به گزارش شانا، گوگرد، محصولی به ظاهر ساده اما ارزشمند است که در فرآیند شیرینسازی گاز ترش بهدست میآید. اکنون قرار گرفتن این محصول در رینگ بورس کالای ایران، سبب رونق این بازار شده است، بهگونهای که ۵ هزار تن گوگرد عرضهشده به بازار سرمایه، تنها در کمتر از ۱۵ دقیقه به فروش رفت.
ولیالله دینی، سرپرست شرکت بازرگانی گاز ایران با بیان اینکه ۵ هزار تن گوگرد کلوخه پالایشگاه شهید هاشمینژاد، سهشنبه (۱۵ آبان) در بورس کالا عرضه شد که این مقدار، بیشترین تناژ عرضه طی ماههای گذشته بوده که در فضای شفاف تجاری و در کمتر از ۱۵ دقیقه به فروش رسید، اظهار کرد: این محصول در فضای شفاف تجاری و از سوی شرکت بازرگانی گاز ایران در بورس عرضه شد.
وی با اشاره به اینکه گوگرد بهعنوان یکی از محصولات جانبی پالایشگاه شهید هاشمینژاد، در بورس عرضه شده است از عرضه دوباره محصول روغن دیسولفید (DSO) شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی در بورس خبر داد و افزود: عرضه محصولات جانبی پالایشگاههای گازی، کمک قابلتوجهی به رونق بورس میکند.
سرپرست شرکت بازرگانی گاز ایران گفت: مکانیسم کاری شرکت بازرگانی گاز ایران در گذشته، فروش محصولات جانبی پالایشگاهها در بورس نبود، حال آنکه بهتازگی مقرر شده این شرکت، محصولات جانبی پالایشگاههای گازی را در بورس کالا عرضه کند.
دینی با بیان اینکه تقاضای موجود برای گوگرد عرضهشده در بورس، نشان از بازار رقابتی خوب برای این محصول در کشور است، افزود: روشهای سنتی فروش و عرضه محصولات جانبی پالایشگاههای گازی، دارای ویژگیهای خاصی بود که علاوه بر زمانبر و هزینهبر بودن، مشکلاتی را هم در پی داشت.
به گفته وی، با عرضه این محصولات در بورس کالا، بازگشت سرمایه سریع است و خریدار نیز در مدتزمان کوتاه، به محصول دسترسی مییابد و کار برای او آسان میشود.
سرپرست شرکت بازرگانی گاز ایران با بیان اینکه کشف قیمتها در بورس منصفانه و شفاف است، یادآور شد: با عرضه محصولات جانبی پالایشگاههای گازی در بورس، به اعتبار شرکت افزوده میشود و سرمایهگذارانی که در بورس هستند، اعتمادشان بیشتر میشود.
دینی با اشاره به اینکه فضای رقابتی شفاف بورس، خریدار را اعلام میکند و شرکتهای پالایشی به تناسب آن اعلام، محصولات خود را در بازه زمانی مقرر تحویل میدهند، تصریح کرد: عرضه محصولات جانبی شرکتهای پالایشی گاز به رونق بورس کمک میکند و گامی اثرگذار در اجرای دولت الکترونیک است.
فرآیند حراج گوگرد چگونه است؟
فرآیند حراج در بازار معاملات کالای فیزیکی بهگونهای است که کارگزار عرضهکننده، باید فرم سفارش تکمیل شده از سوی عرضهکننده (فرم اطلاعیه عرضه) را حداکثر تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از عرضه (برگزاری حراج) برای بورس کالای ایران ارسال کند.
در دوره زمانی سبز که به آن دوره پیشگشایش میگویند، هیچ معاملهای انجام نمیشود. امکان ثبت سفارش خریدوفروش و انجام نشدن معامله، اعلام حجم و نرخ عرضه کالا از سوی کارگزار فروشنده و ثبت حجم و نرخ تقاضا از سوی کارگزاران خریداران از ویژگیهای این دوره زمانی محسوب میشود.
در دوره پیشگشایش، قیمت تقاضا نمیتواند بیش از قیمت فروشنده باشد. کارگزار خریدار نمیتواند حجم را کاهش یا قیمت را تا سقف قیمت فروشنده افزایش دهد. در این دوره، زمان در نظر گرفته شده سه الی ۱۵ دقیقه است.
در دوره زمانی زرد که زمان حراج است، نبود امکان ورود یا حذف سفارش به این معنی که فقط کارگزارانی که در زمان سبز سفارش خود را در سیستم وارد کردهاند حق پذیرش قیمت پایه را دارند، مهلت زمان کارگزار در این دوره ۶۰ ثانیه است.
دوره زمانی قرمز، زمان رقابت است. در صورتی که در زمان زرد، حجم تقاضا از عرضه بیشتر شود، این دوره آغاز میشود. در صورت وارد کردن قیمتهای بالاتر از قیمت فروشنده از سوی کارگزاران خریدار، قیمتهای پیشنهادی بالاتر در اولویت قرار میگیرند. در این دوره، تنها سفارشهایی که در زمان زرد، نرخ فروشنده را پذیرفتهاند، میتوانند وارد دوره رقابت شوند. فروشنده در این دوره زمانی کاری انجام نمیدهد. در صورت وجود سقف قیمت، حداکثر قیمتی که کارگزاران خریدار میتوانند وارد کنند، برابر با آن و مهلت این دوره زمانی نیز ۶۰ ثانیه است.
دوره زمانی آبی که دوره نظارت است، آخرین مرحله از عرضه را شامل میشود و تأیید صحت و سقم معامله و قطعی شدن معاملات از سوی ناظر را دربر میگیرد. در این دوره زمانی، اگر مشکلی پیش بیاید، معامله در حالت تصمیمگیری قرار میگیرد.
منبع: نشریه مشعل
نظر شما