به گزارش خبرنگار شانا، احمد هاشمی امروز (پنجشنبه، ۱۳ دی) در آیین بهرهبرداری از طرح تأمین خوراک نفت خام پالایشگاه بندرعباس با بیان اینکه خوراک این پالایشگاه تاکنون بهوسیله کشتیها تأمین میشد، اظهار کرد: با راهاندازی خط لوله تأمین خوراک نفت خام پالایشگاه بندرعباس از پرداخت هزینه سالانه بیش از ۸۰ میلیون دلاری حمل خوراک از خارک به بندرعباس جلوگیری میشود.
وی از بدی آب و هوا و خرابی کشتیها بهعنوان چالشهای تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس با کشتی نام برد و افزود: در برخی مواقع به ناچار خوراک پالایشگاه را تا یکسوم کاهش میدادیم و حتی در چند مرحله بهدلیل ارسال نشدن بهموقع خوراک تا مرز تعطیلی پالایشگاه پیش رفتیم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با بیان اینکه نوسان تأمین خوراک این شرکت نقش مؤثری در ایجاد ناترازی در سبد سوخت کشور و سود و درآمد پالایشگاه بندرعباس دارد، تصریح کرد: راهاندازی خط لوله تأمین خوراک نفت خام پالایشگاه بندرعباس از نظر زیستمحیطی نیز اهمیت بالایی دارد.
هاشمی گفت: انشعاب این خط لوله در سال ۱۳۹۸ با موافقت وزارت نفت از خط لوله گوره - جاسک به پالایشگاه بندرعباس کشیده شد و اجرای آن با طول ۳۷ کیلومتر به شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران واگذار شد، همچنین حدود ۵.۵ کیلومتر از این خط لوله با هزینه خود پالایشگاه بندرعباس در داخل پالایشگاه احداث شده است.
به گزارش شانا، قرارداد خط لوله تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس در آبان ۱۳۹۹ با شرکت مارون مکانیک منعقد شد و عملیات اجرایی آن در مدت ۱۵ ماه به پایان رسید. این خط لوله از کیلومتر ۷۳۷ خط لوله گوره - جاسک منشعب و به پالایشگاه بندرعباس متصل شد.
سرمایهگذاری این پروژه حدود ۳۲ میلیون یورو و سرمایهگذار آن شرکت ملی نفت ایران و کارفرمای اجرایی، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است که با شرکت مارون مکانیک بهعنوان پیمانکار اجرایی همکاری داشت و نخستین انتقال نفت خام به مخازن پالایشگاه بندرعباس پنجم دی ۱۴۰۳ انجام شد.
نظر شما