۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱
  • کد خبر: 641256
جامعه نیازمند نقش زنان در صنعت و فناوری است

مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و دبیر کارگروه توسعه دارایی‌های نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه جامعه نیازمند حضور زنان است و باید تفکر زنانه در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی ظهور یابد، تصریح کرد: جامعه نیازمند نقش زنان در صنعت و فناوری است. 

به گزارش خبرنگار شانا، میترا امین‌لو در رویداد تخصصی «شبکه راهبردی زنان متخصص صنعت نفت، همسو با پایداری» که عصر امروز (دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌) به همت امور زنان و خانواده شرکت ملی نفت ایران در حاشیه دومین روز از بیست‌و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، گفت: در پنج سال گذشته مشارکت زنان در ثبت اختراع در ایران ۵ درصد افزایش یافته است. که نسبت به آمارهای جهانی وضعیت مطلوبی ارزیابی می‌شود.

وی افزود: به گواه آمارها زنان به‌رغم حضور پرتعداد در مقاطع تحصیلی مختلف، در عرصه شغلی و حضور اجتماعی با افت قابل توجهی روبه‌رو می‌شوند. این بدان معناست که جامعه از اثرگذارنبودن زنان و جاری‌شدن تفکر زنانه که ضرورت توسعه فناوری امروز است، متضرر گردد.

خدیجه گودرزی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور زنان و خانواده نیز در این نشست با بیان اینکه بنا به ضرورت بسترسازی مناسب برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف صنعت نفت، اولین نشست تخصصی با حضور زنان متخصص در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، روند شکل‌گیری شبکه‌ راهبردی زنان متخصص صنعت نفت را تشریح کرد. وی گفت: با تلاش این شبکه، مشارکت بانوان توانمند در رویداد پتروتک سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، افزایش یافته و 15درصد سخنرانان این رویداد زنان متخصص بودند.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور زنان و خانواده در ادامه افزود: شاخص‌های توسعه‌ پایدار به‌عنوان کلان‌رویکرد در صنعت نفت باید مورد توجه کارشناسان و متخصصان این صنعت باشد. به همین دلیل، شبکه‌ راهبردی زنان متخصص تصمیم گرفت ابعاد مختلف این موضوع را در یک رویداد تخصصی بررسی کند.

در ادامه سخنرانان رویداد به بیان دیدگاه‌های تخصصی خود پرداختند.

انرژی تجدیدپذیر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است

در ادامه این نشست سید مسلم موسوی درچه، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش های علی و صنعتی ایران و رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، با اشاره به اینکه ایران رتبه‌های نخست جهان در منابع نفت و گاز را دارد گفت: داشتن منابع فسیلی نباید باعث غفلت کشور ایران از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر گردد.

وی با بیان اینکه ۷۵درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی است که به آسیب‌های تغییرات اقلیمی منجر می‌شود، افزود: کشور ما جزو کشورهای در معرض خطر آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی است.

رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان اینکه در راستای اهداف توسعه پایدار، سوخت‌های فسیلی باید به مرور و با برنامه‌ریزی مدون با انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین گردد گفت: هم‌اکنون روند احداث نیروگاه‌های جدید خورشیدی و تجدیدپذیر در جهان بیش از فسیلی است، اما ایران در این زمینه پیشرفت مطلوبی نداشته است.

موسوی درچه با تأکید بر اینکه در آینده نزدیک، اقتصاد حوزه انرژی در جهان قطعاً متأثر از انرژی پاک خواهد بود یادآور شد: انرژی تجدیدپذیر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.

مدیریت پورتفولیوی اکتشاف همسو با توسعه‌ پایدار

رئیس تفسیر اطلاعات ژئوفیزیک مدیریت اکتشاف در ادامه‌ نشست با اشاره به اینکه اکتشاف اولین حلقه‌ زنجیره‌ بالادستی صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) را تشکیل می‌دهد و بقای تولید موفق، مستلزم اکتشاف موفق است، گفت: اکتشاف فرایندی بسیار پیچیده، پرریسک و زمان‌بر بوده و به‌طور کلی در دنیا بسته به تعداد چاه اکتشافی و تحدیدی موردنیاز به‌منظور تعیین تکلیف یک میدان، این فرایند بین ۵ تا ۱۰ سال به طول می‌انجامد. اساس مطالعات اکتشافی بر تشخیص عناصر سیستم نفتی استوار بوده و بر همین اساس نقشه‌های CCRS، نقشه‌ ترکیبی ریسک مشترک تهیه شده و جایی که همه این عناصر حضور مؤثری داشته باشند، برای حفاری تعیین می‌شود.

سوسن سپهوند ادامه داد: فرایند اکتشاف در گام نخست خود از برداشت و مطالعه‌ کلیه‌ اطلاعات نقشه‌برداری و ژئولوژی شروع شده و اهداف اکتشافی پس از فرایند بلوغ‌رسانی و تحلیل داده‌ها، در پورتفولیوی اکتشاف قرار گرفته است و براساس حجم و ریسک مربوطه رتبه‌بندی می‌شوند.

وی یادآور شد: در این زمینه، رتبه‌بندی اهداف اکتشافی براساس هوش مصنوعی، مدل‌سازی‌های عددی پیشرفته، استفاده از یادگیری ماشین و یادگیری عمیق در مطالعات کمی و کیفی، راه‌اندازی مرکز تکنولوژی اطلاعات و بانک اطلاعاتی با آخرین تکنولوژی روز دنیا، استفاده از هوش مصنوعی در  عملیات حفاری، اکتشاف منابع غیرمتعارف هیدرات گازی و شیل نفتی، تله‌های چینه‌ای و مرکب و اجرای استانداردهای بالای ایمنی در نواحی عملیاتی، گام‌های برداشته‌شده‌ مدیریت اکتشاف همسو با توسعه‌ پایدار هستند.

شعار میدان‌های دیجیتال کار کمتر و انجام وظیفه بیشتر است

در ادامه این نشست مهرانگیز نادری، رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز پارس، با بیان اینکه شعار میدان‌های دیجیتال کار کمتر و انجام وظیفه بیشتر است (Work Less, Do More)، گفت: در حال حاضر جهان در انقلاب صنعتی پنجم به سر می‌برد و تمامی صنایع ازجمله صنعت نفت و گاز کشور، باید همگام با این تحول فناورانه و پیشرفت تکنولوژی گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه عملیات دیجیتال‌سازی به‌عنوان گام مهمی در توسعه پایدار در سطوح مختلف امکان‌پذیر است، افزود: با توجه به اینکه چه امکانات و تجهیزات و فرایندهایی از دیجیتال‌سازی در یک میدان فراهم می‌شود، سطح آن میدان در دیجیتال‌سازی (ازصفر تا صد) تعریف می‌گردد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز پارس اضافه کرد: میادین نفتی و گازی دیجیتال اجزای اصلی و فرعی دارد که مهم‌ترین اجزای آن عبارت‌اند از: تکنولوژی، فرایندها و افراد که باید با رویکرد دیجیتال‌سازی تغییر و تکامل یابند تا بتوان گفت که یک میدان دیجیتال شده است.

وی کاهش هزینه‌ تولید، انجام عملیات‌های پیچیده، نظارت، بازرسی عملیات بر دارایی‌ها از راه دور، بهینه‌سازی دارایی‌های تولید و دارایی‌های تولید خودکار، نگهداری پیش‌بینی‌کننده، تولید درون‌میدانی، بهره‌وری میدانی، مانیتورینگ بیومتریک و کاهش مخاطرات محیطی را از مزیت‌های میادین نفتی و گازی دیجیتال برشمرد.

نادری همچنین افزود: باید توجه داشته باشیم که اگرچه دیجیتالی‌شدن برای برقراری پایداری مهم است، باید دیجیتال‌سازی پایدار نیز وجود داشته باشد؛ به این معنا که دیجیتال‌شدن میادین نفت و گاز و پیشرفت‌های فناوری باید ملاحظات انسانی و پایداری زیست‌محیطی را در طول چرخه‌ عمر خود در اولویت قرار دهند.

کد خبر 641256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =