۱۸ آبان ۱۳۸۴ - ۱۱:۰۱
  • کد خبر: 70989

امروز مجلس آزمون سختى دارد. پس از عدم راى اعتماد نمایندگان به وزارت نفت على سعیدلو این بار صادق محصولى کاندیداى این پست شده و قرار است تا چند ساعت دیگر تکلیف وزارت نفت وى مشخص شود. دو روز پیش رئیس کمیسیون انرژى مجلس شوراى اسلامى مباحث مفصلى را درخصوص چگونگى تغییر نام على اصغر زارعى به صادق محصولى و حواشى آن مطرح کرد. متن گفت وگو را در پى مى خوانید:

• آقاى دانشیار، جنابعالى به عنوان رئیس کمیسیون انرژى مجلس شوراى اسلامى، دو یا سه روز پیش از معرفى چهار وزیر باقى مانده به مجلس از سوى رئیس جمهور، در گفت وگو با یکى از خبرگزارى ها رسماً اعلام کردید که آقاى زارعى به عنوان وزیر پیشنهادى نفت به مجلس معرفى مى شود. منبع خبر شما چه بود؟ آقاى رئیس جمهور به من گفت. • چه وقت آقاى رئیس جمهور به شما چنین خبرى را داد؟ همان شبى که افطارى کارگزاران نظام برگزار شد. بعد از آن جلسه اى بین مجمع نمایندگان خوزستان برگزار شد و آقاى رئیس جمهور در آ ن جلسه مطرح کردند که دکتر زارعى قطعى شده است و ما هم به استناد نظر ایشان اعلام کردیم. حالا از روز دوشنبه تا روز چهارشنبه که آقاى محصولى معرفى شد چه اتفاقى افتاده، باید از خود رئیس جمهور بپرسید. • یعنى آقاى رئیس جمهور به شما تصریح کردند که آقاى زارعى را به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفى مى کنند؟ قطعى به ما گفتند دکتر زارعى. • گفته مى شود حتى نامه معرفى آقاى زارعى هم به مجلس آمده و بعد باز پس گرفته شده است. آیا این صحت دارد؟ خبر ندارم. ولى منبع موثقى که باعث اعلام آقاى دکتر زارعى به عنوان وزیر نفت پیشنهادى بود خود آقاى رئیس جمهور بود. ایشان گفتند قطعى تصمیم گرفته ایم که دکتر زارعى را معرفى کنیم. وقتى آقاى رئیس جمهور قطعى مشخص کردند ما هم دوشنبه هفته پیش آن را اعلام کردیم. بعد موقعى که آقاى رئیس مجلس نامه معرفى وزرا را خواند دیدیم آقاى محصولى معرفى شده اند. • یعنى تا زمانى که دکتر حدادعادل اسامى را نخوانده بود شما فکر مى کردید که آقاى زارعى معرفى مى شوند؟ بله. همین طور است. البته یک شایعه غیررسمى پیچید که کسى به اسم آقاى «مسعودى» قرار است وزیر نفت شود. آن هم به اسم «مسعودى» بود نه «محصولى». شایعه بود. اما ما گفتیم منبع ما موثق است. موثق تر از آقاى رئیس جمهور نبود. • آیا بعد پیگیرى نکردید که چرا این اتفاق افتاده است؟ به لحاظ قانونى تصمیم گیرى براى معرفى وزرا در اختیار رئیس جمهور است. ایشان باید وزرا را به مجلس پیشنهاد کنند. مجلس یا نمایندگان قانوناً حق ندارند از رئیس جمهور بپرسند که چرا فلانى را معرفى کرده اید. نمایندگان این حق را دارند که راى بدهند یا راى ندهند. • اینکه دو _ سه روز پیش از اعلام رسمى به شما گفتند که آقاى زارعى معرفى مى شود بعد کس دیگرى معرفى شد براى شما ایجاد سئوال نگردید. علتش را پرس وجو نکردید؟ چون دیدم یکى از نمایندگان مصاحبه کرده که از اول هم گزینه وزارت نفت آقاى احمدى نژاد آقاى محصولى بوده است. آقاى محصولى وقتى به کمیسیون انرژى آمد اعلام کرد: «از یک ماه پیش به من گفته اند. من در لیست بودم و اصرار مى کردند ولى من تا ۳ - ۲ روز پیش قبول نمى کردم. در این یک ماه من تحقیقاتم را انجام دادم و احساس مى کردم که کس دیگرى به جاى من بیاید بهتر است. اما نهایتاً به هر دلیل تصمیم گرفتم و تکلیف شد که بیایم. قبول کردم و آمدم.» معناى سخنان آقاى محصولى این است که در لیست آقاى رئیس جمهور چند نفر بوده اند. • چند نفرى که به کمیسیون هم اعلام نشده بود درست است. چون کسانى که مطرح بودند به کمیسیون انرژى آمدند. آقاى زارعى هم قبلاً به ما معرفى نشده بود. خودمان شنیده بودیم که کسى به اسم آقاى دکتر زارعى مطرح است. بعد آن شب هم که آقاى رئیس جمهور اعلام کردند آقاى زارعى قطعى شده از باب مشورت نبود از باب خبر بود که چنین کسى قطعى شده است. • آن وقت این تغییر در نمایندگان تاثیر نگذاشته است؟ چرا. قطعاً تاثیر منفى گذاشته است. ولى به هر حال نمایندگان مى دانند که وزیر را قانوناً رئیس جمهور معرفى مى کند. ممکن است به دلایلى در دو روز آخر مسائلى پیش آمده باشد که آقاى زارعى تعویض شده اند. نزدیکان آقاى دکتر زارعى مى گویند دانشیار مخالف بوده است. یعنى چون من مخالف بودم دکتر زارعى معرفى نشده است. ما که هیچ وقت مخالفتمان را درباره ایشان جایى اعلام نکرده ایم. نه به رئیس جمهور نه به هیچ کس دیگرى. ولى به هر حال این شایعه شنیده شد که چون رئیس کمیسیون مخالفت کرده دکتر زارعى را معرفى نکرده اند که اصل این شایعه را تکذیب مى کنم. • آقاى صادق محصولى یک بار به کمیسیون انرژى آمده اند. برداشت شما از حضورشان در کمیسیون چه بود؟ در نفت سابقه دارد. • در چه امورى سابقه دارد؟ ظاهراً یک سرى کارهاى قراردادى با نفت داشته اند. • یعنى چه کارهایى؟ خودشان گفتند سوآپ نفت انجام داده اند. • سوآپ نفت از کجا به کجا؟ از ترکمنستان به نمى دانم نخجوان! مثلاً از کشورى نفت بگیرند که در داخل مصرف شود بعد از جاى دیگر نفت را معاوضه کنند. • چند وقت این کار را انجام داده اند؟ گفتند چند بار این کار را به صورت قانونى انجام داده اند. اعلام کردند که در ارتباط با نفت مطالعات زیادى کرده اند. برنامه اعلامى شان هم نسبتاً خوب و قوى بود. مطالب را هم خیلى خوب توضیح دادند. اعضاى کمیسیون هم روى هم رفته ۴۰ سئوال قوى و گسترده از ایشان کردند. آقاى محصولى هم بخش اعظمى از سئوالات را پاسخ گفت. • مثلاً چه سئوالاتى؟ خیلى بود. مثل بحث اکتشاف و تولید صیانتى. • شما دانش آقاى محصولى از نفت را چگونه ارزیابى مى کنید؟ آیا اطلاعات خوبى داشتند؟ بله اطلاعات نفتى شان خوب بود. اعضاى کمیسیون نظرشان را اعلام نکردند ولى نسبت به روزى که اسم آقاى محصولى مطرح شد تعدادى که به ایشان متمایل شده و قبولش کردند بیشتر شد. • شما مى فرمایید برنامه ایشان برنامه خوبى بود. مثلاً ایشان نظرش را درباره ظرفیت تولید ایران در ۴ سال آینده یا تولید گاز اعلام نکرده است؟ ایشان بر اساس برنامه مصوب چهارم باید عمل کند. چون آقاى محصولى در بحث مدیریت کارهاى مطالعاتى کرده است و اشرافش در مسائل کلى بود احساس کردم که توانمندى مدیریتشان خوب است. یعنى از نظر مدیریتى توانمند است. البته برخى نمایندگان هم اعلام کردند که از پاسخ آقاى محصولى به سئوالاتشان قانع نشده اند. حدود ۸ نماینده سئوال کردند که برخى گفتند قانع نشدیم. برخى هم قانع شدند و گفتند اشرافش نسبتاً خوب است. اما اینکه بگوییم آقاى محصولى مى تواند در سطح ریز و تخصصى در مسائل وارد شود این طور نیست. این نقطه ضعف را دارند. چون به هر حال تجربه نفت ندارند اما آشنایى و اطلاعات نفتى شان خوب است. • تیمى که مى خواهد با آقاى محصولى کار کند چه کسانى هستند؟ ایشان گفت من حتى یک نفر را هم تاکنون انتخاب نکرده ام. • آیا فکر نمى کنید عدم وجود یک تیم کارى منسجم مشکل ساز شود؟ قطعاً. اینکه آقاى محصولى در نفت تخصص ندارند به عنوان نقطه ضعف ایشان تلقى مى شود. سئوالاتى که در کمیسیون خیلى ایجاد مشکل کرد بحث تخصص و تجربه ایشان در نفت بود و مسئله دومشان بحث ساده زیستى بود. نمایندگان روى این دو بحث خیلى مانور دادند. آقاى محصولى هم توضیح داد که: «من در بخش خصوصى هستم و از طریق قانونى و با مزایده زمین مى گرفتیم، مى ساختیم و مى فروختیم آن هم قانونى و سوآپ نفت را هم به طور قانونى انجام مى دادیم با شهردارى اردبیل.» که ظاهراً با شهردارى دچار مشکل شده و طلبش را نداده بودند. • در چه دوره اى با شهردارى اردبیل در زمینه سوآپ نفت همکارى مى کردند؟ زمانش را نپرسیدیم. • رابطه آنها با مدیران شهرى چگونه بود؟ اینها با شهردارى قرارداد داشتند تا با مشارکت شهردارى بروند و سوآپ کنند که ظاهراً شهردارى هم حقشان را نداده بود. • از کجا سوآپ نفت کنند؟ فکر مى کنم از ترکمنستان به کشورهاى آذربایجان و این طرف و آن طرف. • راجع به خصوصیات شخصى چه گفتند؟ ایشان توضیح داد که در حد زندگى متوسط به بالا زندگى مى کنند. فقط در ارتباط با جریان زندگى شان گفتند که همه کارهایشان از راه مشروع و قانونى بوده و حلال است. به هر حال آن دو ابهام که مطرح کردم در ذهن بیشتر نمایندگان ماند. ولى این هم هست که ایشان از قبل از انقلاب فعال بوده و سابقه جبهه و جنگ دارد. با شهید باکرى همراه بوده و از نظر مدیریتى توانمندى دارد. اینها نقاط مثبت آقاى محصولى است. ایشان در جبهه با آقاى رئیس جمهور با هم بودند. اگر پنج شرط را ملاک بگیریم به بررسى هاى زیر مى رسیم. از نظر تعهد سوابق آقاى محصولى نشان مى دهد که انسان متعهدى است. گذشته اش هم نشان مى دهد که فرد توانمندى است، اما در ارتباط با ساده زیستى و تجربه در نفت ابهام وجود دارد. به لحاظ اینکه آقاى محصولى شرکت مشاوره اى داشته و کارهاى مطالعاتى کرده اند اطلاعات عمومى و مدیریتى شان خوب بود. لذا به هر حال باید به کارنامه نمره دهیم. ما در کمیسیون راى گیرى کرده و نظر کمیسیون را اعلام خواهیم کرد. • با توجه به اینکه آقاى باهنر اعلام کرده که به وزرا راى خواهد داد و آقاى توکلى هم گفته است راى مثبت مى دهد جنابعالى فکر مى کنید مجلس به چهار وزیر پیشنهادى راى مثبت دهد؟ خود من احتمال مى دهم که ۴ وزیر راى مى آورند. مصالح مملکت و اینکه اگر وزیرى راى نیاورد دوباره سه ماه وزارتخانه بدون وزیر مى ماند چنین اقتضایى دارد. البته اختلاف نظرى هم در اینجا داریم. برخى مى گویند رئیس جمهور مجموعاً فقط سه ماه فرصت دارد. یعنى اگر وزیرى راى نیاورد باید یک هفته بعد وزیر جدید را معرفى کند. این نیست که هر بار وزیرى راى نیاورد سه ماه فرصت باشد. این را داریم پیگیرى مى کنیم که اگر وزیرى راى نیاورد تا دو هفته بعد از آن وزیر جدید معرفى شود. به هر حال عده اى مى گویند اگر وزارتخانه اى ۳ ماه دیگر بدون وزیر بماند کشور دچار مشکل مى شود. عده دیگرى از نمایندگان هم معتقدند که اگر هم مشکلى باشد بهتر است وزارتخانه اى ۳ ماه با مشکل روبه رو شود تا ۴ سال. مى گویند این سه ماه را محکم بایستیم تا براى ۴ سال وزیر با تجربه اى سرکار باشد. این دو نظر وجود دارد. • جو عمومى مجلس چطور است؟ جو مجلس واقعاً قابل پیش بینى نیست. بنده نظر خودم را گفتم که ۴ وزیر راى مى آورند ولى واقعاً راى به آقایان وزرا در هاله اى از ابهام است. • شما از آقاى محصولى نپرسیدید که میثاق نامه با رئیس جمهور را امضا کرده اند یا خیر؟ کسى این سئوال را نپرسید. اما فرض بر این است که امضا شده است. چون آقاى رئیس جمهور که با کسى رودربایستى ندارد. حتماً میثاق نامه را امضا کرده اند. حالا اگر ساده زیست هم نیستند باید ساده زیست بشوند. • آیا در کمیسیون انرژى این مباحث مطرح شد؟ در کمیسیون ما سئوالى از خانه و کار و این طور بحث ها از آقاى محصولى نشد، در فراکسیون مطرح شد. آنچه مسلم است ایشان به این تئورى معتقدند که بخش خصوصى از طریق قانون و مقررات به صورت شرعى فعالیت کرده و صاحب سرمایه شود و زندگى خوبى داشته باشد. خودشان هم چنین زندگى مى کنند. البته شنیدم که ایشان از سرمایه شان به فقرا و محرومین هم خوب کمک کرده اند. آقاى محصولى معتقد بود که دولت خیلى در کار بخش خصوصى کارشکنى مى کند و به شکلى عمل مى کند که بخش خصوصى پشت دستش را داغ کند. براى بعضى از نماینده ها این نظر مثبتى است که دولت باید موانع بخش خصوصى را براى سرمایه گذارى بردارد. • یعنى مى فرمایید با توجه به حضور آقاى محصولى در بخش خصوصى مى توانند این موانع را بردارند؟ بله، مى توانند در کار بخش خصوصى کارشکنى نکنند. • به نظر شما آقاى محصولى براى وزارت در نفت با صلاحیت تر است یا کاندیداى معرفى شده قبلى؟ آقاى محصولى از آقاى سعیدلو بهتر است. • به چه دلایلى؟ حداقل درباره مدرکش مطمئن هستیم! بعدش هم به هر حال آقاى محصولى در جبهه و جنگ بوده و شهید دیده است و باید در راه شهدا برود. بنده در سابقه آقاى سعیدلو ندیدم که در جبهه و جنگ باشند. بعد هم شهدایى مثل آقاى باکرى کم نیستند. آقاى محصولى با آنها بوده. به نظر مى آید که ایشان به اصالت نظام و انقلاب وفادارتر باشند. آقاى سعیدلو هم نقاط مثبت داشت. یکى از نقاط مثبت آقاى سعیدلو این بود که چندین بار معاون وزیر بوده در حالى که آقاى محصولى تنها یک بار معاون وزیر بوده است. به هرحال آقاى محصولى بهتر از آقاى سعیدلو انتخاب شده اند چون اگر بگوییم بدتر بوده که خیلى وضع خراب مى شود. • نسبت به آقاى زارعى چطور؟ آقاى زارعى هم اطلاعات عمومى خوبى از نفت داشتند. اما در اینکه تجربه اى در نفت ندارند با آقاى محصولى یکسان هستند. • نسبت به وزارت سابق چطور؟ توقع نمایندگان این است که وزیر جدید نفت از آقاى زنگنه قوى تر باشد نه اینکه ضعیف تر باشد. خود من اعتقاد دارم نظام از جایى ضربه مى خورد که ما شایسته سالارى نکنیم. به جاى شایسته سالارى اعتماد سالارى مى کنیم. چنانچه شایسته سالارى کنیم بقیه مسائل هم حل مى شود. اما اگر انتخاب شایسته نکنیم قطعاً با بن بست مواجه مى شویم. آقاى هاشمى و خاتمى این کار را نکردند. یعنى نظام شایسته سالارى نداشتند. سیستمى درون دولت نیست که ملاک هاى شایسته سالارى را مشخص کند. چون این سیستم را نداریم همیشه با همین بن بست مواجه مى شویم. یعنى آقاى احمدى نژاد مى افتد در خط آقاى خاتمى و هاشمى. چون یک بانک اطلاعاتى درستى از نخبگان کشور وجود ندارد. انتخاب شانسى و اتفاقى و بر اساس اعتماد صورت مى گیرد. اینجا کلید عقب ماندگى ما است. حالا که نظام شایسته سالارى نیست باید چه کنیم. مى گوییم رئیس جمهور طبق قانون حق دارد که وزیر معرفى کند، مجلس هم حق دارد که راى بدهد یا ندهد. نهایتاً به اینجا مى رسیم که آن کس که از نظر رئیس جمهور شایسته است ممکن است از نظر مجلس شایسته نباشد. • رابطه معرفى وزرا و فراکسیون هاى مجلس را چگونه مى بینید؟ من این حرف ها را قبول ندارم. گاهى مى گویند آقاى احمدى نژاد سه تا سهم وزیر را داده تا یک وزیر راى بیاورد، اما من مى گویم که اینها شایعات است. چند سال است که با آقاى احمدى نژاد آشنایى دارم. ایشان بسیار آدم مستقلى است. یعنى خودش تصمیم مى گیرد، مشورت مى کند ولى آدمى نیست که تحت تاثیر قرار بگیرد. ما دو گروه داریم؛ یک گروه هستند که مشورت مى کنند و در جمع بندى و همفکرى به نتیجه مى رسند و گروهى دیگر مشورت مى کنند که آن ایده اى را که دارند به سرانجام برسانند. آقاى احمدى نژاد جزء گروه دوم است. یعنى مشورت مى کند اما آنچه که به آن معتقد است عمل مى کند. این هم ویژگى مثبت است و هم در برخى مواقع ویژگى منفى. به هر حال ایشان باید احتیاط کند. اولاً باید مشاور خوب انتخاب کنند بعد هم وقتى این مشاور خوب نظر مى دهد باید عمل شود نه اینکه بى توجهى گردد. لذا فکر مى کنم که آقاى احمدى نژاد مستقل است و بیشتر خودش تصمیم مى گیرد. ضمن اینکه قبول دارم که دایره ظرف هاى مشورتش هم محدود است و گسترده نیست و این انتقادى به عملکرد آقاى رئیس جمهور است. باید دایره مشاورانش را وسیع تر کنند. چون خیلى ها که علاقه مند به موفقیت ایشان هستند نگران هستند از دایره محدود مشاوران رئیس جمهور. اگر این دایره را گسترده تر کنند قطعاً موفق تر مى شوند. در همه حال جمعى از نمایندگان معتقدند که این ۴ وزیر باید راى بیاورند و ما هم جزء گروهى هستیم که معتقدیم اختلاف نظر مجلس و دولت هر چه زودتر تمام شود به نفع کشور است. ولى بعضى ها هم معتقدند به ضرر کشور است و باید فرد شایسته انتخاب شود. • بالاخره جمع بندى آرا چه مى شود؟ وقتى ما مى بینیم که بعد از آقاى سعیدلو، آقاى محصولى معرفى مى شوند به طریق اولى نفر سوم هم در همین فضا است. اعتقادم این است که هر چه زودتر دولت تکمیل شود به نفع کشور است. اما از طرفى معتقدم مستقل ترین مجلس بعد از انقلاب مجلس هفتم است. یعنى این مجلس بیشتر توانسته جایگاه قبلى اش را به دست آورد. این براى نظام پیشرفت است. ارتقاى دموکراسى و مردم سالارى دینى است. شما هیچ مجلسى را نمى بینید که این چنین مستقل عمل کرده باشد. مجلس پنجم با آقاى خاتمى مماشات کرد. مجلس ششم هم با آقاى خاتمى هم جهت و حزبى برخورد کرد. لذا عملکرد مجلس هفتم نشان مى دهد که این مجلس نه گروهى و نه حزبى برخورد نمى کند. لذا ما معتقدیم حتى اگر به برخى وزرا راى ندهیم رئیس جمهور باید به شدت استقبال کرده و تشکر کند. • چرا؟ چون نمایندگان به هر کدام از وزرا راى ندهد به نیت خدمت به نظام و تقویت آقاى احمدى نژاد است. در نتیجه باید استقبال کرده و جایگزین وزیرى را که راى نیاورده در عرض یک هفته معرفى نماید و این را به عنوان افتخار دولت خودش بداند. استراتژى مجلس هفتم حمایت از دولت است اما این بدان معنى نیست که به هر وزیرى راى دهد. به هر حال باید به افکار عمومى درون وزارت نفت و افکار عمومى مجلس توجه شود. مجلس هفتم در راى اعتماد این چهار وزیر هم آزمون موفقى را نشان خواهد داد. چه همه راى بیاورند چه برخى از وزراى پیشنهادى هم راى نیاورند. • اجازه بدهید کمى درباره برنامه اى که آقاى محصولى به کمیسیون ارائه کرده اند صحبت کنیم. در خلال بحث نکاتى که به ذهنم آمده سئوال مى کنم. جنابعالى توضیحات وزیر پیشنهادى را بفرمایید آنجا هم که نظرتان است ارائه نمایید. بنده برنامه هاى محصولى را خوب دیدم. البته ضعف هم دارد اما در مجموع خوب است. مثلاً در بخش پالایشگا هى برنامه هاى خوبى براى خودکفایى دارند. • آقاى محصولى در بخشى از برنامه هایشان به منطقى کردن اندازه سازمان وزارت نفت و اجزاى تابعه آن براساس تفکیک حاکمیت و تصدى گرى اشاره کرده است. جنابعالى مستحضرید که بخش اعظم فعالیت هاى نفت در امور حاکمیتى است. این مسئله چگونه تفکیک پذیر است؟ در شرکت نفت بخش مخزن و چاه و امور بالادستى حاکمیتى و مابقى غیرحاکمیتى است. نظیر توزیع گاز، پالایشگاه ها و پتروشیمى ها. اینها همه حاکمیتى است. • خب، حالا چند درصد نفت در امور بالادستى است؟ اگر فرض کنید ۱۰۰هزار نفر از صنعت مشغول کار باشند ۲۰هزار نفرشان در بالادستى کار مى کنند، هشتاد هزار نفرشان در پایین دستى هستند. • یعنى آقاى محصولى مى خواهد این ۸۰ هزار نفر را به بخش خصوصى بدهد؟ خیر، ایشان مى گوید این امور غیرحاکمیتى است. مثلاً امور پالایشگاه ها غیرحاکمیتى است. اتفاقاً خود من معتقدم اینهایى که دست دولت هست نباید به بخش خصوصى واگذار کنند. باید کمک کنند تا بخش خصوصى مثلاً پالایشگاه هاى جدید بسازد. • پس چه ابعادى از نفت را مى خواهند خصوصى کنند؟ ایشان گفتند روى تمام محورها حتماً مطالعات جامعى انجام خواهیم داد. مبنى بر اینکه نیروى موجود شرکت نفت احساس امنیت کرده و بماند. اما بتوانیم بخش خصوصى را هم فعال کرده به نحوى که به این سیستم موجود دست نخورد. مثلاً بخش خصوصى پالایشگاه یا پتروشیمى جدید بسازد. حتى خطوط لوله را مى توانیم بدهیم بخش خصوصى احداث کند. یا مى شود شبکه توزیع گاز در کل کشور را از طریق بخش خصوصى اداره کنیم. • پس منظورشان خصوصى کردن شرکت هاى فعلى نفت نیست بلکه شروع فعالیت هاى جدید توسط بخش خصوصى است؟ ایده خود من این است. آقاى محصولى هم این ایده را داشت و حتى وسیع تر. ایشان به تقویت پیمانکاران خصوصى و تولید کالا در ایران معتقد بودند. • پیمانکار غیردولتى اى مثل پتروپارس که تشکیل شد آن وضعیت برایش پیش آمد و دولتى شد. حالا اگر شما بگویید نمى شود بحث دیگرى است. اما ایشان اعتقاد داشت که تولید کالا در ایران و بخش خصوصى حوزه نفت باید تقویت شود. • یکى دیگر از برنامه هاى آقاى محصولى تعامل مستمر و سازنده با اوپک و همکارى هاى منطقه اى است. آینده رابطه ایران با اوپک چگونه خواهد بود؟ ایشان اینها را نوشته اند دیگر. در اوپک که نبودند اما در این مورد مطالعه کرده اند و معتقدند باید اوپک ارتقا یابد. البته بنده که شخصاً اوپک را زیر سئوال مى برم اما آقایان معتقدند باید اوپک را تقویت کرد. شناختش از اوپک وسیع نبود اما به هر حال در حد محدودى بود دیگر. • مورد دیگرى که در برنامه هاى آقاى محصولى آمده همکارى نزدیک و تعامل مستمر با مراکز ذى ربط در قوه قضائیه است. مقصود از این برنامه چیست؟ بحث زیادى در این زمینه نشد. اما آنچه مسلم است تعامل با قوه قضائیه لازم است تا تخلفى صورت نگیرد. • در بند دیگرى از برنامه هایشان بحث اصلاح ساختار و پیگیرى انجام تحول ادارى مطرح شده است. آیا منظورشان تغییر و تحول گسترده بود؟ آقاى محصولى گفت: «من نهایت استفاده را از درون نفت خواهم کرد و از بیرون نفت حداقل نیرو را خواهد آورد ولى به هر حال جابه جایى هاى زیادى در شرکت نفت صورت خواهد گرفت» و گفت که نیروهاى نفت را قبول دارد و احترام مى گذارد. آقاى محصولى حتى عدد ۹۹ درصد را هم مطرح کرد. منبع:شرق-18ابان ماه 84
کد خبر 70989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =