۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
  • کد خبر: 647733
افت قیمت نفت در پی تثبیت ریسک‌های ژئوپلیتیک

قیمت جهانی نفت خام در پی تثبیت ریسک‌های ناشی از تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و تضعیف تقاضا در چین کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از توکیو/ سنگاپور، قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه (یکم آبان) بازارهای آسیایی با تجدید تلاش‌های آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای فشار برای آتش‌بس در خاورمیانه و کُند شدن رشد تقاضا در چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان کاهش یافت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در دسامبر تا ساعت ۳ و ۵۰ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه با ۱۹ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش به ۷۴ دلار و ۱۰ سنت به ازای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا برای تحویل در نوامبر با ۱۸ سنت کاهش ۷۰ دلار و ۴۳ سنت برای هر بشکه معامله شد، قرارداد این شاخص برای ماه نوامبر امروز منقضی می‌شود.

قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر در معاملات امروز با ۱۴ سنت یا ۰.۲ درصد افت به ۶۹ دلار و ۹۰ سنت برای هر بشکه رسید.

هر دو شاخص برنت و دبلیوتی‌آی در معاملات روز دوشنبه نزدیک به ۲ درصد افزایش یافتند و بخشی از کاهش بیش از ۷ درصدی هفته گذشته را جبران کردند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بازارهای جهانی همچنان با نگرانی‌ها درباره ادامه درگیری‌ها در خاورمیانه و واکنش رژیم صهیونیستی به حمله موشکی ایران که احتمال اختلال در عرضه نفت کشورهای منطقه را در پی دارد، روبه‌روست.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد در مؤسسه کارگزاری فیلیپ نوا در این باره گفت: سود روز دوشنبه را می‌توان به سود فنی و پوشش ریسک کوتاه با توجه به روند کاهشی قیمت نفت نسبت داد، این در حالی است که پیش‌بینی‌ها به سمت تقاضای کمتر و عرضه بیش از حد نفت در بازارهای نفت است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه (۳۰ مهر) برای احیای گفت‌وگوها به‌منظور پایان دادن به جنگ غزه و لبنان، عازم خاورمیانه شد.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالا در شرکت «راکوتن سکیوریتیز» هم در این باره گفت: قیمت نفت خام در واکنش به اخبار متناقض از خاورمیانه در نوسان بوده است، زیرا وضع به تناوب بین تشدید تنش و کاهش تنش تغییر می‌کند.

وی افزود: انتظار می‌رود در صورت وجود نشانه‌های واضح‌تری از بهبود اقتصادی چین با بسته‌های محرک و بهبود اقتصاد آمریکا پس از کاهش نرخ بهره، قیمت نفت تقویت شود، اما احتمالاً به‌دلیل تردید مداوم درباره چشم‌انداز کلی اقتصاد جهان، افزایش قیمت محدود می‌شود.

چین روز دوشنبه پس از کاهش دیگر نرخ‌های سیاستی در ماه گذشته به‌عنوان بخشی از بسته محرک برای احیای اقتصاد، نرخ‌های وام معیار را همان‌طور که در تثبیت ماهانه پیش‌بینی شده بود، کاهش داد.

این اقدام پس از آن رخ داد که داده‌های روز جمعه (۲۷ مهر) نشان داده بود اقتصاد چین در سه ماه سوم با کمترین سرعت رشد از اوایل سال ۲۰۲۳ روبه‌رو بوده است که این موضوع به نگرانی‌های فزاینده درباره تقاضای نفت دامن می‌زند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی روز دوشنبه گفت: انتظار می‌رود با وجود محرک‌های اقتصادی دولت چین، رشد تقاضای نفت این کشور آسیایی در سال ۲۰۲۵ ضعیف باقی بماند، زیرا چینی‌ها در حال توسعه ناوگان خودروهای برقی هستند.

کد خبر 647733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =