شرکت پالایش نفت تهران موفق به دریافت جایزه مدیریت سبز ایران شد

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران گفت: شرکت پالایش نفت تهران به دلیل توجه ویژه به رویکردهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی جایزه مدیریت سبز را دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس شهاب الدین متاجی صبح امروز (سه شنبه 8 بهمن) در مراسم سومین دوره جایزه مدیریت سبز ایران و همایش رویکردهای نوین موفقیت پایدار سازمان پس از دریافت جایزه سبز مدیریت ایران گفت: عواقب ناشی از تخریب محیط زیست و تاثیرآن بر زندگی انسان، نگرانی از بحران های برخاسته از مصرف بی رویه، اتلاف، تضییع، اسراف و تبذیر منابع طبیعی دغدغه خاطر اصلی جوامع بشری در دهه های اخیر است.

وی افزود: جای تردید نیست که توجه و اهتمام به این مهم در جبران مافات تحت عنوان حفاظت از محیط زیست، موضوع جدیدی است که پس از رویارویی انسان دوران صنعت با بروز مشکلات ناشی از ابراز تولید نخست در جهان صنعتی مطرح و به تدریح از آن پیروی شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران گفت: از روش های دستیابی به تولید پاک می توان به کاهش مصرف منابع از طریق ایجاد تغییرات در مواد و خوراک ورودی به منظور کاهش آلودگی، تغییرات در پروسه، ایجاد تغییر در عملیات، حفظ و نگهداری و استفاده بهینه انرژی در کل فرآیندها، بازیابی و به چرخه اندازی دوباره مواد اشاره کرد.

وی تصریح کرد: شرکت پالایش نفت تهران به عنوان طلایه دار صنعت پالایش کشور و سکان دار صنایع سبز، معتقد است که گام های کوچک ولی هدفمند، سازمان یافته و همگانی ماست که می تواند توسعه پایدار را پدید آورد و در آستانه هزاره سوم با فرهنگ سازی زیست محیطی به عنوان محدوده مشترک عقلانیت، تفکر و همت انسان ها در جهت دستیابی به توسعه پایدار و آینده ای روشن که در سایه آن حقوق نسل های آینده تضمین می شود، قدم بردارد.

متاجی ادامه داد: شرکت ما مفتخر است در این همایش که به مناسبت محیط زیست یکی از اصلی ترین چالش های هزاره سوم برپا شده، شرکت کند تا با نگاهی سبز به آینده، در ردیف دیگر صنعتگران سبز، چارچوب فعالیت های تولیدی و صنعتی خود را با اهداف پیشگیری و ممانعت از تخریب آلودگی محیط زیست به صورت طرح ها و اهداف و برنامه های زیست محیطی اعلام کند.

وی با تاکید بر این که رویکرد شرکت ملی پالایش نفت تهران در ادغام مسئولیت زیست محیطی سازمان در طرح ریزی راهبرد و اهداف سازمانی، استقرار سیستم مدیریت یکپارچه و تاثیر گذاری در اجرای بهینه پروژه ها در راستای توسعه پایدار است، گفت: اولویت فعالیت های زیست محیطی این شرکت در مرتبه بالایی قرار دارد که اجرای 60 پروژه بهبود زیست محیطی گوناگون شاهدی براین مدعاست.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران  تصریح کرد: برای مثال می توان به شناسایی و استحصال آلودگی آبهای زیرزمینی در محدوده 36 کیلومتر مربع تاسیسات صنعتی و غیر صنعتی جنوب شهرری، احیا و بازیابی لجن ها، ضایعات نفتی و بیولوژیک با روش های جدید و احداث واحدهای جدید ایزومریزاسیون برای تولید فرآورده های با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی اشاره کرد.

وی پایش و کنترل آلاینده های زیست محیطی، پایش و کنترل پساب های صنعتی و بهداشتی، پایش و کنترل آلاینده های هوا، پایش و کنترل آلاینده های خاک و آب زیرزمینی، مدیریت پسماند و ارزیابی عملکرد زیست محیطی را از مهم ترین فعالیت های زیست محیطی شرکت پالایش نفت تهران برشمرد.

متاجی، شناسایی محدوده آلودگی آب زیرزمینی در پالایشگاه تهران و تاسیسات صنعتی و غیر صنعتی را از مهم ترین پروژه های زیست محیطی این پالایشگاه خواند و اظهار داشت: برنامه شبیه سازی محدوده آلودگی سفره های آب زیرزمینی، جانشینی سوخت مایع با گاز طبیعی در کوره های پالایشگاه، احیای خاک های آلوده به مواد نفتی، احیای لجن های نفتی بشکه های انبار ضایعات و اجرای پروژه مکانیسم توسعه پاک با نصب اکونومایزرها روی دیگ های بخار، از دیگر اقدام های پالایشگاه تهران در زمینه رعایت مسائل زیست محیطی است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران در باره اجرای پروژه احداث واحدهای تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون گفت: هدف از احداث واحد های تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون، ارتقای عدد اکتان نفتای سبک از 72 به 88 است تا بنزین تولیدی واحد یادشده عاری از ترکیبات نامطلوب نیتروژنی، گوگردی، اکسیژنی، الفینی، آروماتیک و بنزینی باشد.

متاجی پروژه مطالعاتی و پاک سازی رفع آلودگی نفتی از خاک و آب زیرزمینی محدوده جنوب شهرری و احداث مجتمع آبرسانی امام خمینی (ره) را از دیگر اقدام های پالایشگاه تهران خواند و گفت: شرکت پالایش نفت تهران با هدف کاهش انتشار آلاینده های هوا و کاهش مصرف انرژی در کوره های پالایشگاه اقدام به اجرای پروژه جانشینی گاز طبیعی با سوخت مایع در کوره ها و دیگ های بخار کرده است.

در مراسم امروز، شرکت پالایش نفت تهران یکی از 40 شرکتی بود که به دلیل رعایت مسائل زیست محیطی، توجه به موضوع های اجتماعی و تلاش برای رشد اقتصادی موفق به دریافت جایزه مدیریت سبز ایران شد.

کد خبر 138462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =