ساخت پالایشگاه در کنار دریا و توسعه پالایشگاه های قدیمی بهترین راه حل است

یک کارشناس بین المللی بازارهای نفتی گفت: بهترین سیاست در مورد پالایشگاه سازی در ایران ساخت پالایشگاه در کنار دریا و توسعه پالایشگاه های قدیمی چون بندرعباس است.

به گزارش خبرنگار شانا دکتر فریدون فشارکی گفت: شاید با توجه به شرایط کنونی و این که ساخت هر پالایشگاهی برای ما حداقل 4 سال و شاید هم بیشتر طول بکشد، سرمایه گذاری در این زمینه مقرون به صرفه نباشد، مگر آن که هدف تامین نیاز های داخلی و نه صادرات باشد که در آن صورت نیز باید در نظر داشته باشیم که ما تنها به بنزین احتیاج داریم و باید برای دیگر فرآورده های حاصل از تقطیر که خواه ناخواه تولید می شوند و در کشور مصرفی ندارند بازاریابی شود یا به نحوی انتقال داده شوند. این کارشناس بین المللی انرژی با اشاره به این که چین هم اکنون در حال ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت 2 میلیون بشکه در روز است افزود: البته چون ساخت پالایشگاه برای چین سخت است ممکن است مدتی طول بکشد تا آماده شود، اما به زودی می تواند در عین ناباوری خیلی ها بخش مهمی از نیازهای خود را برآورده کند. وی یادآور شد: هندوستان نیز از یکی دو سال قبل ساخت پالایشگاه را آغاز کرده است و می تواند تا سه سال دیگر فقط یک میلیون بشکه فرآورده های نفتی منطبق با استانداردهای زیست محیطی به اروپا صادر کند، به این ترتیب تا 5 سال آینده وضعیت پالایشگاه ها دستخوش تغییراتی می شود و ممکن است دیگر سرمایه گذاری در این عرصه سود آور نباشد. وی با اشاره به وابستگی شدید آمریکا به واردات فرآورده های نفتی گفت: آمریکا در سال های آینده به لحاظ فرآورده های نفتی وارد کننده و همواره در فشار خواهد بود، با این همه دولت آمریکا به سبب مشکلات زیست محیطی قادر به ساخت پالایشگاه نیست و با وجود تاکیدهای جورج بوش مبنی بر ساخت پالایشگاه ها این کار عملی نخواهد شد. دکتر فشارکی همچنین در دسترس ترین راه تامین فرآورده های نفتی را برای آمریکا روی آوردن به همسایگان خواند و گفت: اما این هم مشکلاتی دارد، چرا که کشورهایی چون کانادا و مکزیک خود وارد کننده این فرآورده ها هستند و ونزوئلا هم به سبب سیاست هایش پالایشگاه جدید نمی سازد، علاوه بر این به لحاظ سیاسی هم گزینه خوبی نیست. وی افزود: بنابراین آمریکا ناچار است برای تامین نیازهای پالایشگاهی اش به اروپا روی بیاوردکه فرآورده هایش با استانداردهای زیست محیطی آمریکا مطابقت کامل دارد، از سوی دیگر اروپا نیز تقاضایش را از بنزین به سوی گازوییل منتقل کرده است و از خودروهای گازوییلی که بهره وری بیشتری هم دارند استفاده می کند، در نتیجه می تواند بنزین را به آمریکا صادر کند.
کد خبر 73274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =