به گزارش خبرنگار شانا، بر مبنای این گزارش، در بخش سوخت، اقدامهای مهمی در جهت جلوگیری از آلودگی هوا از قبیل تکمیل توزیع بنزین یورو4 در کلانشهرها، حذف حلالهای صنعتی پتروشیمی تحت عنوان بنزین پتروشیمی از سوخت توزیعی کشور، اجرای 50 درصدی طرح کنترل بخارات مخازن، تانکرها و جایگاههای عرضه بنزین (کهاب) و پایش و آنالیز سوخت توزیعی در کلانشهرها هر سه ماه یکبار انجام شده است.
جلوگیری از شماره گذاری خودروهای بنزینی وارداتی فاقد استاندارد یورو5
همچنین در بخش خودرو، ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی کشور از یورو2 به یورو4، جلوگیری از شمارهگذاری خودرو های دیزلی فاقد فیلتر دوده تولید داخل از ابتدای آذر 94، جلوگیری از شمارهگذاری خودروهای بنزینی وارداتی فاقد استاندارد یورو5، جلوگیری از شمارهگذاری خودروهای بنزینی تولید داخل فاقد استاندارد یورو4، توقف تولید موتوسیکلتهای کاربراتوری از ابتدای مهر95، ارائه بسته حمایتی تولید خودروها و موتوسیکلتهای هیبریدی و برقی، بازنگری و تصویب حدود مجاز معاینه فنی خودروها، راهاندازی مقدماتی سیستم یکپارچه معاینه فنی خودروها از جمله اقدامهای صورت گرفته است.
در بخش نیروگاهی نیز مجموع کل سوخت مصرفی نیروگاهها 72 میلیارد مترمکعب در سال معادل گاز تخمین زده میشود که در سال 92 از این مقدار، 37 میلیارد مترمکعب سهم سوخت گاز بوده که در سال 93 به 50 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است، این اقدام منجر به افزایش 34 درصدی سوخت گاز و کاهش مصرف سوخت سنگین در نیروگاههای کشور شده است.
همچنین مصرف سوخت مازوت در 4 نیروگاه که سهم قابل توجهای در آلودگی هوای منطقه داشتهاند بطور کامل حذف شده است.
تبدیل نیروگاههای توربین گازی موجود به نیروگاههای سیکل ترکیبی
تبدیل نیروگاههای توربین گازی موجود به نیروگاههای سیکل ترکیبی و تولید همزمان برق و حرارت تاکنون حدود 12 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاههای گازی موجود در شبکه سراسری با احداث بخش بخار، تبدیل به سیکل ترکیبی با ظرفیت بیش از 18 هزار مگاوات شده و بالغ بر 7300 مگاوات و مبادله موافقتنامه احداث بخش بخار نیروگاههای سیکل ترکیبی با بخش خصوصی از دیگر اقدامها در این بخش است.
الزام پایش لحظهای در واحدهای 220 واحد صنعتی بزرگ
پایش و اندازهگیری آلاینده های شاخص هوای آزاد (از طریق 188 ایستگاه ثابت سنجش در کل کشور)، کنترل و نظارت مستمر بر فعالیت واحدهای صنعتی از طریق کارگروه مدیریت و ساماندهی صنایع آلاینده، (بررسی وضع موجود، ارائه راهکار و پیگیری روند بهبود وضعیت در بیش از 15 واحد صنعتی بزرگ و سه منطقه صنعتی کلان واقع در دشت شازند، دشت بختیار و پارس جنوبی)، بررسی دقیق گزارشهای ارزیابی زیست محیطی با تاکید بر مدلسازی آلاینده های هوا (50 مورد در دو سال گذشته)، الزام پایش لحظهای (بر خط) در واحدهای صنعتی بزرگ (220 واحد بزرگ)، الزام کلیه صنایع به اجرای طرح خود اظهاری در پایش هر سه ماه یکبار (واحدها ملزم به ارائه گزارش اندازهگیریهای فصلی از آلاینده های خروجی سیستم خود هستند) نیز از جمله اقدامهای صورت گرفته در بخش پایش آلاینده های هواست.
همچنین گزارشی از اقدامهای نظارتی همچون نظارت مستمر بر انجام تستهای آلایندگی خودروها در مرحله تایید نوع (TA) و آزمونهای انطباق تولید (COP) و آلایندگی صوتی، برگزاری جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به طور مستمر (18جلسه در دولت یازدهم)، برگزاری جلسات کارگروه استانی کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها به طور مستمر (در هر شهر حداقل یک جلسه با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان تشکیل شده است)، تدوین گزارش عملکرد دستگاهها در راستای اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا و ارائه به هیئت دولت طرح شد.
تدوین برنامه اقدام معاینه فنی و هوشمندسازی موتورخانه ها
در بخش قوانین ضوابط و استانداردها نیز گزارشی از تصویب برنامه اقتصاد کم کربن در هیئت دولت به عنوان پیوست برنامه ششم توسعه کشور، تهیه برنامه مشارکت داوطلبانه کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای و تصویب آن در هیئت دولت، تهیه سند ملی گرد و غبار، ابلاغ مصوبه دمای داخل اتاقها 18 درجه و راهرو ها 21 درجه سانتیگراد، به تمامی دستگاههای دولتی، تدوین برنامه اقدام معاینه فنی و هوشمندسازی موتورخانه ها و ارائه به هیئت دولت، همکاری در تدوین پیش نویس برنامه برش یکساله کاهش آلودگی هوا (با اولویت شهر تهران) ارائه شد.
بازنگری قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در قالب لایحه هوای پاک و ارائه به مجلس شورای اسلامی، بازنگری و ارتقا حدود مجاز معاینه فنی خودروها و تصویب در شورای عالی محیط زیست، بازنگری و تکمیل حدود مجاز خروجی آلاینده های هوا در سه گروه صنایع فلزی، غیر فلزی و شیمیایی و تصویب آن در هئیت دولت، تدوین پیش نویس استانداردهای هوای آزاد و ارائه به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت، تدوین معیار مصرف سوخت برای خودروهای بنزینی و موتوسیکلتها براساس گاز دی اکسید کربن خروجی از اگزوز در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از دیگر کارهای مورد اشاره در گزارش فوق است.
نظر شما