به گزارش شانا، در سالهای اخیر توجه به بهینهسازی مصرف انرژی و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی به یکی از اولویتهای اصلی کشور تبدیل شده است، از این رو با اجرای هفت طرح کلان ملی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در بخش حملونقل، گامهای مهمی به همین منظور برداشته شده است.
هماکنون این پروژهها با سرمایهگذاری چند میلیارد دلاری در حال اجرا هستند و تأثیرات گستردهای بر صرفهجویی سوخت، بهبود کیفیت هوا و ارتقای زیرساختهای حملونقل خواهند داشت.
توسعه حملونقل ریلی
یکی از بزرگترین طرحهای در حال اجرا، توسعه حملونقل بار و مسافر با راهآهن است. این پروژه که از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد، با سرمایهگذاری ۷.۵ میلیارد دلاری، سالانه یکهزار و ۱۸۸ میلیون لیتر صرفهجویی در نفتگاز را بهدنبال خواهد داشت. این طرح با هدف گسترش زیرساختهای ریلی و بهرهوری بیشتر در جابهجایی بار و مسافر، نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا ایفا میکند.
گسترش قطار شهری در کلانشهرها
طرح توسعه حملونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر یکی دیگر از پروژههای کلیدی است. این پروژه که از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ به پایان رسید، با سرمایهای معادل ۲.۶ میلیارد دلار به بهبود سیستم حملونقل شهری میپردازد.
این طرح افزون بر کاهش ۴ هزار ۱۹۰ میلیون بشکه نفتخام در سال، ظرفیت جابهجایی مسافر را در تهران و دیگر کلانشهرها به طور قابلتوجهی افزایش میدهد.
تولید قوای محرکه کممصرف در خودروهای داخلی
یکی از اهداف کلیدی در بخش حملونقل، کاهش مصرف سوخت خودروهای تولید داخل است، به همین منظور طرح تولید قوای محرکه کممصرف از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت. با تولید ۵۰۰ هزار خودروی کممصرف سالانه ۱.۱ میلیون بشکه معادل نفت خام در سال صرفهجویی خواهد شد.
سامانه پایش هوشمند سپهتن
طرح توسعه سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان جادهای (سپهتن) یکی از نوآوریهای مهم در حوزه مدیریت مصرف سوخت و ایمنسازی تردد است. این سامانه که از سال ۱۴۰۲ اجرا شده و تا سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت، ۳۶۸ هزار دستگاه ناوگان حملونقل جادهای را به تجهیزات پایش هوشمند مجهز میکند. صرفهجویی سالانه حاصل از این طرح معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت خام خواهد بود.
نوسازی حملونقل عمومی درونشهری
یکی از مؤثرترین اقدامها در کاهش آلودگی هوا و بهینهسازی مصرف انرژی، نوسازی حملونقل عمومی درونشهری است. این پروژه از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و تا ۱۴۰۵ ادامه دارد. جایگزینی ۱۶ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده، ۳۰ هزار دستگاه مینیبوس و ۱۶۰ هزار تاکسی فرسوده با وسایل نقلیه کممصرف یا برقی، ظرفیت صرفهجویی سالانه ۶.۲ میلیون بشکه نفت خام را دارد.
سامانه پایش ناوگان دیزلی سیپاد
طرح توسعه سامانه یکپارچه پایش عملکرد ناوگان دیزلی (سیپاد) با هدف کاهش مصرف گازوئیل در ناوگان دیزلی شهری از سال ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ۱۴۰۴ ادامه دارد. در این پروژه، ۳۲۵ هزار دستگاه خودروی دیزلی به سیستم پایش هوشمند مجهز میشوند. صرفهجویی سالانه این طرح معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت خام است.
جایگزینی و نوسازی ناوگان دیزلی برونشهری
آخرین پروژه کلیدی، نوسازی ۸۵ هزار دستگاه ناوگان دیزلی برونشهری است. این طرح از سال ۱۴۰۲ آغاز شده است و تا ۱۴۰۶ ادامه دارد. با جایگزینی کامیونها، کشندهها، اتوبوسها و مینیبوسهای فرسوده، افزون بر کاهش ۱۱.۶ میلیون بشکه نفت خام در سال، کیفیت هوا نیز بهطور قابلتوجهی بهبود مییابد.
اجرای این هفت پروژه ملی، افزون بر تأثیرات اقتصادی مثبت نظیر صرفهجویی در هزینههای انرژی و افزایش بهرهوری، گامی بلند در مسیر حفاظت از محیط زیست است. کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و بهبود سیستم حملونقل از نتایج ملموس این طرحها خواهد بود. با ادامه این روند و تکمیل این پروژهها، ایران به الگویی موفق در مدیریت پایدار منابع انرژی و حملونقل تبدیل خواهد شد.
نظر شما