نصب تجهیزات الکترونیکی در نفتکش‌ها تا ۹ ماه آینده

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت گفت: برنامه‌ریزی برای نصب قفل الکترونیکی و سایر تجهیزات در نفتکش‌ها در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود در مدت ۹ ماه به پایان برسد.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد مشکین‌فام با بیان اینکه در آغاز دولت چهاردهم، طرحی جامع با عنوان ­پایش لحظه‌ای زنجیره تأمین و توزیع فرآورده‌های نفتی­­ در شرکت پالایش و پخش نفت تعریف شده است، اظهار کرد: هدف اصلی این طرح­ مبارزه ­با قاچاق سوخت ­است، اما در این زمینه اهداف دیگری از جمله بهینه‌سازی سیستم‌های هم‌بارش، افزایش کارایی در نظارت بر عملیات پالایش، انتقال و توزیع، توسعه زیرساخت‌ها با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و مدیریت بهینه منابع انرژی لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت بهینه منابع انرژی در شرایط بحرانی بسیار حیاتی است، به همین دلیل یکی از اهداف مهم این طرح بهینه‌سازی مدیریت و توزیع انرژی در سراسر کشور است، افزود: در سه ماه گذشته، اقدامات مؤثر و فشرده‌ای صورت گرفته و به‌زودی پیمانکار عمومی انتخاب و عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت افزود: آنچه ما در حال انجام آن هستیم، مشابه اقدام‌های است که در کشورهای دیگر در حال اجراست. آنها تمامی داده‌ها را به مرکز مانیتورینگ ارسال کرده و با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین این داده‌ها را تحلیل می‌کنند تا وضعیت موجود خود را ارزیابی کنند.

مشکین‌فام ادامه داد: متأسفانه، در مجموعه پالایش و پخش فرآورده‌های  نفتی تاکنون این نوع فعالیت به‌طور کامل انجام نشده است و به دلیل وجود حلقه‌های مفقوده و بارگذاری و پردازش نشدن اطلاعات به‌طور کامل، تحلیل دقیقی از وضعیت قاچاق سوخت و دیگر اهداف مدنظر به دست نمی‌آید.

وی تصریح کرد: در مجموع، سه بخش اصلی وجود دارد؛ پالایشگاه‌های که نفت خام را فرآورش و به محصولات تبدیل می‌کنند، خطوط لوله انتقال و انبارهایی که تحت نظارت شرکت‌های پخش قرار دارند؛ هر یک از این بخش‌ها ضروری است به سیستم میترینگ و تجهیزات لازم مجهز شوند تا بتوانیم آمار دقیقی از تولید، انتقال، انبارش و مصرف داشته باشیم. در صورتی که در هر نقطه از این زنجیره تجهیزات کافی نباشد، کارایی لازم به دست نخواهد آمد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ادامه داد: بسته به نیاز، برخی از میترها باید به‌روزرسانی شوند و در بعضی مکان‌ها نیاز به نصب میترهای جدید داریم. به‌عنوان مثال، برای خطوط لوله، باید حدود ۴۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری جدید نصب کنیم تا نشتی‌ها به‌موقع شناسایی شوند و اطلاعات به مرکز مانیتورینگ و شرکت‌های بهره‌برداری منتقل شوند. در حال حاضر، این سیستم به درستی عمل نمی‌کند و نقص تجهیزات سبب کاهش کارایی می‌شود.

مشکین‌فام گفت: با اجرای این طرح، تمام المان‌های لازم نصب و به سیستم مانیتورینگ و نهادهای مربوطه متصل می‌شوند، این امر به ما کمک می‌کند که نظارتی دقیق و جامع بر فرآورش، انتقال، انبارش و مصرف داشته باشیم. همچنین، حدود ۴۵۰۰ ایستگاه پمپ بنزین در کشور وجود دارد که برای آنها نیز باید سیستم پایش نصب کنیم تا تمامی این ایستگاه‌ها تحت کنترل قرار گیرند. به این ترتیب، از مرحله تولید نفت خام در چاه تا رسیدن آن به دست مصرف‌کنندگان خودروهای سبک و سنگین، هر یک از مراحل را به دقت زیر نظر خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: نصب میترهای دقیق­ در مبادی ورودی شرکت‌ها برای پایش و اندازه‌گیری دقیق خوراک تحویلی به پالایشگاه‌ها، اندازه‌گیری دقیق فرآورده‌های تولیدی شرکت‌های پالایشی و تحویل آن به انبارهای شرکت پخش، تجهیز تمامی خطوط انتقال فرآورده‌ها­ی متصل به شبکه انبارهای سراسر کشور، تجهیز مبادی حمل­ با استفاده از نفتکش به سیستم‌های میترینگ، نصب سیستم‌های دقیق میترینگ­ در اسکله‌های صادراتی و وارداتی فرآورده‌های نفتی، تکمیل شبکه فیبر نوری و خطوط لوله موجود به طول تقریبی ۴۲۰۰ کیلومتر، اجرا سیستم‌های حفاظت پیرامونی­ نشیاب خطوط لوله و توسعه و هوشمندسازی مراکز مانیتورینگ­ در مرکز پالایش و پخش از اهم اقداماتی که در این پروژه در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت اظهار کرد: این پروژه در سه مقطع زودهنگام، میانه و دیرهنگام تعریف شده است. مقطع زودهنگام شامل فعالیت‌هایی است که باید در ۹ ماه آینده انجام شوند که به کاهش قاچاق سوخت کمک می‌کنند، برنامه‌ریزی برای مقطع میانه به مدت ۱۸ ماه پیش‌بینی شده است و در نهایت، هدف این است که کل پروژه در مدت سه سال به اتمام و بهره‌برداری برسد.

مشکین‌فام اضافه کرد: در مرحله نخست، تمرکز بر ارتقای میترهای موجود است. همچنین، برنامه‌ریزی برای نصب قفل الکترونیکی و سایر تجهیزات در پخش و نفتکش‌ها در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود این اقدامات درمدت ۹ ماه به اتمام برسد.

­وی درخصوص آماره منتشر شده درباره قاچاق سوخت گفت: تا زمانیکه سیستم‌های میترینگ نصب نشود و هوشمندسازی صورت نگیرد، نمی‌توان آمار دقیقی از مقدار قاچاق سوخت اعلام کرد. ­بدون وجود سیستم‌های پایش، مشخص کردن قاچاق سوخت به دشواری انجام می‌شود و هر داده‌ای که ارائه می‌شود تنها یک تخمین است. با پیاده‌سازی این طرح، می‌توانیم نگاهی شفاف‌تر و ­چشم‌انداز درستی برای مقابله با قاچاق سوخت و مدیریت کامل زنجیره تأمین داشته باشیم.

کد خبر 653956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =