شتاب در ساخت مخازن طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر

معاون مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران بر پایان بخشی هرچه زودتر ساخت مخازن طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر تاکید کرد.

به گزارش شانا، شاهرخ خسروانی در بازدید از طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر،فعالیتهای انجام شده در این طرح را شامل ساخت مخازن و اسکله شماره 7 این طرح بررسی و از روند کلی پیشرفت آن مطلع شد.

وی همچنین با حضور در جمع مدیران اجرایی این طرح و دریافت گزارشهای مربوط، در جریان پیشرفت پروژه‌های دریا و خشکی طرح توسعه پایانه‌ نفتی پالایشگاه آبادان مستقر در بندر صادراتی ماهشهر قرار گرفت.

بر پایه این گزارش ١٢ مخزن به ظرفیت هر یک ٤٠ هزار متر مکعب ( در مجموع ٢,٥ میلیون بشکه) برای ذخیره سازی نفت کوره و نفت گاز در حال ساخت است.

به گزارش شانا، طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر با ٢٧٦ میلیارد تومان و ٥٥ میلیون اعتبار ارزی و ٩٢ درصد پیشرفت کنونی تا پایان مهر امسال به بهره برداری می رسد.

 پیشتر نیز مجری طرح بندر صادراتی ماهشهر به خبرنگار شانا، گفته بود: تاکنون در اجرای این طرح بیش از ١,٥ میلیون نفر ساعت کار انجام شده است که ٨٠٠ هزار نفر ساعت به بخش خشکی و ٧٠٠ هزار نفر ساعت به بخش دریایی آن مربوط می شود.

محسن دینی، اظهار کرد: تاکنون ٦ اسکله با تمام تجهیزات، خط انتقال و پست برق ٣٣/١٣٢  تکمیل و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

وی از افزایش ظرفیت اسکله ها از ٥٠ هزار به ٧٥ هزار تن به عنوان مهمترین مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: افزایش بازوهای بارگیری از ٣٢ به ٤٩ عدد و تغییر سستم قدیمی خط لوله به سیستم هیدرولیکی نیز از دیگر ویژگیهاو مشخصه های طرح یاد شده است.

بندرصادراتی ماهشهر در منتهی الیه شمالی و فاصله ٤٧ مایلی خلیج فارس در کانال طبیعی ماهشهر و آبراه خور موسی در فاصله حدود ٥٠ مایلی بندر ماهشهر واقع شده که دارای قدمت بالای ٥٠ سال در امر صادرات و واردات فرآورده های نفتی است.

بندر صادراتی ماهشهر با ٦ اسکله تخلیه و بارگیری مواد نفتی و تعداد زیادی مخازن ذخیره به عنوان یک سرمایه با ارزش برای صادرات/واردات فرآورده های نفتی مطرح است.

در طی سالهای گذشته به خاطر بهره برداری مستمر از تاسیسات این بندر و انجام نشدن هرگونه بازسازی عمده و نوسازی، توان بهره وری این بندر صادراتی کاهش یافته است و تجهیزات قدیمی و فرسوده آن قادر به تامین نیازهای رو به رشد صادرات و واردات مواد نفتی در سالهای آینده نیست؛به همین دلیل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با درخواست پالایشگاه آبادان و بر اساس مصوبه شرکت ملی پالایش و پخش تصمیم به اجرای این طرح گرفته است.

این طرح با هدف روزآمد کردن تاسیسات موجود در بندر و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره و توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی و تجهیز اسکله و عملیات فرآیندی به سیستم هیا کنترل پیشرفته و توسعه اسکله برای قابلیت پهلودهی کشتیهای ٨ هزار تن در بندرگاه در قالب دو قسمت خشکی و دریا اجرایی شده است و هم اکنون در مرحله بیش از ٩٢ درصد پیشرفت قرار دارد.

کد خبر 239992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =