پالایشگاه نفت تهران الگوی مدیریت پساب شهری صنایع شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از شرکت‌ها و صنایع این استان خواست عملکرد شرکت پالایش نفت تهران درباره مدیریت پساب را الگو قرار دهند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت تهران، محسن اردکانی گفت: اخطارهای لازم به صنایع ارسال شده است و برخی صنایع تمکین و زیرساخت‌های بهره‌مندی از پساب را فراهم کرده‌اند، مانند پالایشگاه نفت تهران که آب مصرفی دستگاه‌های خنک‌کننده را از محل پساب تولیدی این استان تأمین می‌کند.

وی با اشاره به همسویی قوانین مبنی بر استفاده از پساب، ادامه‌ داد: در قانون هفتم توسعه برای آن دسته از مراکز و نهادها که برای آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده می‌کنند در حالی‌ که بستر استفاده از پساب نیز وجود دارد، جرم‌انگاری شده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران بیان‌ کرد: تا پایان امسال و با بهره‌برداری از ۶ واحد تصفیه‌خانه جدید فاضلاب، سالانه حدود ۱۱۳ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید پساب در استان تهران افزوده خواهد شد، به‌ این‌ ترتیب ظرفیت تولید پساب استان تهران به سالانه ۶۶۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

اردکانی تأکید کرد: هم‌اکنون ۳۱ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیتی افزون بر ۵۴۷ میلیون مترمکعب در سال در گستره استان تهران عملیاتی است و فاضلاب را که تهدیدی ۱۰۰ درصدی برای محیط‌زیست و جامعه است، پس از جمع‌آوری و تصفیه به پساب قابل‌استفاده در صنعت و کشاورزی تبدیل می‌کند.

بر پایه این گزارش، شرکت پالایش نفت تهران طراحی، نصب و راه‌اندازی سیستم فیلتراسیون طرح تصفیه پساب شهری با هدف تأمین آب تا روزانه ۱۰ هزار مترمکعب برای بخش‌های صنعتی (آب جبرانی برج‌های خنک‌کننده) پالایشگاه تهران از محل تصفیه پساب فاضلاب شهری، همچنین کمک به مدیریت بحران آب را با اختصاص اعتباری حدود ۱۲۰ میلیارد ریال در بخش خرید و ۴۰ میلیارد ریال در بخش اجرا در دستور کار قرار داده است.

طبق آمار مقدار مصرف آب شرب شهر تهران ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب در ثانیه است که با راه‌اندازی این پروژه (مرحله نخست طرح تصفیه پساب شهری پالایشگاه تهران) حدود ۰.۳۶ درصد از مصرف آب شرب تصفیه‌شده شهری به‌عنوان آب صنعتی جلوگیری و در حقیقت این آب به چرخه آب شهری تهران افزوده خواهد شد.

کد خبر 647715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =