مهندس عبدالعلی مطهری سه شنبه (14 اردیبهشت) در گفتوگو با خبرنگار شانا افزود: این دستگاه که پیش از این مکانیکی و تحت نام 16 قدر در ناوگان حفاری شرکت در تعمیر چاه های نفت و گاز مورد استفاده قرار می گرفت، هم اکنون به تمام برقی ارتقایافته و تا یک هفته دیگر در گستره فعالیت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در نزدیکی اهواز عملیاتی خواهد شد.
مطهری اظهار داشت: در طرح بازسازی و نوسازی دستگاه های قدیمی مکانیکی قدر و ارتقای آنها به دستگاه های تمام برقی فتح بیش از 90 درصد قطعات و تجهیزات تعویص یا بازسازی و شماری از دستگاه های به سامانه گرداننده فوقانی (تاپ درایو) تجهیز شده است.
مدیر بازسازی و ارتقای دستگاههای حفاری شرکت ملی حفاری ایران گفت: نوسازی این دستگاه ها در داخل کشور و با نظارت متخصصان این شرکت و همیاری شرکت های بخش خصوصی صورت می گیرد و هزینه های انجام شده برای هر دستگاه حفاری که می توان ادعا کرد جدید و برخوردار از فناوری های روزآمد است، بیش از 50 درصد ارزانتر از خرید دستگاه از خارج تمام می شود.
وی اضافه کرد: بازسازی این دستگاه در قالب پروژه بازسازی و ارتقای کیفی 8 دستگاه حفاری در داخل کشور محقق شد که در آن دستگاههای حفاری مکانیکی موسوم به "قدر" و دستگاههای نیمه برقی "نصر" به دستگاههای تمام برقی پیشرفته "فتح" ارتقا مییابند.
مطهری در زمینه مشخصات فنی دستگاه پس از نوسازی کامل توضیح داد: ظرفیت این دستگاه به یک میلیون پوند و توان آنها به 2 هزار اسب بخار افزایش یافته و از سامانه پیشرفته برقی هدایت حفاری (اس سی آر) برخوردار است.
وی یادآور شد: بخش عمده قطعات و تجهیزات به ویژه در بخش سامانه برق و هیدرولیک تولید و ساخت داخل است و توجه به ساخت داخل، علاوه بر شکوفایی اقتصادی، زمینه ایجاد فرصت های شغلی و بومی سازی صنعت حفاری شده است.
مدیریت بازسازی و ارتقای دستگاههای حفاری شرکت ملی حفاری ایران از سال 85 فعالیت خود را آغاز کرد و دارای زیرمجموعههای سازههای فلزی، واحد برق و الکترونیک و کنترل پروژههاست.
شرکت ملی حفاری ایران، یکی از شرکتهای بالادستی تابع شرکت ملی نفت ایران است که در اهواز استقرار دارد و با برخورداری از 60 دستگاه حفاری ملکی در خشکی و دریا و بیش از 16 هزار نیروی فنی تخصصی، بیش از 90 درصد حفاری چاههای نفت و گاز و خدمات ویژه این صنعت را در 10 استان نفت خیز و گازخیز کشور عهده دار است.
نظر شما