ثبت رکوردهای بی‌سابقه در عملیات حفاری و مهار فوران چاه‌های نفت و گاز

همیاری و هم‌افزایی کارکنان صنعت نفت در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران در مهار فوران چاه ۱۴۷ میدان نفتی رگ سفید رکوردهای بی‌سابقه‌ای در عملیات حفاری و مهار فوران چاه‌های نفت و گاز برجای گذاشت و مستندهای آن می‌تواند در افزایش دانش فنی متخصصان این صنعت مؤثر باشد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، در بازخوانی گزارش‌ها و مستندهای آنچه در مدت ۵۸ روز تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه کارکنان عملیاتی و خدمات فنی و پشتیبانی مناطق نفت‌خیز جنوب و ملی حفاری در مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید حاصل شد، این مهم است که تجارب مهار فوران این چاه، با اندیشه و توانمندی متخصصان ایرانی، می‌تواند از نظر علمی، آموزشی و تجربی برای کارشناسان و مهندسان صنعت نفت و حفاری الگو و کاربردی باشد، زیرا چنین حوادثی در میدان‌های نفتی و گازی در جهان با توجه به ریسک بالای حفاری اجتناب‌ناپذیر است.

عملیات مهار فوران چاه ۱۴۷ در حوزه فعالیت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران به محض وقوع حادثه، با وجود اندوه فراوان ناشی از جان باختن شهادت‌گونه دو نفر از همکاران شرکت ملی حفاری با تشکیل ستاد مشترک مهار فوران آغاز شد و دو سناریوی مهار از عمق و کنترل از سطح در دستور کار قرار گرفت که شتاب‌بخشی در انجام اقدام‌های مرتبط با تحقق هر مورد بی‌سابقه تلقی می‌شود.

مهار فوران و آتش‌سوزی چاه شماره ۱۴۷ رگ سفید با توجه به فشار بالای گاز این میدان نفتی نیازمند محاسبات فنی و مهندسی دقیق بود که متخصصان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری توانستند با تعامل و کاربست ظرفیت‌های موجود به نحو مطلوب این عملیات را مدیریت کنند و به سرانجام برسانند.

این عملیات با استقرار دو دکل حفاری از سوی شرکت ملی حفاری ایران به موازات بسیج امکانات و اقدام‌های انجام‌شده در پاک‌سازی دهانه چاه، انتقال آب از فاصله به نسبت طولانی، اعزام ماشین‌آلات سنگین راهسازی، استقرار آنی واگن و تجهیزات لازم ادامه یافت.

سرعت عمل در عملیات جابه‌جایی ماشین‌آلات سنگین، انتقال آب و نصب پمپ‌های پرفشار، احداث دو استخر ذخیره آب، در کنار نبرد بی‌امان نیروهای عملیاتی و پشتیبانی با آتش سهمگین همه و همه برگ زرینی در کارنامه صنعت نفت رقم زد و نشان داد متخصصان ایرانی توانمندی راهبری از صفر تا ۱۰۰ میدان‌های نفت و گاز را دارند و در این زمینه در جهان شناخته‌شده و صاحب‌نظرند.

دستگاه حفاری ۹۵ فتح ناوگان شرکت ملی حفاری ایران که از ۳۱ تیر ۱۳۹۶ در موقعیت رگ سفید مستقر و در حال حفاری چاه توسعه‌ای شماره ۱۴۷ بود، ساعت ۱۲ و ۵۷ دقیقه هفتم آبان دچار فوران و حریق شد که در این حادثه، دو نفر از کارکنان عملیاتی به نام‌های فرزاد ارزانی (حفار) و محمد سلیمی (دکلبان) جان خود را از دست دادند.

کد خبر 648104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =