به گزارش خبرنگار شانا، رییس تولید انرژی و تعمیرات توربین خارک گفت: به دلیل قدرت بالای توربوژنراتورهای فعلی، کمبود قطعات یدکی و نبودن قطعات دیزل ژنراتورهای قدیمی در انبار شرکتهای سازنده تعمیر و بازسازی توربینها با مشکلاتی مواجه است.
محسن احمدی با بیان این مطلب افزود: در راستای تقویت نیروگاه قدیمی و پشتیبانی بیشتر از تولید، نیروگاهی جدید پیشبینی و کلیدخانه آن مجهز شده اما هنوز توربینهای آن خریداری نشده است.
وی با تاکید بر اینکه بی تردید خرید توربینهای جدید و تجهیز نیروگاه از مهمترین نیازهای فعلی منطقه خارک است، اظهار داشت: کلیدخانه نیروگاه نیز بسیار قدیمی، از نوع مکانیکی و دارای حساسیت بسیار پایین است و رلههای حفاظتی آن در مواردی کارآیی خود را از دست داده است که این مشکلات تامین هرچه سریعتر توربینها را در این منطقه ضروری می کند.
به گزارش شانا، منطقه خارک به عنوان یکی از قدیمی ترین مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران از سال 1338 به عنوان یکی از قطبهای اصلی تولید نفت دریایی کشورمان در خلیج فارس معرفی و از همان سالها نیز تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز در این منطقه عملیاتی راه اندازی شده است. یکی از این تاسیسات، دیزل ژنراتور است که در سال 1343 برای تامین برق کارخانه و کمپ در زمانهای اضطراری نصب شد و هم اکنون از سرویس خارج شده است و از سوی دیگر قطعات یدکی آن نیز به دلیل قدیمی بودن در بازار موجود نیست.
احمدی در باره این دیزل ژنراتور توضیح داد: همزمان با راهاندازی اولین کارخانه (درود 1) در جزیره خارک در سال 1343 این دیزل ژنراتور (NORDBERG) نیز راه اندازی شد تا در زمانهای اضطراری برق کارخانه و کمپ را تأمین کند.
به گفته وی، این دیزل ژنراتور که سال ساخت آن به سال 1954 میلادی و کشور آمریکا باز می گردد، به صورت سیستم استارت دیزل هوایی روشن و خاموش می شود و سیستم کنترل آن نیز از نوع رله ای و سوخت مورد مصرفش گازوییل است.
احمدی ادامه داد: این دیزل ژنراتور در سال 1385 از رده خارج شد اما با توجه به اینکه ژنراتور فوق از دستگاههای بسیار قدیمی است، از مکان خود خارج نشد و همچنان از آن نگهداری میشود.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون چهار دستگاه توربوژنراتور از نوع راستون TD-4000 که در حال حاضر برق منطقه را تأمین می کنند، از سال 1974 میلادی (بیش از 40 سال) تاکنون در حال سرویسدهی هستند.
نظر شما