تولید هلدینگ خلیج فارس ۱۶ درصد در ۱۴۰۳ افزایش می‌یابد/ تحقق ۹۶ درصد برنامه تولید سال تاکنون

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: تولید تجمیعی گروه از ابتدای ۱۴۰۳ تا ۲۸ مهرماه با تحقق ۹۶ درصد برنامه تولید به ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تولید گروه با ۱۶ درصد افزایش به ۲۸.۷ میلیون تن تا پایان سال برسد.

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالعلی علی‌عسکری امروز (دوشنبه، ۳۰ مهر) در مجمع‌ عمومی عادی سالانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برای سال مالی منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۳ با تشریح عملکرد هیئت‌مدیره گفت: جایگاه این شرکت امسال در بین ۱۰۰ شرکت پتروشیمی برتر جهانی از ۲۷ با ۹ پله ارتقا به رتبه هجدهم رسیده که این مهم با تلاش شبانه‌روزی همه همکارانم محقق شده است. این شرکت همچنین در رتبه‌بندی ICIS از نظر سودآوری رتبه پنجم را کسب کرده است.

وی ادامه داد: همچنین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در بالاترین نقطه میان ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی قرار دارد و برترین شرکت ایرانی به‌شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بیان اینکه تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در سال ۱۴۰۱، ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است، اظهار کرد: این رقم با افزایش بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی به ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

به گفته علی‌عسکری، افزایش تولید ۵۱۸ هزار تنی در پتروشیمی بندرامام، ۴۰۰ هزار تنی درپتروشیمی پارس، ۶۰۸ هزار تنی در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس و ۲۷۳ هزار تنی در پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس سبب افزایش تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی در گروه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس شده است.

وی با بیان اینکه تولید تجمیعی این گروه از ابتدای ۱۴۰۳ تا ۲۸ مهرماه با تحقق ۹۶ درصد برنامه تولید به ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسیده است، اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود تولید گروه با ۱۶ درصد رشد به ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تا پایان سال می‌رسد.

پیش‌بینی فروش ۷۰۹ هزار میلیارد تومانی برای ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تأکید کرد: فروش کل گروه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ۱۶۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹، ۳۰۷ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۰ و ۴۱۸ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۱ بوده که با ۲۲ درصد رشد به ۵۰۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است و پیش‌بینی می‌شود امسال به ۷۰۹ هزار میلیارد تومان برسد.

علی‌عسکری سود ناخالص شرکت اصلی را ۳۹ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ و ۵۶ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ اعلام کرد و گفت: سود ناخالص در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ به ۶۸ هزار میلیارد تومان رسیده و پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۷۷ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ برسد.

وی ادامه داد: سود خالص تلفیقی از ۱۰۱ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ رسیده است و هلدینگ خلیج فارس با وجود نوسانات بورسی ۱۰۷ درصد در سه سال گذشته برای سهامداران رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۱۴۰۰ از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها از ۲۸۷۰۰ میلیارد تومان به ۴۸۹۵۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه داد، بیان کرد: همچنین این شرکت پارسال نیز از محل سود انباشته به ۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داد و امیدواریم سرمایه شرکت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شود.

علی‌عسکری در زمینه پروژه‌های بهره‌برداری‌شده گفت: فاز نخست مگاپروژه هویزه خلیج فارس، مگاپروژه پتروشیمی الفین گچساران پس از ۱۹ سال، آمونیاک پتروشیمی هنگام، بازسازی واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی‌سینا، ایستگاه پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ۱۰۰۰ از سوی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و تصفیه‌خانه صنعتی پتروشیمی بندرامام از پروژه‌هایی بودند که در این مدت به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ۳۲ پروژه توسعه‌ای در دست اجرا دارد، افزود: از این تعداد، ۱۷ پروژه اصلی با ظرفیت تولید سالانه ۲۴ میلیون تن و سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری شامل پروژه‌های آپادانا خلیج فارس، فاز دوم پتروشیمی هنگام، پتروشیمی دهدشت، پلیمر گچساران، فاز دوم پالایشگاه هویزه خلیج فارس، بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون، هرمز خلیج فارس، الماس ماهشهر، ابن‌سینا اندیمشک، PDH/PP پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، PDH/PP پتروشیمی پارس، PVC اروند، پتروشیمی گلستان، پارک‌های افق چابهار، پتروشیمی تفتان آریا، پتروشیمی بروجرد و پتروشیمی پالایشگاه شهید سلیمانی است.

۵۹ مشعل تا پایان ۱۴۰۴ خاموش می‌شود

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، طرح‌های هایکو پتروشیمی کارون، کلرآلکالی، بازیافت اتان و پیش‌تفکیک آروماتیک پتروشیمی بندرامام، شیرین‌سازی برش سنگین و بازیابی گازهای فلر پتروشیمی نوری و طرح توسعه نیروگاه مبین، هفت پروژه بزرگ بین‌مجتمعی گروه است.

علی‌عسکری ادامه داد: طرح‌های پلی‌آلومینیوم کلراید پتروشیمی ارومیه، ارغوان‌گستر ایلام، صدف عسلویه، پتروآرمند لردگان، نگین سنقر، پتروپرک پویا، پتروفراز هوران و پتروشیمی آوات اورامان نیز از هشت طرح زیرمجموعه گروه پترول با ظرفیت تولید سالانه ۵۴۲ هزار تن هستند.

وی در ادامه اعلام کرد: راه‌اندازی ۶ پروژه آپادانا خلیج فارس، فاز دوم پتروشیمی هنگام، صدف عسلویه، ارغوان‌گستر ایلام، هایکو پتروشیمی کارون و پلی‌آلومینیوم کلراید پتروشیمی ارومیه برای سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با اشاره به اینکه این شرکت ۲ سیاست را به سمت توسعه بالادست و پایین‌دست پتروشیمی پیش گرفته است، اظهار کرد: اقدام‌های لازم برای اجرای پارک‌های تخصصی پتروشیمیایی به‌منظور توسعه پایین‌دست صنعت در حال انجام است که مجموع سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار با ظرفیت سالانه ۶ میلیون تن است و امیدواریم تا دو ماه آینده عملیات اجرایی نخستین پارک پتروشیمی در مکران از سوی پیمانکار آغاز شود.

علی‌عسکری در ادامه توسعه بالادست صنعت نفت را از دیگر سیاست‌های شرکت برای تأمین خوراک پایدار عنوان و بیان کرد: احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای شرق کارون از سوی بیدبلند خلیج فارس یکی از این اقدام‌هاست که براساس برنامه ۱۲ مشعل در آینده نزدیک و ۵۹ مشعل تا پایان سال آینده خاموش و سبب افزایش تأمین خوراک می‌شود. پالایشگاه هویزه خلیج فارس نیز در غرب کارون در این زمینه فعالیت می‌کند.

وی درباره توسعه میدان‌های نفتی و گازی گفت: براساس تفاهمی که با شرکت ملی نفت انجام شده است، توسعه میدان گازی مارون خامی و میدان خامی اهواز را برای تأمین پایدار خوراک در دستور کار داریم. میدان گازی مارون خامی با بیش از ۳ تریلیون فوت‌مکعب حجم گاز درجا از منابع فراوان گاز است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، تبدیل متانول به بنزین برای کمک به جبران ناترازی بنزین کشور و ایجاد ارزش افزوده از متانول، بازسازی و نوسازی تأسیسات فرآورشی سرچاهی برای افزایش تولید و در نتیجه افزایش تامین خوراک و مذاکره برای توسعه میدان‌های جدید را از برنامه‌های آتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس دانست.

علی‌عسکری با تأکید بر حمایت حداکثری شرکت از ساخت داخل و بومی‌سازی در صنعت اظهار کرد: این شرکت ۴۱۰ قرارداد و تفاهم‌نامه با بیش از ۳۳۲ شرکت فناور و دانش‌بنیان به ارزش ۱۸ هزار میلیارد تومان در دوسال گذشته امضا کرده است.

کد خبر 647712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =