مغایرت سهمیه سوخت پخش زاهدان و سازمان‌های متولی به ۲ درصد رسید

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان اظهار کرد: با اقدام‌های انجام‌شده و مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط، مغایرت موجود در تعیین سهمیه بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان و سازمان‌های متولی بسیار کم شده است، به‌گونه‌ای که سال ۱۴۰۲ این مغایرت به ۲ درصد رسیده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان، قربانعلی مردانی در نشست آموزشی صیانت از فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از قاچاق سوخت تصریح کرد: با اقدام‌های انجام‌شده و مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط، مغایرت موجود در تعیین سهمیه بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان و سازمان‌های متولی بسیار کم شد و در سال ۱۴۰۲ این مغایرت به ۲ درصد رسید، در حالی که این مغایرت در سال‌های گذشته بسیار بیشتر بود. برای نمونه، این مغایرت در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ درصد بود که این رویداد، اتفاق خوبی را در زمینه صرفه‌جویی سوخت در استان رقم زد.

وی با اشاره به معضل قاچاق سوخت که بخش عظیمی از فعالیت‌های این شرکت را به خود معطوف داشته است، گفت: اقدام‌های خوبی در زمینه صیانت از فرآورده‌های نفتی در منطقه زاهدان در حال انجام است که از آن جمله می‌توان به برگزاری نشست‌های متعدد و منظم کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت، به نتیجه رسیدن مصوبات انجام‌شده، کاهش اختلاف در تعیین سهمیه با سازمان‌های متولی، ایجاد هماهنگی بین سامانه‌های کنترلی شرکت با سامانه‌های سازمان‌های متولی و راه‌اندازی گروه‌های کنترل و نظارت بر توزیع فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان افزود: برای مالکان ۹۴۵ دستگاه کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر که در زمینه استفاده از بارنامه‌های صوری فعالیت داشتند و تخلف ۴۵۰ تاکسی و وانت فاقد فعالیت که مبادرت به قاچاق سوخت می‌کردند، پرونده تخلف تشکیل شده و به مراجع قضایی معرفی شدند.

ابوالفضل احمدزاده، دبیر کارگروه نظارت بر اجرای احکام پروندهای قاچاق کالا و ارز دادستانی استان و مدرس این دوره نیز در حاشیه این نشست با اشاره به تبعات زیان‌بار و متعدد قاچاق سوخت در ابعاد مختلف در استان گفت: آمار بالای کشته‌های جاده‌ای، مؤلفه‌های فرهنگی، حضور اتباع بیگانه، دپوی سوخت در محل‌های متعدد، جایگاه‌های سوخت متخلف و کودکان خیابانی از جمله تبعات قاچاق سوخت در استان است.

وی با بیان اینکه در زمینه قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان، سه رویکرد اصلی وجود دارد، افزود: کسب درآمد خانواده و تأمین معیشت افراد از طریق قاچاق سوخت، ضرر و زیان ناشی از قاچاق سوخت به خود افراد و دیگران، همچنین قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای سه رویکرد عمده در زمینه قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان است.

دبیر کارگروه نظارت بر اجرای احکام پروندهای قاچاق کالا و ارز دادستانی استان در این نشست آموزشی، اشتغال کودکان و افراد کم سن و سال به قاچاق سوخت، کسب درآمدهای نامشروع و هنگفت قاچاق، لطمه‌های جبران‌ناپذیر فرهنگی و اجتماعی، آسیب‌های جانی و مالی به افراد جامعه و هدررفت سرمایه‌های ملی و بیت‌المال را از مصادیق و آثار مخرب قاچاق سوخت در استان دانست.

احمدزاده ضمن قدردانی از فعالیت‌های انجام‌شده و عملکرد خوب منطقه زاهدان در سال‌های اخیر در زمینه پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت و با تأکید بر برگزاری نشست‌های کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت و پیگیری اجرای مصوبه‌‍‌های آن افزود: در مواردی که مصوبات کارگروه یادشده به هر دلیل قابل پیگیری نباشد، دادستانی استان پیگیری لازم را برای به نتیجه رسیدن مصوبات انجام می‌دهد.

وی در این نشست آموزشی ضمن قدردانی از برگزاری این مبحث آموزشی، همکاری متقابل دستگاه‌های مرتبط با سوخت و فرآورده‌های نفتی و وحدت رویه در اجرای مصوبه‌ها و دستورعمل‌های ابلاغ‌شده را بهترین شیوه برای صیانت از فرآورده‌های نفتی و پیشگیری از قاچاق سوخت دانست.

دوره آموزشی صیانت از فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از قاچاق سوخت روز دوشنبه، یکم آبان از سوی دبیر کارگروه نظارت بر اجرای احکام پرونده‌های قاچاق کالا و ارز دادستانی استان سیستان و بلوچستان، با حضور مدیر، معاونان و کارکنان واحدهای مرتبط با حفظ و صیانت از فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان در ستاد منطقه برگزار شد.

کد خبر 647764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =