تاکید بر توجه بیشتر به خطوط لوله انتقال نفت منطقه شمال

خطر شکستگی لوله نفت در منطقه شمال جدی است و در صورت بروز حادثه در این بخش، علاوه بر هدررفت میلیاردها تومان ثروت ملی، محیط زیست منطقه با خسارات جبران ناپذیری مواجه خواهد شد.

به گزارش شانا معاون فنی خطوط لوله و مخابرات منطقه شمال گفت: مسئولان دستگاههای دولتی در استان های مازندران و گیلان باید از اهمیت رعایت حریم خطوط لوله نفت بیشتر آگاه شوند.

محمد رضا کریمی با انتقاد از بی توجهی های صورت گرفته پس از وقوع سیل اخیر در دو استان مازندران و گلستان گفت: خطر پارگی و شکستگی لوله نفت در منطقه شمال جدی است.

وی تصریح کرد: اگر لوله نفت به هر دلیلی شکسته شود و هزاران لیتر سوخت به طبیعت مازندران و گلستان سرازیر شود، علاوه بر ضررهای اقتصادی، درختان جنگل، مراتع، رودخانه ها و کشاورزی منطقه نیز خسارت جبران ناپذیری خواهند دید.

وی به رعایت نکردن حریم خط لوله نفت در حاشیه رودخانه ها، اراضی کشاورزی و ریل راه آهن در برخی از مناطق شمال کشور اشاره کرد و بیان داشت: در چند سال اخیر بدلیل برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها، در اثر بارش سنگین و وقوع سیل، پوشش لوله نفت از بین رفته و خطر برخورد اجسام سخت به لوله جدی شده است.

کریمی با بیان اینکه در سیل اخیر در مازندران و با طغیان رودخانه تجن، پوشش بخشی از لوله نفت در کنار این رودخانه از بین رفته است، ادامه داد: انجام فعالیت شخم وشیار و عبور ماشین آلات کشاورزی در حریم لوله نفت از دیگر مخاطرات جدی علیه خطوط لوله نفت منطقه شمال است.

خطرات بی توجهی به مقاوم سازی خطوط ریل آهن

معاون فنی منطقه شمال به تلاقی دو نقطه خط لوله نفت با ریل راه آهن در مازندران اشاره کرد و گفت: راه آهن شمال نسبت به رعایت حریم و ایجاد مقاوم سازی در مقابل عبور واگن های سنگین قطار، همکاری لازم را ندارد؛ چراکه هر یک از واگن های قطار باری تا 80 تن وزن دارند و باید در نقاط تلاقی ریل راه آهن با خط لوله، تمهیدات لازم برای حفظ لوله صورت گیرد.

کریمی بوجود دو کارخانه صنعتی غنچه و فولاد طبرستان استان مازندران اشاره کرد و گفت: لوله فاضلاب این دو کارخانه نیز در حریم لوله نفت قرار گرفته اما صاحبان این واحد ها، هشدار های منطقه شمال در خصوص خطر احتمالی و لزوم جابجایی لوله ها را جدی نمی گیرند.

کد خبر 219433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =