رشد اقتصادی ۸ درصدی با توسعه اقتصاد دریامحور محقق می‌شود

دبیر همایش اقتصاد دریامحور گفت: با استفاده از توسعه اقتصاد دریامحور می‌توان به رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش‌بینی‌شده در برنامه هفتم توسعه دست‌ یافت.

به گزارش خبرنگار شانا، امیر آذرمند در نشست خبری همایش «اقتصاد دریامحور» که صبح امروز (شنبه، ۲۸ مهر) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، بیان کرد: رشد اقتصادی ۸ درصدی برای کشور بسیار حیاتی است و تنها با بهره‌گیری از حوزه معادن و صنایع معدنی، اقتصاد دیجیتال، حوزه بالادست صنعت نفت و اقتصاد دریامحور است که می‌توان به این رشد اقتصادی دست‌ یافت، همچنین توسعه اقتصاد دریامحور نیازمند سیاست‌گذاری یکپارچه، تقسیم کار ملی و مدیریت چابک دارد.

وی با بیان اینکه به منظور حفظ محیط زیست در صنعت نفت به‌صورت جدی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ورود کرده‌ایم، ادامه داد: در حوزه پایین‌دست صنعت‌ نفت، صنایعی که امکان انتقال به خطوط ساحلی را دارند، مدنظر قرار داده‌ایم.

محمدابراهیم رئیسی، دبیر علمی همایش اقتصاد دریامحور نیز با بیان اینکه توسعه اقتصاد دریامحور باید به درآمد ملی تبدیل شود و به این منظور به سرمایه‌گذاری‌های لازم نیاز است، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری داخلی و وجود بخش خصوصی بدون بسترسازی لازم غیرممکن است و باید به‌صورت پیوسته به موضوع سرمایه‌گذاری خارجی، صنعت مالی و اقتصاد دیجیتال که امروزه در صنعت دریانوردی نقش پررنگی دارد، پرداخت.

وی با بیان اینکه فاضلاب‌هایی که با آب دریا وارد می‌شوند یکی از مسائل بسیار مهم در مناطق ساحلی است، افزود: شعار ما در این همایش، «اقتصاد دریامحور، استفاده بی‌پایان» است که این شعار جز با استفاده پایدار امکان‌پذیر نیست.

علی فیروزی، عضو شورای سیاست‌گذاری این همایش با بیان اینکه ایران پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد، تصریح کرد: تنها ۱۰ درصد جمعیت ایران کنار این نوار ساحلی زندگی می‌کنند و شهرهایی که در کنار خط ساحلی هستند، توسعه قابل ‌توجهی نداشته‌اند، از این رو توسعه اقتصاد دریامحور باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود بهره‌ گیریم.

براساس این گزارش، همایش اقتصاد دریامحور به‌منظور شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های گسترده اقتصادی موجود در ساحل، فراساحل و آب‌های آزاد برگزار می‌شود.

این رویداد با تمرکز بر حوزه‌هایی مانند توسعه شهرهای جدید ساحلی کشتی‌سازی، صنایع فراساحلی، انرژی، شیلات اقتصاد دیجیتال و گردشگری به‌دنبال ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی برگزار خواهد شد.

هدف این رویداد توسعه تعاملات بیشتر میان سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بزرگ صنعتی، هلدینگ‌های اقتصادی و نهادهای مالی است تا با تبادل نظر و ایجاد ارتباطات، فرصت‌های همکاری بیشتری در حوزه‌های مختلف اقتصادی مرتبط با دریا ایجاد شود.

این همایش به‌دنبال جلب توجه به فرصت‌های نهفته در اقتصاد دریامحور است که می‌تواند به‌عنوان یک پیشران رشد اقتصادی در دهه‌های آینده نقش ایفا کند.

به‌دنبال برگزاری این رویداد و به‌منظور بهره‌برداری از فرصت‌ها بلافاصله نشست‌های تخصصی و کارگروه‌های مشترک تخصصی ... با مشارکت اتاق‌های بازرگانی، تشکل‌های صنفی و بنگاه‌های اقتصادی تشیکی می‌شود.

محورهای این همایش به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که همه ابعاد اقتصاد دریامحور از جمله توسعه شهرهای جدید ساحلی، کشتی‌سازی و صنایع وابسته را در برمی‌گیرد.

رشد اقتصادی ۸ درصدی با توسعه اقتصاد دریامحور محقق می‌شود

کد خبر 647028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =