به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، وزارت حمل و نقل روسیه روز پنجشنبه (۱۳ دی) اعلام کرد: بازرسان روس به این نتیجه رسیدهاند که نشت نفت از دو نفتکش حادثهدیده در دریای سیاه در ماه دسامبر ۲۰۲۴ کمتر از آن مقداری است که ابتدا تصور میشد.
نفتکش ۱۳۶ متری «ولگو نفت-۲۱۲» (Volgoneft 212) با ۱۳ سرنشین متعلق به شرکت کشتیرانی «کاما» که حامل هزاران تن فرآورده نفتی بود، روز ۲۵ آذر بر اثر توفان شدید در تنگه کرچ، محل اتصال دریای سیاه و دریای آزوف، بین روسیه و کریمه از دماغه نصف شد و محمولههای سوخت آن به دریا نشت کرد.
نفتکش دیگری به نام «ولگونفت- ۲۳۹» (239 Volgoneft) هم با ۱۴ سرنشین در فاصله ۸۰ متری (۸۷ یارد) از ساحل در نزدیکی بندر «تامان» دچار آسیب شد و به گل نشست.
امواج قدرتمند توفان در چند کیلومتری سواحل دریای سیاه با این دو نفتکش برخورد کردند، نفتکش «ولگو نفت-۲۱۲» (Volgoneft 212) که حامل ۴ هزار تن نفت کوره بود به گل نشست و نفتکش «ولگونفت ۲۳۹» پس از آسیب، سرگردان شد.
رویترز پنجم دی در گزارشی اعلام کرده بود: مقامهای محلی در منطقه کراسنودار جنوبی روسیه روز چهارشنبه (پنجم دی) در سراسر منطقه وضع اضطراری اعلام کردند و گفتند بیش از ۱۰ روز پس از اینکه دو نفتکش فرسوده با مشکل روبهرو شدند، نفت همچنان در خط ساحلی در حال تخلیه است.
نشت نفت سواحل ماسهای و تفریحی تفرجگاه تابستانی «آناپا» در دریای سیاه را فرا گرفته است و سبب ایجاد مشکلات جدی برای حیاتوحش ازجمله پرندگان دریایی، دلفینها و گرازهای دریایی شده است.
اکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در تلاش برای پاکسازی آلودگیهای ناشی از نشت نفت در سواحل دریای سیاه هستند.
وزارت حملونقل روسیه اعلام کرد: کارشناسان مشخص کردهاند که حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تن فرآوردههای نفتی وارد دریا شده است.
در این بیانیه آمده است: نشت نفت بهطور قابلتوجهی کمتر از برآورد اولیه است که بر اساس گزارش یکی از کاپیتانهای نفتکش بود.
هنگامی که فاجعه رخ داد، خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد نفتکشهایی با قدمت بیش از ۵۰ سال درمجموع حدود ۹ هزار و ۲۰۰ تن (۶۲ هزار بشکه) فرآورده نفتی را حمل میکردند و این اتفاق نگرانیها را درباره احتمال تبدیل این حادثه و نشت محمولههای سوخت ناشی از آن به بزرگترین بلایای محیط زیستی افزایش داده است، این موضوع در سالهای اخیر منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.
وزارت حملونقل روسیه اعلام کرد که نشت نفت سوخت سنگین درجه M100 را شامل میشود که در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد جامد میشود و برخلاف دیگر فرآوردههای نفتی به سطح نمیآید، بلکه به پایین فرو میرود یا در آب معلق میماند.
بر اساس اعلام این وزارتخانه، هیچ فناوری اثباتشدهای در جهان برای حذف آن از آب وجود ندارد، بنابراین روش اصلی جمعآوری از خط ساحلی است.
نظر شما