تاکید نخست وزیر و وزیر انرژی ترکیه بر ادامه خرید نفت و گاز ایران

شانا _ گروه بین الملل: نخست وزیر و وزیر انرژی ترکیه هر یک به طور جداگانه در سخنرانی های خود بر ادامه مبادلات نفتی و گازی آنکارا- تهران تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، اعلام کرد: با وجود فشارهای آمریکا و غرب، آنکارا همچنان به واردات گاز طبیعی از ایران ادامه می دهد.

وی با تاکید بر ادامه خرید گاز از ایران، گفت: واردات گاز طبیعی از ایران برای ترکیه که به شدت وابسته به واردات انرژی و متنوع ساختن تامین نیازهای نفتی و گازی است، بسیار حیاتی و مهم خواهد بود.
 
اردوغان در یک کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که در هفته جاری به ترکیه سفر کرده بود، گفت: ما همیشه بر این موضوع تاکید کرده ایم که واردات نفت و گاز برای ترکیه یک مسئله راهبردی است و ما نمی توانیم در این باره از تحریم ها پیروی کنیم. 
 
نخست وزیر ترکیه افزود: آنکارا همچنان بر موضع پیشین خود استوار است، گاز طبیعی یک محصول راهبردی است و ما همچنان به خرید گاز از ایران ادامه می دهیم.
 
ترکیه که هم اکنون از لحاظ مصرف برق جایگاه سومین مصرف‌کننده بزرگ قاره اروپا، در یک دهه گذشته را از انگلیس گرفته است، بخش عمده ای از برق خود را با استفاده از گاز طبیعی تولید می کند.
 
ترکیه بیش از 90 درصد صادرات گاز ایران را به خود اختصاص داده است.
 
به دنبال گفته های اردوغان، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه، نیز اعلام کرد: به نظر نمی رسد تحریم های یکجانبه آمریکا علیه تهران شامل مبادلات گازی ایران و ترکیه شود.
 
وی در یک کنفرانس خبری در استانبول گفت: ایران دومین تامین کننده بزرگ گاز طبیعی ترکیه است و من معتقدم تحریم های یکجانبه واشینگتن شامل خرید گاز آنکارا از تهران نمی شود.
 
ییلدیز تصریح کرد: چنین تحریم های یکجانبه ای نه تنها علیه تهران بلکه در واقع علیه ترکیه نیز می باشد.
 
ایران و ترکیه قرارداد گازی 25 ساله ای را امضا کرده اند که براساس آن، سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز ایران با خط لوله وارد خاک این کشور می شود.
 
تاکید ترکیه بر ادامه تجارت نفتی تهران- آنکارا
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر انرژی ترکیه همچنین با بیان این که آنکارا هیچ گونه تقاضایی از سوی آمریکا برای کاهش میزان واردات نفت خام از ایران دریافت نکرده است، گفت: ترکیه همچون گذشته به واردات نفت از ایران ادامه می دهد.
 
ترکیه در سال 2011 میلادی روزانه 694 هزار بشکه نفت خام مصرف می کرده و ایران همواره یکی از بزرگ ترین تأمین کنندگان نیاز آن به این کالا به شمار می آمده است.
 
ییلدیز همچنین چندی پیش گفته بود: انتظار می رود معافیت آنکارا از تحریم های آمریکا علیه نفت ایران پس از ماه دسامبر همچنان ادامه یابد.
 
واشنگتن پیش تر نیز در ماه مارس، 10 مشتری عمده اروپایی نفت ایران را برای تحریم های مالی خود برای معامله نفتی با ایران معاف کرده بود، این معافیت ها تنها شش ماه پس از آغاز تحریم ها در ماه ژوئن اعتبار خواهد داشت اما امکان تمدید آنها وجود دارد.
 
کد خبر 198384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =