ضرورت تصحیح روش های تشخیص بهره دهی چاه های گازی کشور

دکتر شهاب گرامی، رئیس پژوهش سیالات مخازن شرکت ملی نفت، بر تصحیح روش های پیش بینی و تشخیص وضعیت و میزان بهره دهی چاه های گاز و جریان توام این ماده سوختی و مایعات گازی تاکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی مهندس شهاب گرامی در همایش مخازن گاز – گاز میعانی که در حاشیه برگزاری نمایشگاه چهاردهم برگزار شد، گفت: پیش بینی بهره دهی چاه در مخازن گاز میعانی با پیش بینی بهره دهی چاه در مخازن گازی معمولی، از تفاوت ویژه ای برخوردار است، از این رو صنعت نفت نیازمند تصحیح روش های موجود برای تشخیص وضعیت بهره دهی چاه های گاز میعانی است.

گرامی یادآور شد: روش های افزایش برداشت تنها برای مخزن گاز پازنان در حال اجرا است و برای سایر مخازن گاز میعانی کشور که برخی نیز در حال تخلیه هستند، هنوز اجرا نشده است.

وی افزود: برای سایر مخازن گاز میعانی کشور، مطالعات پژوهشی به منظور شناخت بهتر مخزن، ارائه روش مناسب برداشت و ازدیاد برداشت از آنها و رفتار مخزن در حال انجام است.

رئیس پژوهش سیالات مخازن مدیریت پژوهش و توسعه شرکت ملی نفت ایران در این همایش مدل های جدید برای شناسایی، پیش بینی و اندازه گیری میزان بهره دهی و افزایش برداشت از مخازن گاز میعانی کشور را ارائه کرد.

گرامی تصریح کرد: مخازن گاز میعانی کشور در حال حاضر به ندرت دچار کاهش تولید و افت فشار می شوند؛ اما تا 10 سال آینده، بروز این اتفاق محتمل است. از این رو باید برای روش های محاسبه بهره دهی چاههای گاز میعانی را تصحیح کنیم.

وی با بیان این که نوع عملکرد چاه ها برای شناخت بهتر میادین گازی بسیار اهمیت دارد، افزود: بهره دهی چاه های گاز میعانی متاثر از ظرفیت تاسیسات سطح الارضی است.

گرامی با اشاره به وضعیت تولید گاز میعانی در ایران گفت: 40 درصد منابع گازی جهان در خاورمیانه است که ایران با داشتن 974 تریلیون فوت مکعب در جایگاه سوم قرار دارد.

کد خبر 140879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =