در ماه اوت به کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید که ماه‌هاست در پایین‌ترین سطح خود در بیش از چهار دهه گذشته قرار دارد.

پمکس علت کاهش تولید را بالا رفتن طبیعی سن میدان‌های پرتولید خود دانسته است.

در همین حال، تولید محصولات پالایش‌شده پمکس در ماه اوت به یک میلیون و ۲۰ هزار بشکه در روز رسید که ۱۵‌درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. این مقدار تولید روزانه شامل ۲۹۰ هزار و ۱۰۰ بشکه بنزین و ۱۸۸ هزار و ۲۰۰ بشکه گازوئیل می‌شود.

با این حال، تولید سوخت موتور پمکس با تولید حدود ۳۰۶ هزار بشکه نفت کوره در روز کاهش یافت. نفت کوره فرآورده‌ای بسیار آلاینده است که پمکس به‌دلیل ناتوانی در فرآوری مؤثرتر نفت خام سنگین خود در حجم بالا تولید می‌کند.

بر اساس این گزارش، پمکس در ماه اوت در مجموع ۴۱۶ هزار و ۷۰۰ بشکه بنزین و ۱۴۲ هزار بشکه گازوئیل وارد کرده است.

لوپز اوبرادور اغلب راهبرد ملی‌گرایانه خود را در پمکس با عنوان «نجات حاکمیت ما» توصیف کرده است، سیاستی که همچنین بیشتر به‌دنبال کنار گذاشتن تولیدکنندگان خارجی یا خصوصی بود و در عین حال، ده‌ها میلیارد دلار از حمایت دولت را به این شرکت دولتی بدهکار اختصاص می‌داد.

رئیس‌جمهور مکزیک چند ماه پیش اعتراف کرد که مکزیک نمی‌تواند تا پایان دوره ریاست‌جمهوری وی طبق وعده‌اش به صادرات نفت خام پایان دهد و این برنامه باید سال آینده در زمان ریاست‌جمهوری جانشین و متحد نزدیک او، کلودیا شینبام رخ دهد. صادرات نفت خام این شرکت در ماه اوت به ۷۳۰ هزار بشکه در روز رسید.

کد خبر 646682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =