ایران پیامدهای افت قیمت نفت را مهار کرد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در پی کاهش شدید قیمت نفت، بسیاری از کشورها با تنگنا و تورم روبرو شدند، اما در ایران تکانه‌های اقتصادی با آرامش و منطقی مهار شد.

به گزارش خبرنگار شانا، ولی‌الله سیف امروز (سه‌شنبه، چهارم اسفندماه) در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی ،‌اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت: قیمت نفت از حدود 120 دلار به‌شدت کاهش یافت و بسیاری از کشورها را با تنگناهای فراوان و تورم روبرو کرد، اما در کشور ما ثبات وجود داشت و تکانه‌های اقتصادی با آرامش منطقی مهار شد.

وی افزود: بازار بورس و ارز نیز شرایط آرام و یکنواختی دارد و نرخ برابری دلار در 11 ماه امسال تنها 5.5 درصد افزایش یافت و نوسان شدیدی را که در دولت قبل در نرخ ارز وجود داشت دیگر مشاهده نمی‌کنیم و این نرخ ثبات لازم را دارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: با تغییر شرایط اقتصادی نرخ ارز نیز باید تغییر کند تا اشتغال و صادرات نیز توسعه یابد.

سیف تصریح کرد: نرخ تورم از 40 درصد در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم امروز به دامنه 13 درصد رسیده و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نیز به حدود 9.6 رسیده که زمینه آرامش در اقتصاد و جهت گیریهای مثبت را برای تولید و پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد میسر کرده است.

وی افزود: پیش‌نیاز آغاز رشد سرمایه‌گذاری منوط به آرامش و ثبات در اقتصاد است که یکی از ضرورتهای آن منطقی شدن نرخ تورم است.

رئیس‌کل بانک مرکزی بابیان این که به‌زودی شاهد تورم تک‌رقمی در اقتصاد کشور خواهیم بود، گفت: آنچه این دستاورد را میسر کرده، هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی مسئول در این زمینه، کنترل رشد نقدینگی با اعمال انضباط پولی و جهت دادن به تسهیلات اعطایی باهدف تحریک تولید و افزایش رشد اقتصادی بوده است.

کد خبر 255651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =