ارزش‌افزوده ۹۰ میلیارد دلاری صنعت نفت با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای صرفه‌جویی انرژی در این شرکت تعریف شده است، تصریح کرد: با اجرای این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۲۰، ۹۰ میلیارد دلار به ارزش نفت کشور افزوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، حسین حسین‌زاده امروز (دوشنبه، ۲۳ مهر) در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران با بیان اینکه صنعت نفت یک صنعت مادر است و ۹۰ درصد اقتصاد کشور به این صنعت وابستگی دارد، گفت: صنعت نفت، گاز و نیرو در اقتصاد کشور تأثیرگذارند.

وی با اشاره به فرمایش‌های مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر بهینه‌سازی مصرف انرژی افزود: منابع مطلوبی در صندوق بهینه‌سازی مصرف تعریف شده و امیدواریم این صندوق بتواند شرایط بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور را بهبود بخشد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بیان کرد: طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای صرفه‌جویی انرژی در این شرکت تعریف شده است و با اجرای این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۲۰، ۹۰ میلیارد دلار به ارزش نفت کشور افزوده می‌شود.

حسین‌زاده با بیان اینکه دو سازکار ماده ۱۲ و بازار بهینه‌سازی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی قابلیت اجرا ندارد، گفت: هشت وزارتخانه اداره کل بهینه‌سازی دارند و اگر این بهینه‌سازی‌ها تجمیع نشوند، کاری نمی‌توان انجام داد.

وی با اشاره به اینکه مصرف انرژی در کشور دوبرابر کشورهای در حال توسعه است، بیان کرد: ۹.۲ درصد گاز کشور در حوزه پتروشیمی مصرف می‌شود که ۶۰ درصد آن سهم سوخت است و برای تولید یک محصول پتروشیمی به‌صرفه نیست.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت فرهنگ‌سازی، پیک‌سایی، افزایش تولید و سیاست‌های قیمتی را از راه‌حل‌های رفع ناترازی برشمرد و گفت: سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی مصرف انرژی معادل ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه تولید است.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه در حوزه پالایشگاهی نیز هدررفت انرژی وجود دارد، تصریح کرد: نمی‌شود هم‌اکنون با روش تولید بنزین در دهه ۴۰ و ۵۰ بنزین تولید کرد.

کد خبر 646976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =