مطابق اعلام عباس کاظمی، معاون وزیر نفت، «از نیمه دوم پارسال روزانه ٨٠٠ هزار لیتر بنزین یورو ٤ از پتروشیمی بندر امام خریداری می شود.»
خبر خوشی که خرید بنزین یورو 4 از واحد پتروشیمی بندر امام به همراه داشت، تحقق وعده دولت حسن روحانی در مسیر تولید بنزین سالم و استاندارد و گام برداشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی است.
اگر چه آلودگی هوا طی سالها ترجیع بند اخبار درباره بنزین تولیدی در ایران بوده است، اما تفاوت دوره کنونی در مواجهه با این معضل، شهامتی بود که دولت روحانی در توقف تولید و توزیع این بنزین و به موازات آن تلاش برای تامین و تولید بنزین استاندارد به خرج داد.
زمزمه آلودگی بنزین بیش از همه بعد از سال 88 و تحریم بنزین بر سر زبانها افتاد، با این حال نه تنها از سوی مقامات رسمی دولت نهم و دهم شهامتی برای پذیرش این موضوع وجود نداشت که تامین بنزین کشور در مسیری قرار گرفت که بنزینهای آلوده را وارد چرخه تولید کشور کرد. چرخه ای که دولت از آن به عنوان افتخار « خودکفایی در تولید بنزین» یاد کرد و به موازات آن از آمادگی برای صادرات بنزین هم خبر داد. مطابق طرحی که در دولت قبل با عنوان طرح ضربتی افزایش تولید بنزین رقم خورد، مقرر شد تا در ۶ مجتمع پتروشیمی روزانه ۱۵ تا ۱۷ میلیون لیتر بنزین تولید شود. مخالفت کارشناسان با تولید بنزین غیراستاندارد در پتروشیمی ها حاصلی نداشت و این روند تا روز آخر دولت تداوم یافت تا حسن روحانی سکان پاستور را در اختیار گرفت.
دولت اعتدال که بر سر کارآمد، با بررسی های صورت گرفته و محرز شدن آلودگی و غیراستاندارد بودن بنزینهای تولیدی پتروشیمی ها، درخواستهای متعددی از سوی کارشناسان برای توقف تولید بنزین در این واحدها مطرح شد که دولت در پاسخ به این مطالبات، تصمیم گرفت با واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین استاندارد، تولید بنزین را در پتروشیمی ها به دلیل آلودگی و زیانهای شگفت انگیز زیست محیطی متوقف کند.
سخنان بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره تولید بنزین غیراستاندارد، بیانگر وضع حاد زیست محیطی تولید این نوع بنزین بود.
وی گفته بود: براساس گزارش شرکت پالایش و پخش، بنزین تولیدی در پتروشیمی ها بدون شک آلاینده و خارج از استاندارد است و در دولت نیز توافق شده در سال 93 هیچ بنزین دریافتی از پتروشیمی نداشته باشیم و بنزین مورد نیاز را از جاهای دیگر از جمله واردات تأمین کنیم.
راهکاری که وزارت نفت دولت حسن روحانی در این مسیرهمزمان با توقف چرخه بنزین غیراستاندارد اتخاذ کرد، افزایش واردات بنزین استاندارد و به موازات آن افزایش تولید بنزین یورو 4 بود. راهی که امروز به آن دست یافته و پتروشیمی بندر امام به چرخه تولید بنزین یورو 4 پیوسته است.
دولت روحانی بدون فرافکنی و با نگاهی آسیب شناسانه معضل بنزین آلوده را حل کرد و حالا مطابق اعلام کاظمی، واحد پتروشیمی بندر امام تنها واحد پتروشیمی در کشور است که افزون بر تولید بنزین یورو 4، توان تولید بنزین یورو 5 را هم دارد و براساس همین ویژگی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از دیگر واحدهای پتروشیمی بنزینی خریداری نمی کند.
صنعت پتروشیمی کشور فروردین ماه اعلام آمادگی کرد که در مسیر اقتصاد مقاومتی، با اتکا به دانش فنی و توانمندیهای داخلی خود، امکان تولید روزانه یک تا ١,٥ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و تحویل آن به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی را دارد.
این اقدام در راستای تفاهمنامه ای با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بوده که در آن پتروشیمی بندر امام متعهد به تحویل ماهانه 45 هزار تن (معادل 60 میلیون لیتر ) بنزین یورو 4 است.
نکته حایز اهمیت در این تفاهمنامه آن است که محمولههای تحویلی ابتدا از سوی لابراتوارهای طرفین مورد آزمایش کیفی قرار گرفته و پس از تطبیق کیفیت آن با استاندارد یورو ٤ و تایید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برای توزیع در کشور وارد چرخه مصرف میشود.
بنزینی که کاظمی خبر داده از پتروشیمی بندر امام تحویل می گیرد نه ریفرمیت است و نه بنزن و اکتانش بالاست.
همسو با سیاست راهبردی وزارت نفت برای تامین بنزین مورد نیاز مصارف داخلی و جلوگیری از واردات آن و همچنین ارتقای کیفیت بنزین قابلتولید در مجتمعهای پتروشیمی در سطح یورو ٤، در نهایت و با تلاش متخصصان و مهندسان در تمام بخشهای صنعت نفت، مطالعه تولید اقتصادی بنزین یورو ٤ براساس پتانسیل و توان عملیاتی و فنی موجود در پتروشیمی بندر امام (ره) در دستور کار قرار گرفت.
محصول بنزین یورو ٤ پتروشیمی بندرامام حاصل آمیختن سه ماده پارافینی پایه عاری از سولفور با درصد حجمی ٥٠ درصد، ماده آروماتیکی عاری از بنزن و سولفور با درصد حجمی ٣٥ درصد و در نهایت ماده اکتانافزا به میزان ١٥ درصد است؛ این مجتمع با توجه به تنوع فرآیندهای تولیدی که باعث متمایزشدن این شرکت نسبت به شرکتهای مشابه است، تمام این اجزا را در واحدهای داخلی خود تولید و برای ساخت بنزین یورو ٤ استفاده می کند.
به دنبال تولید آزمایشگاهی این محصول، تیم تحقیقاتی از شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، فرآیند نحوه تولید، بارگیری و ذخیرهسازی این محصول را بررسی و فرآیند اصلاحی پتروشیمی بندر امام را برای تولید بنزین یورو ٤ تایید کرد و پس از آن با پیگیریهای انجام شده، این محصول موفق به اخذ استاندارد از سوی اداره استاندارد کشور شد.
به عبارتی در بنزین تولیدی پتروشیمی بندرامام، برای نیل به استانداردهای مطلوب جهانی، ماده بنزن به عنوان یک عامل نامطلوب به سطح زیر یک درصد کاهش یافته است. همچنین درصد آروماتیک و الفین موجود در آن نیز به سطح کمتر از ٣٥ و ١٨ درصد رسیده و دیگر شاخصهای کیفی نیز در این محصول متناسب با استاندارد یورو ٤ رعایت شده است.
بر اساس آمارهای روابط عمومی پتروشیمی بندر امام هم اکنون علاوه بر نهادهای داخلی، شرکت اس جی اس اینترنشنال و آزمایشگاه مرجع جی ای او در امارات کیفیت بنزین یورو چهار تولیدی در این مجتمع را تایید کرده اند.
پتروشیمی بندر امام پارسال در مجموع ١١٣ هزار و ٥٤٢ تن (معادل ١٥٣,٤ میلیون لیتر) بنزین یورو چهار تولید کرده است که مطابق سیاست وزارت نفت این روند تا دستیابی به تولید بنزین استاندارد در همه واحدها ادامه خواهد یافت.
مرجان طباطبایی
نظر شما