پرداخت مکانیزه پول بنزین به وسیله کارت هوشمند سوخت از سال آینده

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت که پرداخت پول از طریق کارت هوشمند سوخت از سال آینده و در مرحله دوم اجرای این طرح انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس سیدناصر سجادی، در این باره اظهار کرد: در تلاش هستیم تا این کار در نیمه دوم سال 1386 وارد مرحله اجرایی شود تا گامی اساسی به سوی تجارت الکترونیک برداریم. وی درباره شیوه پرداخت پول در این طرح اظهار داشت: بر اساس طرح کارت هوشمند سوخت، افراد باید مبالغی را در اختیار بانک‌ها قراردهند و کارت خود را شارژ کنند و به این ترتیب پول از بانک به حساب جایگاه دار ریخته می‌شود. مجری طرح کارت هوشمند سوخت، افزود: از مزیت‌های اجرای این طرح، "مکانیزه شدن" و پرداخت پول به صورت "الکترونیک" است که این مسئله نیز سبب کم شدن میزان نقدینگی در جایگاه‌های پمپ بنزین و بالا رفتن امنیت آنها و در نتیجه کاهش چشمگیر هزینه چاپ اسکناس در کشور می‌شود. سجادی همچنین درباره نحوه کار کارت هوشمند سوخت یادآور شد: با ارائه کارت هوشمند به جایگاه‌های عرضه سوخت، تمام اطلاعات سوخت گیری در کارت هوشمند و تجهیزات جایگاه‌ها ثبت می‌شود و در ساعت‌های مشخصی همه پمپ‌ها اطلاعات خود را به دفتر جایگاه و از آنجا به مرکز اطلاعات کارت هوشمند منتقل می‌کنند. وی تاکید کرد: برای 2 هزار و 300 جایگاه پمپ بنزین موجود در کشور به 20 هزار شبکه و 20 هزار پاز (دستگاه کارت خوان) نیاز است و باید 20 هزار تلمبه با کابل به دفتر جایگاه متصل شوند. وی افزود: اطلاعات این 2 هزار و 300 جایگاه در 8 مرکز تمرکز اطلاعات جمع آوری می‌شود و این 8 مرکز نیز با مرکز جمع‌آوری اطلاعات (Data Center) مرتبط خواهند بود. سجادی تاکید کرد: 600 مرکز ارائه خدمات به مشترکان نیز در زمینه تعویض، مفقود شدن کارت، غیرفعال ساختن کارت یا موضوع های دیگر به مالکان خودروها خدمات خواهند داد. وی خاطرنشان کرد: قرار بر این است تا اطلاعات خودروها از نیروی انتظامی به کارخانه شخصی سازی کارت‌ها انتقال یابد و کارت‌ها پس از شخصی سازی دوباره به نیروی انتظامی منتقل شود. همچنین پس از پاکت گذاری کارت هوشمند در نیروی انتظامی، کارت‌ها به پست تحویل داده می‌شود، سپس به دست مردم می‌رسد. سجادی با اشاره به اجرای آزمایشی کارت هوشمند سوخت گفت: حدود 3 ماه است که این طرح به صورت آزمایشی در برخی از جایگاه‌ها اجرا شده است و تا پایان امسال همه جایگاه‌ها وارد مدار اجرای این طرح می‌شوند. سجادی تصریح کرد: میزان صرفه جویی این طرح نیز به میزان سهمیه در نظر گرفته شده و میزان بودجه اختصاص داده شده برای واردات بنزین بستگی دارد. وی با تشریح روند اجرای طرح کارت هوشمند سوخت از زمان پیشنهاد تا اجرای این طرح گفت: در قانون بودجه سال 1383 مجلس، دولت را مکلف کرد تا بنزین بخش حمل و نقل با کارت هوشمند سوخت عرضه شود. مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره هدف اجرای طرح کارت هوشمند سوخت عنوان کرد: با توجه به نیاز ضروری مردم به بنزین در کشور و مصرف بیش از حد آن، نیاز به سازکاری بود تا روند مصرف بنزین در کشور را کنترل کند. وی ادامه داد: پروژه کارت هوشمند سوخت با توجه به نیازهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تعریف و طراحی و اجرای آن در کشور به صنایع مخابرات راه دور ایران واگذار شد. وی توضیح داد: با اجرای این طرح، دریافت بنزین برای وسایل نقلیه فقط از طریق کارت هوشمند سوخت انجام می‌شود و به همین دلیل کارت هوشمند سوخت، اهمیت ویژه‌ای دارد.

سجادی تاکید کرد: برای حفظ چرخه عملکرد کارت هوشمند سوخت حتی بیشتر از کارت‌های خودپرداز بانک‌ها، نیاز به سازکاری بود که بتواند مشکلات و سرویس‌های مربوط به کارت هوشمند سوخت را برطرف کند تا استفاده کننده هیچ مشکلی در زمینه کارت هوشمند سوخت احساس نکند؛ از این رو دفاتر خدمات امور مشترکان برای پاسخگویی به نیازهای مشترکان کارت هوشمند تعریف شده است. وی از جمله مزیت‌های اجرای این طرح را جمع آوری اطلاعات سوخت گیری در بخش حمل و نقل کشور دانست و گفت: پیشتر هیچ گونه اطلاعاتی از وضعیت سوخت گیری بخش حمل و نقل در کشور وجود نداشت و مشخص نبود که بنزین توزیع شده در چه بخشی مصرف می‌شود. سجادی ادامه داد: اجرای این طرح، همچنین سبب ایجاد سیستم نوین توزیع و مصرف در کشور می‌شود که امکان کنترل توزیع و مصرف سوخت را فراهم می کند، همچنین از آنجا که بحث قاچاق بیشتر از مجاری عرضه است، با اجرای این طرح، میزان توزیع بنزین کنترل و مقدار سوخت عرضه شده به باک خودروی مصرف کننده مشخص می‌شود. مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یکی دیگر از مزیت‌های این طرح را هدفمند کردن یارانه‌های سوخت در کشور برشمرد و اجرای آن را کمک به توزیع فرآورده‌های نفتی دانست. مجری طرح کارت هوشمند سوخت گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مجموع حدود 15 میلیون خودرو و موتور سیکلت در کشور وجود دارد و هم اکنون با همکاری نیروی انتظامی آمار خودروها مشخص شده است، اما آمار موتورها هنوز مشخص نشده که در حال پیگیری آن هستیم.

کد خبر 96152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =