بی ثباتی بازار نفت سرمایه گذاری ها را تهدید می کند

شانا _ گروه بین الملل: رئیس مرکز تحقیقات سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، بی ثباتی دائم در بازار تقاضا را عامل به مخاطره افتادن سرمایه گذاری ها در بخش تولید برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری امارات بیزنس، حسن قبازرد افزود: اعضای اوپک می توانند به منظور توسعه ظرفیت تولید نفت خام خود ظرف 10 سال آینده حدود 430 میلیارد دلار در پروژه های نفتی سرمایه گذاری کنند، اما در صورت بی ثباتی دائم در وضعیت تقاضای جهانی نفت خام چنین سرمایه گذاری هایی به مخاطره خواهد افتاد.

قبازرد پیش بینی کرد تقاضا برای نفت اوپک می تواند تا سال 2030 با افزایش 10 میلیون بشکه به 41 میلیون و 100 هزار بشکه در روز برسد، اما سهم اوپک از میزان عرضه جهانی نفت خام ثابت خواهد می ماند.

وی که در یک نشست جهانی با موضوع انرژی سخن می گفت، ادامه داد: امنیت تقاضا یکی از بخش های مهم امنیت انرژی در جهان به شمار می رود. آمارهای مربوط به پیش بینی های تقاضای نفت خام نشان می دهد که تقاضا این ماده پیوسته در حال کاهش بوده است.

قبازرد ادامه داد: حجم لازم برای سرمایه گذاری در توسعه پروژه های بالادستی تولید کنندگان اوپک تا سال 2020 رقمی بین 180 میلیارد دلار تا 430 میلیارد دلار برآورد شده است، اما بی ثباتی در شرایط تقاضای جهانی نفت خام تهدیدی برای سرمایه گذاری های اعضای این سازمان و بی استفاده ماندن ذخایر ارزشمند این کشور ها به شمار می رود. بی ثباتی حجم تقاضای جهانی نفت خام بر روند سرمایه گذاری های آینده این سازمان تاثیر منفی خواهد داشت.

قبازرد گفت: امنیت و قابل پیش بینی بودن شرایط تقاضای نفت خام به میزان امنیت عرضه این ماده حائز اهمیت است.

وی افزود: سیاست های کشورهای عمده مصرف کننده نفت خام بر سطح تقاضا تاثیرات منفی به جا گذاشته است.

رئیس مرکز تحقیقات اوپک گفت: لایحه انرژی آمریکا موسوم به لایحه امنیت و استقلال انرژی، استانداردها سوخت های تجدیدپذیر (ایزا تارگتس)، بسته قوانین مربوط به مصرف انرژی و شرایط آب و هوایی اتحادیه اروپا، استانداردهای اجباری برای خودروهای تولیدکننده گاز دی اکسید کربن، برنامه های ژاپن برای مبازره با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی، بهینه سازی مصرف در تمام بخش های انرژی، وضع قوانین جدید بهینه سازی مصرف انرژی در چین، در نظر گرفتن سیاست های جدید برای بهبود فناوری ها در بخش حمل و نقل و استفاده از خودروهای الکتریکی و خودروهای با سوخت هیدروژنی، از جمله اقدام هایی است که از سوی کشورهای صنعتی تدوین شده و بر میزان تقاضا تاثیر گذار بوده است.

آمارهای قبازرد نشان می دهد عرضه نفت خام و مایعات گازی (ان.جی.ال) تولید کنندگان غیر اوپک تا قبل از آغاز روند تدریجی کاهش در سال 2020، به طور پیوسته به 45 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

قبازرد پیش بینی کرد: مجموع عرضه نفت خام تولیدکنندگان غیر اوپک پیوسته افزایش می یابد (بیشترین رشد مربوط به افزایش تولید ذخایر ماسه های نفتی کانادا و بیوسوخت ها خواهد بود) در حالی که میزان تولید ان.جی.ال اعضای اوپک با رشد سریع روبه رو خواهد بود، ضمن آن که انتظار می رود تقاضای نفت اوپک تا سال 2030 به حدود 41 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

وی ادامه داد: سهم اعضای اوپک از عرضه نفت خام جهان تا سال 2030 در سطوحی پایین تر از 40 درصد باقی می ماند.

حسن قبازرد اعلام کرد: انتظار می رود تقاضای جهانی نفت خام تا سال 2013، یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

وی با بیان این که افزایش تولید نفت اوپک موجب خواهد شد تا ظرفیت مازاد تولید این سازمان تا سال 2013 به شش میلیون بشکه در روز افزایش یابد، گفت: اعضای اوپک می توانند ظرف سه سال آینده رقمی بین 110 تا 120 میلیارد دلار در توسعه بخش های بالادستی صنعت نفت سرمایه گذاری کنند.

کد خبر 149654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =