بررسی ناترازی بنزین در ایران و راهکارهای کاهش آن

ناترازی بنزین در ایران و راهکارهای کاهش آن در دهمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو بررسی و اعلام شد: توسعه صنعت سی‌ان‌جی، گازسوز کردن خودروها، اجرای پروژه کارت هوشمند سوخت، ساماندهی و توسعه حمل‌ونقل عمومی و خروج خودروهای فرسوده ازجمله سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی مؤثر مطابق با قانون بودجه سال ۱۳۸۳ بود که نقش قابل‌توجهی در کاهش مصرف بنزین دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، عباس کاظمی یکشنبه (هفتم بهمن) در نشست «بررسی ناترازی بنزین در ایران و راهکارهای کاهش آن» در دهمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو با بیان اینکه سال ۱۳۵۷ قیمت هر لیتر بنزین ۱۰ ریال (معادل ۱۵ سنت) بود، اظهار کرد: نرخ قیمت بنزین ایران در ۱۳۵۷ از نرخ قیمت بنزین در آمریکا گران‌تر بود، اما پس از انقلاب اسلامی بنزین و فرآورده‌های نفتی با نرخ بسیار پایینی به مردم عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۴۳ میلیارد لیتر نفت‌گاز در کشور توزیع می‌شود، گفت: سالانه ۲۴ هزار میلیارد تومان هزینه صرف توزیع نفت‌گاز می‌شود و تنها ۱۲ هزار میلیارد تومان از آن به خزانه دولت بازمی‌گردد و دولت سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان صرف توزیع نفت‌گاز می‌کند، همچنین هزینه توزیع بنزین لیتری هزار تومان است که دولت پرداخت می‌کند.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه درمجموع در پالایشگاه‌های کشور روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود، بیان کرد: هم‌اکنون ۴ درصد از کل بنزین جهان در داخل کشور تولید می‌شود در صورتی که جمعیت ایران تنها ۱.۱ درصد جمعیت جهان و مصرف بنزین در ایران ۱۰ برابر ثروت تولیدی کشور است.

کاظمی با بیان اینکه طبقات کم‌درآمد به تبعات شغل‌شان که حمل‌ونقل مسافر یا بار است، بنزین بیشتری مصرف می‌کنند، تصریح کرد: مصرف سرانه بنزین در جهان سه لیتر اما در ایران چهار لیتر است که از جمله علل آن وجود خودروهای پرمصرف در کشور است.

وی با اشاره به بحث متنوع‌سازی سبد سوخت و افزودن سی‌ان‌جی به سبد سوخت کشور گفت: وزارت نفت در برنامه سوم توسعه و در اوایل دهه ۱۳۸۰ حدود ۴ میلیارد دلار در بخش توسعه حمل‌ونقل سی‌ان‌جی سرمایه‌گذاری کرد که این مقدار سرمایه‌گذاری معادل ساخت یک پالایشگاه بود، اما هم‌اکنون بخش زیادی از ظرفیت سی‌ان‌جی بلااستفاده مانده است.

مصرف بنزین تا ۱۴۰۷ به روزانه ۱۷۰ میلیون لیتر می‌رسد

سیدناصر سجادی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه متوسط رشد سالانه مصرف بنزین از ابتدای انقلاب تا ۱۴۰۲ حدود ۵ درصد بوده است، اظهار کرد: در چهار سال گذشته مصرف بنزین ۱۰ درصد رشد داشته است و بر اساس پیش‌بینی‌ها با ادامه این روند تا سال ۱۴۰۷ مصرف بنزین به روزانه ۱۷۰ میلیون لیتر می‌رسد.

وی بیان کرد: توسعه صنعت سی‌ان‌جی، گازسوز کردن خودروها، اجرای پروژه کارت هوشمند سوخت، ساماندهی و توسعه حمل‌ونقل عمومی و خروج خودروهای فرسوده ازجمله سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی مؤثر مطابق با قانون بودجه سال ۱۳۸۳ بود که نقش قابل‌توجهی در کاهش مصرف بنزین دارد.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۵، به‌منظور متنوع‌سازی سبد سوخت و کاهش مصرف بنزین ۲ هزار و ۴۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور احداث شد، افزود: ظرفیت عرضه سی‌ان‌جی روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای بنزین باشد اما هم‌اکنون تنها ۱۹.۵ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور مصرف می‌شود.

سجادی افزایش تولید بنزین، افزایش سریع سهم سی‌ان‌جی در سبد خودروهای سبک، تسریع در دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی با اولویت وانت‌ها، تاکسی‌ها و خودروهای اینترنتی، واردات خودروی پایه گازسوز در بخش حمل‌ونقل عمومی درون و برون‌شهری، تولید حداکثری خودرو پایه گازسوز، توسعه جایگاه‌های سی‌ان‌جی با اولویت جایگاه‌های کوچک به‌ویژه در کلان‌شهرها را ازجمله راهکارهای مؤثر در رفع ناترازی بنزین دانست.

وی با تأکید بر اینکه به‌منظور کاهش مصرف بنزین باید همگام با اعمال سیاست‌های غیرقیمتی، اجرای سیاست‌های قیمتی در دستور کار قرار گیرد، بیان کرد: فرهنگ ایران سیاست افزایش تدریجی را می‌پذیرد، از این رو باید افزایش تدریجی نرخ بنزین در دستور کار قرار گیرد، همچنین در زمینه اجرای سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی در سال‌های اخیر هیچ‌گونه ثباتی وجود نداشته است، از این‌ رو باید به‌منظور کاهش مصرف بنزین راهکاری مؤثر تدوین و به‌صورت مداوم اجرایی شود.

کد خبر 653345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =