طرح گازسوزکردن خودروها از جمله موضوعاتی است که برای افزودن بر سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی کشور و کاستنی از انتشار آلاینده ها،مورد توجه قرار گرفته است.«کاربرد گاز طبیعی فشرده در خودروها» عنوان مجموعه مقالاتی است که در کنفرانس « سی ان جی» ارایه شده و از سوی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور، آن را در قالب کتاب انتشار داده است.
عنوان کتاب: کاربرد گاز طبیعی فشرده در خودروها
ناشر: نشر ذره با همکاری سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور
زمان انتشار: 1382
332 صفحه، مصور(رنگی)، جدول، نمودار
شابک: 9-43-7246-964
در این کتاب، مجموعه مقالات گوناگونی درباره با ویژه گی های مختلف گاز طبیعی فشرده و به کارگیری آن در خودروها گردآوری شده است که از آن میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
سیستم دو سوخته
«تبدیل خودروها به سیستم دو سوخته»، عنوان مقاله ای است که به بررسی تفاوت گازسوز کردن خودروها با دو روش تک سوخته و دو سوخته می پردازد و مزیت ها و معایب هر روش را مورد توجه قرار می دهد.
نویسنده در ادامه یادآور می شود که اگر در تبدیل به روش دو سوخته، موتور و سوخت با سیستم مدیریت هوشمند (ای سی یو) کنترل شود، امکان کنترل دقیق مصرف هر دو نوع سوخت و بهبود عملکرد خودرو میسر خواهد بود؛ در حالی که اگر از سیستم های مکانیکی برای کنترل استفاده شود، احتمال خطا و ایجاد مشکل در موتور افزایش می یابد.
در این زمینه، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور با همکاری دو شرکت داخلی و خارجی طرحی را برای تبدیل دو نوع از موتورهای دیزل تولید داخل با سیستم مدیریت هوشمند آغاز کرده است که در این مقاله، روند انجام فرآیند تبدیل موتورها و دستیابی به استاندارد یورو 2 بدون استفاده از کاتالیست مورد بررسی قرار می گیرد.
سازگاری با محیط زیست
گاز طبیعی پاک ترین سوخت فسیلی به شمار می رود و با تشدید بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، بهره گیری از گاز طبیعی به عنوان سوخت جانشین در خودروها در حال گسترش است.
کاهش چشمگیر گازهای خروجی از خودروها، بالا بودن نقطه اشتعال گاز طبیعی نسبت به بنزین، عدم هرز روی سوخت به هنگام فرآیند سوخت گیری و کاهش نیاز به تعمیر خودرو به دلیل استفاده از سوخت پاک، از جمله موارد قابل توجه در ایجاد و گسترش فرهنگ بهره گیری از این نوع سوخت است.
در این مقاله، به شرح مزایای استفاده از گاز طبیعی در خودروها که سازگاری با محیط زیست و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به سایر سوخت های فسیلی دارد، پرداخته می شود.
جایگاه های سوخت گیری
«بررسی جایگاه های سوخت گیری سی ان جی» عنوان مقاله دیگری است که در این مجموعه ارایه شده است. با توجه به سیاست دولت مبنی بر تغییر سوخت خودروها از بنزین و گازوییل به گاز طبیعی فشرده و نیاز خودروهای تبدیل شده به سوخت گیری در جایگاه های توزیع « سی ان جی»، می توان گفت که انتخاب و تأمین تجهیزات جایگاه سوخت گیری مناسب از لحاظ عملکرد و هزینه، یکی از مهم ترین و اساسی ترین فاکتورها در تصمیم گیری برای بهره گیری از« سی ان جی» به عنوان سوخت خودروها به شمار می آید.
در این مقاله، ابتدا تاریخچه جایگاه های سوخت گیری « سی ان جی» در جهان و ایران بیان می شود و در ادامه، مشخصات و ویژگی های این جایگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد.
ایمنی و دوام
ذخیره گاز طبیعی فشرده به عنوان سوخت خودرو به سبب فشار بالای مخازن نگهداری، ملاحظات و الزامات خاصی را در ارتباط با ایمنی و دوام این مخازن میطلبد که باید به آن توجه جدی کرد.
در واقع، سیستم ذخیره گاز طبیعی در خودرو به سبب خطرهایی که در طول عمر خود می تواند با آن مواجه شود، استانداردهای ایمنی و دوام بسیار سخت گیرانه ای را باید رعایت کند. در این مقاله، به معرفی کوتاه انواع مخازن « سی ان جی» و الزامات موجود درباره آنها و معرفی برخی از آزمون های مربوط به این مخازن پرداخته شده است.
ضرورت استفاده از سی ان جی در کشور
در حال حاضر، متوسط مصرف بنزین اتومبیل سواری در کشور، روزانه 75/10 لیتر است که این میزان بیش از 4 برابر انگلستان و بیش از 5/5 برابر فرانسه است.
با توجه به روند تولید خودرو در کشور، پیش بینی می شود که تعداد اتومبیل ها در سال 1400 خورشیدی به 15 میلیون دستگاه برسد و به این ترتیب، میزان کسری بنزین در کشور طی 20 سال آینده بالغ بر 500 میلیارد لیتر خواهد بود.
با توجه به این روند، افزایش بهره گیری از سوخت های جانشین بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد و از آنجایی که ایران به تنهایی حدود 5/15 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد، استفاده از گاز طبیعی فشرده یا « سی ان جی» به عنوان یک راه حل مناسب مطرح شده است.
کتاب «کاربرد گاز طبیعی فشرده در خودروها» با گردآوری مقاله های دیگری، به بررسی موضوعاتی مانند رویه نصب تجهیزات گازسوز بر روی انواع خودروهای تولید داخل، بازرسی مخازن نگهداری گاز طبیعی، ظرفیت استفاده از گاز طبیعی در بخش حمل و نقل، ایمنی در جایگاه های سوخت گیری «سی ان جی» و تکنولوژی ساخت مخازن تحت فشار بالا می پردازد.
از جمله ویژگی های بارز این کتاب، بررسی جامع موارد و موضوعات مرتبط با جانشینی گاز طبیعی به جای بنزین و گازوییل به عنوان سوخت خودروهای تولید شده در داخل کشور است؛ به طوری که خواننده می تواند اطلاعات گسترده ای در این زمینه، از موارد فنی تا مسائل اقتصادی و زیست محیطی، را به طور مجتمع در یک کتاب بیابد.
کد خبر 14299
نظر شما