ضرورت همیاری دانش‌آموزان برای مدیریت مصرف انرژی و حفظ پایداری جریان گاز

رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به راه‌اندازی طرح همیار گاز در کشور اعلام کرد: برای مدیریت انرژی و آینده کشور چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزی نداریم.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سیدحسن موسوی امروز (پنج‌شنبه، سوم آبان)، در آیین گشایش جشنواره کشوری همیار گاز در مشهد بیان کرد: پارسال پویش الکترونیکی همیار گاز در خراسان رضوی اجرا شد. در این پویش یک شرکت دانش‌بنیان نیز با شرکت گاز خراسان رضوی همکاری داشت که این همکاری سبب بهره‌برداری از سامانه‌ای با عنوان سونرژی شد.

به گفته وی، این همکاری به‌منظور تحقق شعار سال نیز بود و سبب حمایت از یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان شد. دانش‌آموزان خود در این سامانه حضور دارند و می‌توانند فعالیت‌های خود را گزارش کنند.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران افزود: باید توجه داشت که برای مدیریت آینده کشور در بخش انرژی، چاره‌ای جز تکیه به ظرفیت‌های دانش‌آموزی نداریم.

موسوی با اشاره به اینکه راه‌اندازی پویش همیار گاز اقدامی پژوهشی است، تصریح کرد: همیشه موضوعات و مأموریت‌هایی مانند فرهنگ‌سازی را روابط عمومی‌ها پیش می‌برند اما پایه‌گذار اصلی پویش همیار گاز، بخش پژوهشی شرکت گاز خراسان رضوی بود و خوشحالم که دیگر بخش‌ها نیز از این پویش حمایت کردند.

وی گفت: با موفقیتی که اجرای طرح الکترونیکی همیار گاز در استان خراسان رضوی داشت، قرار است که این پویش در سطح کشور اجرایی شود. سال ۱۴۰۲ مقاطع چهارم تا ششم در این پویش حضور داشتند اما آموزش و پرورش تأکید دارد که بهترین پایه برای این پویش، پایه ششم است؛ بر همین اساس بنا بر این است که در پویش همیار گاز امسال، دانش‌آموزان مقطع ششم حضور یابند.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: هر دانش‌آموزی که در این طرح شرکت و بتواند آزمون آن را با موفقیت طی کند، موفق به اخذ گواهینامه و عضو انجمن دانش‌آموزی همیار گاز خواهد شد.

موسوی ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های گسترده‌تری برای مدیریت مصرف گاز در کشور به صورت پویش‌های دانش‌آموزی شکل گیرد.

وی در پایان،  از ارزیابی روابط عمومی‌های شرکت‌های گاز سراسر کشور براساس مشارکت در سطح همیار گاز خبر داد و گفت: هر روابط عمومی که بتواند مربیان و دانش‌آموزان بیشتری را جذب این سامانه و پویش کند، مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

خراسان رضوی پایتخت بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت مصرف گاز است

براساس این گزارش، جواد خدایی، معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی هم در سخنانی گفت: می‌توان امروز ادعا کرد که خراسان رضوی پایتخت بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت مصرف گاز است؛ از آن رو که استان ما از منابع گازی دور و بنابراین، مدیریت مصرف امری الزامی است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که می‌تواند توجه فرزندان نسل جدید را به مدیریت مصرف گاز جلب کند، این است که برای آنان از مضیقه‌های تأمین انرژی و گرما در گذشته بیشتر بگوییم؛ این در حالی است که امروز به راحتی و تنها با باز کردن پیچ دستگاه‌های گرمایشی، می‌توان از گرما بهره‌مند شد.

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: به طور دقیق‌تر، اکنون پالایش انرژی در پالایشگاه‌های ما در حال انجام است و گرفتاری‌ها و مشکلات گذشته برای تامین گرمایش وجود ندارد.

خدایی با اشاره به سرمای سخت سال 1401 در خراسان رضوی بیان کرد: آن زمان به این نتیجه رسیدیم که با توجه به سرمای موجود، ظرفیت ما برای تعطیل کردن اماکن، مدارس و... پایان یافته، اما با وجود انجام این کار، باز هم دچار افت فشار بودیم؛ از این رو تنها راه برای مدیریت شرایط، کاهش مصرف گاز بود.

وی تأکید کرد: همان زمان از همه افراد تاثیرگذار نظیر هنرمندان دعوت کردیم که این پیام را به مردم برسانند. نتیجه آن اقدام این شد که تنها در یک هفته 33 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز در استان رخ داد و نسبت مصرف خانگی به رغم وجود سرما تغییر کرد.

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: از همان زمان به این نتیجه رسیدیم که در کنار پروژه‌های توسعه‌ای، کاهش مصرف نه‌تنها در بخش گاز بلکه در همه بخش‌ها به ویژه بخش فرهنگی باید دنبال شود.

خدایی با اشاره به برگزاری طرح همیار گاز گفت: دانش‌آموزان ما باید بدانند که اگر تنها یک درجه از حجم مصرف گاز در خانه‌ها کمتر شود، ممکن است یک کارخانه فعال بماند. در واقع ما به این باور رسیده‌ایم که می‌توان با مشارکت مردم، مصرف گاز را مدیریت کرد. از همین رو امیدواریم با اجرای چنین طرح‌هایی، سال‌های آینده شاهد شکل‌گیری بلوغ مصرف انرژی در جامعه باشیم.

طرح الکترونیکی همیار گاز از ابداعات شرکت گاز خراسان رضوی است که با پیگیری روابط عمومی شرکت ملی گاز امسال به صورت کشوری  اجرا خواهد شد.

کد خبر 647889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =