ایران تنها گزینه تامین گاز مورد نیاز خط لوله نابوکو در بلندمدت

شانا _ گروه گاز: مهندس رضا الماسی با بیان این‌که تا زمان بهره برداری از خط لوله نابوکو، ایران توان لازم را برای تامین گاز این خط لوله را پیدا خواهد کرد،‌ گفت: ایران تنها گزینه مطمئن تامین گاز مورد نیاز خط لوله نابوکو در بلندمدت است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار شانا اظهار داشت: اتحادیه اروپا کاملا از این موضوع آگاه است که کشورهایی همانند آذربایجان و ترکمنستان، توانایی تامین گاز خط لوله نابوکو را در طولانی مدت ندارند؛ بنا بر این راه حل منطقی برای تامین مطمئن گاز در بلندمدت، استفاده از ذخایر ایران است.

وی با بیان این که ایران به عنوان دومین دارنده منابع گازی جهان، سهم عمده‌ای از بازارهای جهان در آینده را در اختیار خواهد گرفت، افزود: در صورتی که دوره زمانی انتقال گاز، همچنین میزان صادرات گاز به اروپا طبق آنچه  برنامه‌ریزی شده است، سالانه 31 میلیارد متر مکعب گاز باشد، بدون حضور ایران تامین این میزان گاز میسر نخواهد بود.

مهندس الماسی با بیان این که کشورهای دارنده گاز همچون ترکمنستان و قطر همچون ایران دسترسی به بازارهای اروپایی و آسیای ندارند، گفت: این کشورها برای انتقال گاز ناگزیر از عبور از خاک ایران هستند.

هزینه سه برابری ترکمنستان برای انتقال گاز از خزر

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: ترکمنستان با صرف هزینه زیاد قصد دارد از طریق عبور از دریای خزر و خاک آذربایجان گاز خود را به اروپا منتقل کند؛ در حالی که هزینه این کار سه برابر هزینه ترانزیت گاز از طریق خاک ایران است.

به گزارش شانا، خط لوله 10 میلیارد دلاری نابوکو، با حمایت اتحادیه اروپا و آمریکا قرار است گاز آسیای مرکزی را از طریق آذربایجان، گرجستان، ترکیه، بلغارستان، رومانی، مجارستان و استرالیا و بدون گذشتن از کشورهای روسیه و اوکراین به بازار مصرف اروپا انتقال دهد. 

بر اساس برنامه‌ریزی‌های اولیه قرار است عملیات اجرایی این پروژه سال 2010 آغاز شود. 

پروژه نابوکو به عنوان رقیبی برای خط لوله گاز ساوث استریم روسیه برای انتقال سالانه 31 میلیارد متر مکعب گاز آسیای مرکزی به منطقه بالکان و دیگر کشورهای اروپایی در نظر گرفته شده است.

کشمکش گازی ژانویه روسیه و اوکراین، سبب افزایش نگرانی‌ اروپاییان از وابستگی بیش از اندازه به گاز روسیه شده است.

روسیه پس از آن که در اواخر ماه دسامبر گذشته نتوانست در باره قیمت گاز در سال 2009 و بدهی گاز صادراتی به اوکراین با این کشور به توافق دست یابد، از اول ژانویه 2009 صادرات گاز به اوکراین را متوقف کرد. روسیه همچنین با متهم کردن اوکراین به دزدی گازی که از مسیر این کشور به اروپا ترانزیت می شود، صدور گاز به اروپا را متوقف کرد؛ اتهامی که کی یف آن را رد کرده است.

کد خبر 147417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =