به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، امروز (شنبه، چهارم اردیبهشت ماه) در جمع خبرنگاران درباره اجرای طرح نوسازی کامیونها و کشنده های فرسوده گفت: تفاهمنامه طرح نوسازی 65 هزار کامیون و کشنده فرسوده با عمر بیش از 35 سال در اسفندماه سال گذشته بین سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت امضا شد که منابع اجرای این طرح از محل صرفهجویی در مصرف سوخت توسط وزارت نفت تامین میشود.
وی افزود: متن تفاهمنامهای که با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، شرکتهای تولیدکننده و لیزینگ کامیون و کشنده امضا شده باید توسط وزارت نفت نهایی شود تا در چارچوب این قراردادها 65 هزار کامیون و کشنده نوسازی شوند.
کشاورزیان با اشاره به این که در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، کاهش مصرف انرژی در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای قرار گرفته شده است، تصریح کرد: اقدامی که در کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید انجام شود و کمتر به آن پرداخته شده، اصلاح قیمت انرژی است و تا زمانی که نرخ انرژی در بخشهای مختلف مصارف خانگی و حمل و نقل پایین و غیرواقعی باشد هیچ انگیزهای برای صرفهجویی ایجاد نمیشود، زیرا هم در بخش حمل و نقل و هم در بخش مصارف خانگی شاهد مصرف بیرویه انرژی هستیم، بنابراین مهمترین گامی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب میتوان برداشت و بر کاهش مصرف انرژی و افزایش بهرهوری تاکید کرد، اصلاح قیمت انرژی است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای عنوان کرد: طبیعی است که اصلاح قیمت انرژی یک تورم مقطعی را ایجاد خواهد کرد و باعث کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد که برای جبران این محدودیتها باید سیاستهای اجتماعی و حمایتی توسط دولت اتخاذ شود تا اقشار آسیبپذیر از این بخش متضرر نشوند، همچنین نباید با مصرف بیرویه سوخت منابع طبیعی خدادادی که متعلق به نسلهای آینده است هدر بروند.
وی گفت: با توجه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل جادهای میزان مصرف انرژی در بخش حمل و نقل زیاد است و اگر بتوانیم نوسازی ناوگان را در دستور کار قرار دهیم تاثیر بسیار زیادی در جهت کاهش مصرف انرژی دارد.
نظر شما